zaterdag 7 maart 2015

Moestuintjes

Wat een heerlijk lentezonnetje vandaag! Ineens bleek ik allemaal bloeiende krokussen te hebben in de tuin. Eindelijk weer een beetje kleur. Na verdere inspectie bleek dat ook de tulpen en de narcissen hun hoofdjes boven de aarde uit hadden gestoken. Zij zijn nog lang niet aan de bloei toe, maar dat geeft helemaal niks. Alles op zijn tijd. 

Het begon wel een beetje te kriebelen, ik kreeg prompt zin in een tuin vol met bloeiende bloemen, dansende vlinders en  kwetterende vogels. Die laatsten hebben we volop, maar voor de eerste twee moeten we wel een beetje ons best doen. 


Daarom maar eens de kweekbak uit de schuur gevist, de zak met zaaigrond en alle zakjes met bloemenzaadjes. Ook de moestuintjes van de supermarkt er maar eens bij gepakt. Die had ik tot nog toe na het boodschappen doen in de fruitschaal gemikt. Daar lagen ze gezellig tussen de mandarijnen en tomaten, maar zo werd het natuurlijk nooit wat. Dus aan de slag. Eerst maar eens kijken wat de grootgrutter mij allemaal geschonken had. Ik had potjes met bosaardbeitjes, wortelen, paprika, veldsla, rucola, peterselie, kropsla, andijvie en basilicum! Tjonge jonge als dat allemaal opkomt dan kunnen we de hele zomer gratis en gezond eten.

 

Ik heb keurig de aanwijzingen opgevolgd en het werd natuurlijk een zooitje in de keuken maar de moestuintjes staan nu in mijn kweekbak, keurig voorzien van hun labeltjes. Ook zaaide ik zelf nog courgette, doperwtjes, tomaten, en vier soorten basilicum in een grappig teiltje dat ik met bijbehorende zaadjes van mijn lieve broer kreeg. 

Voor mijn bloementuintje zaaide ik nog zinnia's in lieflijke rose kleurtjes, een ander schattig bloemetje waarvan ik de naam alweer ben vergeten en verder nog wat afrikaantjes. Ik weet het, de meest tuttige en ouderwetse bloemetjes die er zijn en die bovendien ook nog stinken. Maar daar ruik je nu nog niks van en straks in de tuin ruik ik het alleen als ik er met mijn neus boven ga hangen. Dat laten mijn knieen niet toe dus kunnen ze daar rustig gaan staan stinken bij mijn rozen. Dat is juist goed want zo houden ze allerlei ongedierte die wel goede knieen en een goed werkende neus hebben op afstand. Ook zijn afrikaantjes de allermakkelijkste plantjes om te zaaien, je hebt altijd een goed resultaat.

Dat wil bij de voornoemde groente nog wel eens anders zijn. De ervaring leerde mij dat je dat kleine ieniemienie spul, met veel liefde en aandacht opkweekt, er elke dag tegen praat en er voor zorgt als of het je kinderen zijn, het dan vaak in de grote boze buitenwereld toch niet redt. Of in 1 nacht volledig wordt opgevreten door een horde hongerige slakken die in jouw tuin uitgebreid komt dineren. Al die moeite voor niks!

Waarom ik me dan toch weer heb laten verleiden? Gewoon omdat het zo leuk is om dat jonge spul te zien op komen en uit zien groeien tot een plant. Nog leuker is als je die vijf doperwten kunt oogsten, desnoods als soepgroenten of je tanden kunt zetten in een zelf opgekweekt radijsje. Ook is het helemaal niet erg als de rucola doorschiet want die geeft prachtige witte bloemetjes! Natuurlijk is het balen als dat slakkengespuis de boel komt saboteren. Toch heb ik dit jaar goede hoop dat die slakken mijn tuintje zullen overslaan, want nu ik goede vrienden ben met het vogelvolk hoop ik stiekem dat zij mijn geheime wapen zijn en dol zijn op escargots als hoofdgerecht. Nu maar hopen dat mijn vogelvolkje niet allemaal vegetariers zijn!

 


1 opmerking:

  1. Geweldig weer, waar haal je toch de tijd vandaan, liefs Elly

    BeantwoordenVerwijderen