woensdag 15 oktober 2014

Kunst

Na het behalen van haar Havo diploma is dochterlief half augustus gestart op het VWO. Ze moest daarvoor nog een vak extra kiezen en dat werd het vak kunst! Leuk dacht ik, eindelijk eens iemand in dit gezin die dan met mij mee wil naar een museum. Toen ze klein waren gingen we iedere herfstvakantie naar een museum met het kroost en ze hadden dan ook inspraak in de keuze voor een museum. Zo hebben we een paar keer het kinderboekenmuseum in Den Haag bezocht. Dat vond ik zelf ook erg leuk omdat ik daar menig goede vriend  (lees kinderboek) uit mijn jeugd terugvond. Het spoorweg, scheepvaart-, rijksmuseum en nog veel meer kwamen aan bod. Toen ze ouder werden ging die traditie helaas verloren. In het buitenland wil manlief graag met me mee, maar hier is hij daar niet zo erg voor te porren. Jammer, maar niks aan te doen. Gelukkig waren hier in Amsterdam alle grote musea gesloten de afgelopen jaren wegens grote verbouwingen dus was het allemaal niet zo erg. 

En toen kwam het vak Kunst. En zo geschiedde dat dochter vorige week riep, zullen wij gezellig samen naar het Rijksmuseum mam? Want ik moet daar het schilderij "Zielenvisserij" gaan bekijken voor mijn toets volgende week. Dat vond deze mam een uitermate strak plan en dus namen wij vanmiddag de metro en de tram en begaven wij ons naar het Rijksmuseum!

Ik heb een heerlijke middag gehad. Het was al een feest om naast mijn eigen mooie kind door dat prachtige gebouw te lopen en al dat moois te bekijken. Daarnaast viel ik regelmatig om van verbazing, want ik kreeg uitleg van mijn dochter in welke stijlen de schilderijen waren geschilderd en het hoe en het waarom. Niet te geloven dat mijn bloedeigen kind dit allemaal weet. 


         
 
We stonden daar samen voor het schilderij wat ze moest bestuderen voor haar toets en ze wees me op allerlei details. Ik stond daar zo maar ontzettend trots te zijn daar voor al die zieltjes. Van de zieltjes gingen we nog even langs De Nachtwacht en we dwaalden door de eregalerij en we zijn naar de bruidsmode tentoonstelling geweest. Samen hebben we genoten van de zilveren miniaturen die ik samen met het glaswerk eigenlijk het mooiste vind. Ze wilde perse naar de poppenhuizen en net als zo'n 12 jaar geleden stond ze er met haar neus boven op met het verschil dat ik haar nu niet meer op hoefde te tillen om al het moois in de poppenhuizen te kunnen bekijken. 

Ook leuk van zo'n museum bezoek is het mensen kijken. Mensen van heinde en verre. Chique Francaises, robuuste Duitsers, enthousiaste Japanners, lamlendige Italiaanse scholieren, vanalles kwamen we tegen. Het leukste was nog wel een oud stel dat toen dochter en ik in het restaurant een kopje thee gingen drinken achter ons zat. Hij met een ouderwetse spijkerbroek, dikke wollen sokken en een ietwat verwassen en vervilte trui en een mooi verweerd oud hoofd. Zij met lachrimpeltjes om haar mond, vriendelijke blauwe ogen, stevige stappers en ook zo'n ouderwetse spijkerbroek. Samen zaten ze te genieten van een kopje thee met een taartje. Druk in gesprek over wat ze allemaal al gezien hadden. Ik schat aan het dialect te horen dat ze uit het oosten van het land kwamen. Samen een dagje uit naar Amsterdam. Later die middag zag ik ze hand in hand staan en intens genieten van de aanblik van een groot schilderij. Zij verstonden de "kunst" om samen te genieten! Zo mooi om te zien. Ik kreeg er zomaar eventjes een brok van in mijn keel. 

Moe maar voldaan kwamen we thuis, dochter en ik. Na het eten ging ze naar boven om de indrukken van de Zielenvisserij alvast op papier te zetten voor de toets. Ik keek eens in mijn eigen zieltje en voelde me zo rijk!

3 opmerkingen:

  1. Wat een rijk gevoel zowel om je dochter als bij jezelf vast houden Annemarie!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja Annemarie,vroeger vertelde jij je dochter alles,maar er komt een dag dat het omgedraaid is,ze gaat misschien studeren,een vak wat jij niet gedaan hebt,en wat je dan allemaal te horen krijgt.........wel leuk hoor,maar ik denk zo vaak,zijn dat MIJN kindere

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Kinderen ?
    Bedoel ik dus....... Kon het niet meer verbeteren.....

    BeantwoordenVerwijderen