maandag 7 juli 2014

Rendang

Ik hou van koken! Nou dat is geen nieuws zult u zeggen want daar heb je al eens meer over gekakeld! Dat klopt en ik kakel toch nog lekker even verder. Niks is zo fijn om na een drukke dag op kantoor, thuis te komen, het werkpak uit te doen en in het thuiskloffie de keuken in te duiken. Al snijdend en roerend even de dag overdenken en het dan afsluiten. In een filmscenario komt het gezin dan juichend aansnellen, gaan aan tafel zitten en eten vol vreugde met smaak de door jou gekookte maaltijd en prijzen je daarna de hemel in!
Zoiets uit zo'n vrolijke boterreclame van vroeger met zo'n gezellig gezinnetje! Helaas zo gaat het lang niet altijd. Om eerlijk te zijn is er altijd wel iemand die zijn/haar neus optrekt voor het lekkers wat er op het bordje ligt! Heb ik kruimige piepertjes gekookt, met knapperige, verse sperzieboontjes en een bal gehakt dan blieft de een het niet.  Andere gezinsleden halen hun neus op voor mijn macaroni, of mijn spaghetti carbonara en mijn overheerlijke chili con carne wordt ook wel eens bekeken alsof er een bord vol kots is voorgeschoteld. Nee, het is hier zeker lang niet altijd zoals in de reclame!
Zelf eet ik natuurlijk altijd met smaak mijn bord leeg, want ja de kok bepaalt natuurlijk wat er in de pannen belandt en de kok ben ik. Lekker puh!

De laatste paar maanden was er een beetje de klad gekomen in mijn uitgebreide kookkunsten. Steeds vaker flanste ik bij thuiskomst even snel een pastaatje of een roerbakje in elkaar en (ik durf het eigenlijk niet te bekennen) gebruikte daarvoor de voorgesneden groentezakken in allerlei variatie van lands grootste kruidenier! Steeds vaker werd er ook wat gehaald bij de Chinees, de Italiaan of de Toko! Hoe diep kun je zinken? Stond ik voorheen op zondag rustig twee uur in de keuken en maakte ik dan een voor-, hoofd en nagerecht, de laatste weken bakten we gewoon een ei op zondagavond.

Dat koken begon ik toch een beetje te missen. Het werd wel een beetje saai aan tafel en veel van het zelfde. Gezond hoor en lekker ook, maar toch saai. Dat moest anders. Ik moest inspiratie hebben. Laatst had ik hier in het dorp voor dochter en mijzelf (de mannen waren er niet) een maaltijd gehaald bij de toko. En dat was me toch lekker. Vers en gezond! We hebben zitten smullen! Maar ja dat doe je ook niet elke week. 

Zoiets lekkers maken moet ik toch zeker zelf ook kunnen? Dus ik het net op gesurft en achter het recept aan. Vandaag was ik thuis en had ik de tijd om zo'n lekkere rendang te maken. Alle ingredienten ingekocht. Gelukkig heeft de XL supermarkt hier dat allemaal op voorraad en ik aan de slag. Hier is de link naar het recept!

 http://www.okokorecepten.nl/recept/vlees/rundvlees/rendang-klassiek

Ik begon met de kruidenpasta te maken en een tip: ga niet met je neus boven je draaiende keukenmachine hangen want je slaat stijl achterover. Zo scherp is de geur. Al hoestend en tranend ben ik verder gegaan en dochter kwam aanzetten, met wat ruikt het hier lekker. De rendang heeft zo'n 4,5 uur staan te smoren. Toen de mannen thuis kwamen leken we even dat reclamegezin, zo blij zaten we allemaal aan tafel! Ik gaf er rijst bij en sajoer sperzieboontjes en het ging allemaal op!




2 opmerkingen:

  1. Hihi Annemarie, als ik alle ingrediƫnten al zie haak ik al af, weet van de helft niet wat het is....nee koken zal echt nooit mijn hobby worden, het is dat je moet eten maar anders.....
    maar je hebt er weer een gezellig stukkie van gemaakt, heb het weer met plezier gelezen, groetjes Anne-Marie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Anne het is heerlijk, ik eet het ook regelmatig, maar kook niet zelf meer. Je hebt het weer mooi verwoord. Gezellig. Groetjes Oja

    BeantwoordenVerwijderen