dinsdag 29 december 2015

Aangehaakt!

De afgelopen jaren waren best pittig met allerlei gezondheidsgedoe in ons gezin, een drukke maar mooie baan, een HBO studie tussendoor en natuurlijk gewoon de zorg voor mijn gezin. Nou wordt een mens zonder gedoe maar lui en dat geldt zeker voor mij, dus gewoon doorgaan en hoppekee. Niet lullen maar poetsen, zeggen ze hier in Amsterdam. En zo geschiedde.

Intussen is de studie klaar en het felbegeerde papiertje in de pocket, het gezondheidsgedoe werd een pietsie minder en de baan is nog steeds leuk en druk, maar het traject wat ik mocht volgen in 2015 is halverwege januari ook helemaal klaar. Zodoende zat ik eens te mijmeren op de bank hoe 2016 er uit moest komen te zien, want nu wil ik echt eens wat meer tijd voor mijzelf vrijmaken. Heel egoïstisch, ik weet het, maar ik doe het toch. 

Als ik daarover al iets te kiezen heb dan zou ik voor 2016 vooral gezondheid, rust en ontspanning willen kiezen. Want al dat gezondheidsgedoe en het verlies van mijn mams en later ook mijn schoonvader hakte er hier in huis behoorlijk in. Logisch. 

Al mijmerend wandelde ik eens over het wereldwijdeweb. Daar vind ik na een dag werken nogal eens ontspanning door de leuke stukjes te lezen van medeblogsters. Veelal gaan deze blogs over hele gewone dingen zoals het huishouden of handwerken. Reuze gezellig en ontzettend ontspannend om daar allemaal over te lezen en leuke ideeën op te doen. 

De ene na de ander maakt, breit, haakt, borduurt, frivoliteet, naait, tekent, quilt en knutselt de mooiste dingen. Nu ben ik zelf ook niet bepaald onhandig op het gebied van handwerken want breien en borduren is er met de paplepel ingegoten en dat doe ik dan ook graag. 

Al wandelend kwam ik ook bij mijn favoriete handwerkwinkel in Amsterdam op de site. Daar neem ik geregeld een kijkje en ook ga ik op een zaterdagmiddag wel eens naar de winkel. Die staat in een mooi stukkie Amsterdam en wordt gerund door kloeke, vakkundige dames. Ik heb er al een paar prettige kwartiertjes stukgeslagen, maar de winkel is klein dus je kunt er geen uren achter elkaar doorbrengen. 

Nu zag ik op de site dat zij in 2016 weer nieuwe cursussen organiseren en daar zit dus ook een cursus haken voor beginners bij. Nu kan ik best een losse haken en een vaste gaat ook nog wel, maar laatst kwam ik erachter dat wat ik altijd voor een stokje hield eigenlijk een half stokje is. Oeps, heb ik in een grijs verleden dus geen raamhanger in stokjes gehaakt, maar in halve stokjes. Best logisch dat het geheel toen kleiner uitviel dan de bedoeling was. 

Al snel rijpte het idee in mijn hoofd om die cursus nou eens te gaan doen. Er zijn vijf zaterdagen mee gemoeid in drie maanden dus dat is te doen en ook de tijden van 11 tot 13.00 uur zijn erg prettig voor de werkende mens die erg van uitslapen houdt op de zaterdag. 

Ik dubte en ik twijfelde en gooide eens een balletje op bij mijn echtgenoot. Die vroeg zich alleen af hoe het dan met de boodschappen moest. Nou verrassing, die mag jij dan doen schat. Hmm ja dat kon natuurlijk best want de auto heb ik niet nodig om de Jordaan in te gaan. Nou sprak de schat, dan ga je dat toch lekker doen.  Hij haalde me over de streep!

Ik schreef me in, maakte het cursusgeld over en het is nu een feit. Op mijn werk heb ik het alleen nog maar verteld aan twee collega's die ook erg van haken houden, verder hou ik  toch nog even mijn mond. Niet omdat ze niet mogen weten dat ik lekker mutsig ben en van dit soort dingen geniet, maar omdat ik gewoon in stilte nog even wil genieten van de voorpret. Eindelijk ga ik ook eens leren om zo'n leuke granny te haken en van die gezellige leuke dekentjes en omslagdoeken en nou noem maar op. 

Gelukkig starten we pas in februari want ik moet natuurlijk eerst nog een truitje voor een Keniaans Kleutertje afbreien, daar schiet ik voor geen meter mee op en ik moet nog een roodborstje borduren voor de regenboogstichting. Dus voorlopig maar even minder blogs lezen (die van jullie natuurlijk wel) en dan lekker aan de haak. Ik heb er zin in.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten