zaterdag 17 oktober 2015

Peper met pit!

In menig recept zie je hem voorbij komen. De rode peper! Hij ziet er lief uit, zo schattig rood met zijn groene steeltje, maar oh wee wat kan hij venijnig zijn! In de kookbladen en op TV bij 24kitchen doen de koks allemaal alsof het een fluitje van een cent is om dat kleine krengetje in mootjes te hakken. Even rollen tussen de handjes met een ferm gebaar de peper in de lengte door midden klieven en dan met een haal in een keer al die zaadjes eruit jensen en tsjak tsjak tsjak aan gort hakken. Ja ja het ziet er zo makkelijk uit, maar dat is het helemaal niet. 

Ik kan bijvoorbeeld best een aardig potje koken, maar zo'n peper hakken en er zonder kleerscheuren af te komen is mij nog niet gelukt. Wel eens na het schoonmaken van zo'n peper per ongeluk met je vinger aan je bovenlip gezeten of aan je oog gekrabt? Nee? Nou doe maar niet. En dames zeker geen tampon verwisselen nadat je net met je blote handen zo'n peper te lijf bent gegaan. Tenzij je van plan was om een afspraak te maken met de plastisch chirurg omdat de boel een beetje opgerekt was, want als je met je peperhanden toevallig wel net een tampon inbrengt dan wordt de boel vanzelf strak. Je kunt alleen zes weken niet zitten. Dit weet ik trouwens niet uit eigen ervaring maar van een lieve collega. 

Diezelfde collega had een vriend en zij en haar vriend waren dol op pepers en kookten daar voortdurend mee. Ooit hebben ze eens een eerste kerstdag doorgebracht wanhopig op zoek naar ijsblokjes, want haar vriend was naar het toilet gegaan zonder eerst zijn handen te wassen na het snijden van zo'n ellendig pepertje. Het werd een vurige kerst voor hem! Zo kan een zo'n klein pepertje je hele kerst verzieken!

Zelf heb ik ooit eens een hele avond met een bevroren koelblok tegen mijn bovenlip gezeten omdat een vriendelijk rond broertje van een langwerpig pepertje nog veel venijniger bleek. Sindsdien ben ik een beetje huiverig als er in het recept staat dat er een peper in moet. Voor dat doel liggen er nu speciaal huishoudhandschoenen in mijn keukenkast. Ongehandschoend ga ik geen peper meer te lijf. En dat is ook een heel gedoe want na gebruik van die handschoenen stinken je handen naar rubber en dat is bij het koken ook niet plezierig. Nee ik ben geen vrienden met dit kleine schatje. Pas als hij schoon en wel mijn gerecht aan het opleuken is hou ik weer van hem!

Nu hebben ze bij de grootgrutter tegenwoordig heel handig een tubetje met peper? Iemand, een heel dapper iemand, heeft zich uitgeleefd op vele pepers en daar een pasta van gemaakt en in een tubetje gestopt. Speciaal voor klunzen zoals ik. Ik ben diegene eeuwig dankbaar. Die man of vrouw verdient een lintje!

Vanmorgen nam ik weer zo'n tubetje mee, want met dit gure gribus weer heeft een mens een beetje pittig eten nodig. Dat verwarmt de boel vanbinnen. Soep is natuurlijk een uitgelezen maaltje daarvoor. 

Gisteravond had ik al bouillon getrokken van twee lekkere dikke scharrelkippenpoten en van deze bouillon maak ik nu lekkere kipkerriesoep. 

Ook maken? Hier is mijn recept:
1,5 liter kippenbouillon. Zelfgemaakt is natuurlijk erg lekker maar van een blokje kan ook.
Gaar kippenvlees van de kippenpoten waarmee je de bouillon hebt getrokken of snijdt een kipfiletje in reepjes en roerbak deze even met wat olie in de koekenpan.
1 ui fijngesnipperd
1 rode paprika in blokjes
100 gram kastanjechampignons in schijfjes
2 eetlepels bloem
2 eetlepels zonnebloem olie
2 eetlepels kerrie (ik gebruikte massala)
1 kleine prei in ringen
1 gesnipperd knoflookteentje
1 theelepel rode peperpasta of een hele rode peper gesnipperd. (denk aan mijn advies)
1/2 theelepel gemberpoeder.
zout en peper
peterselie of koriander

Fruit in de olie de uitjes en doe de bloem, rode peper, gemberpoeder, knoflook en de kerrie erbij. Roer goed door zodat de bloem gaart. Giet nu voorzichtig wat bouillon erbij en roer tot er een dikke saus ontstaat. Zorg dat er geen klontjes ontstaan. Giet nu de rest van de bouillon er bij en blijf roeren en breng aan de kook. Als de soep kookt draai dan het vuur laag en doe de rode paprika, de prei en de champignons erbij en kook nog 10 minuten door. Als je wat meer een maaltijdsoep wilt dan kun je er nog wat rijst in doen en even door laten koken. Doe het gare kippenvlees in de soep, laat warm worden en serveer de soep in een lekkere grote kom en garneer met wat peterselie of koriander.

PS, met deze soep kun je ook heerlijk varieren. Als je de paprika, prei en champignons vervangt door spinazie en een blik kikkererwten is hij ook erg lekker.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten