woensdag 9 december 2015

Jurk in de herhaling

Op 12 januari van dit jaar schreef ik een blog over mijn zwarte jurk, die toen ik hem kocht voorzien was van een rand studs langs de zoom en langs de hals. Die studs vielen, na een bezoekje aan de stomerij, uitgerekend tijdens de crematieplechtigheid van mijn moeder allemaal van mijn jurk.

Eerst had ik de jurk ver achter in mijn kast gehangen totdat ik op een goede dag bedacht dat de lijmvlekjes die waren achtergebleven er misschien wel in de was uitgingen. Dat was helaas niet het geval. De jurk was nog immer versierd met grijze lijmvlekken en dat was geen gezicht. Ik hing hem maar weer ver achter in de kast. Kon het niet over mijn hart verkrijgen om hem zomaar weg te gooien. Met al die vlekken kon ik hem dan wel niet meer aan, maar verder was hij nog als nieuw. Komt tijd, komt raad dacht ik en hing hem uit het zicht.

Begin oktober toen ik iets in mijn kast zocht kwam ik hem weer tegen. Ik haalde hem eruit en hing hem aan de kastdeur en peinsde hoe ik nu toch die jurk weer aan zou kunnen. Uiteindelijk bedacht ik dat ik er maar iets van kralen of pailletten op moest borduren zodat hij weer in gebruik kon worden genomen.

In de herfstvakantie nam ik hem mee naar Hilversum. Daar ging ik die dag shoppen voor een andere jurk en ik wist dat er ook een hobbywinkel in het Hilvertshof zit die ook kralen en pailletten verkoopt. Toevallig heb ik de jurk ook in Hilversum gekocht en toen ik langs die winkel liep dacht ik dat ik daar wel eens om raad kon vragen hoe ik die lijmvlekken eruit kreeg. Dat zou me een flinke borduurklus schelen en een effen zwarte jurk was ook prima.

In de betreffende winkel vertelde ik meteen dat ik niet met een klacht kwam en ook niet om genoegdoening maar alleen om advies. De verkoopdame bekeek mij argwanend sloeg een blik op mijn jurk met de zielige lijmvlekken en zei een beetje pinnig dat ze deze klacht nog niet eerder had gehoord en dat ze geen geld terug kon geven. Nou daar kwam ik ook niet om. Ze kon me ook geen raad geven over de vlekken en begon weer te emmeren dat het niet aan hun had gelegen dat het vast mijn eigen schuld was en dat er van geld terug echt geen sprake kon zijn. Ik kreeg er de kriebels van, ik had het goede mens toch net verteld dat ik daar niet om kwam. Het mocht niet baten ze keek me boos aan, alsof ik zelf stuk voor stuk die ellendige studs eraf gepulkt had. Ik bedankte haar voor haar vriendelijke advies, bedacht me dat ik nooit meer daar iets zou kopen en wilde net de winkel uitstekkeren toen ze me na riep dat ik er het beste wat kralen op kon borduren en dat er verderop in de straat een mooie kralenwinkel zat.

In de kralenwinkel stond wel een hele aardige mevrouw en die rukte direct allerlei lades open met kralen die zouden kunnen passen. Ze vroeg ook wat er eerst op zat en toen ik het verhaal van de studs vertelde zei ze, wacht eens even en liep naar een grote kast met allemaal lades. Ze snuffelde in een paar van hen en toen legde ze een zakje studs op de toonbank. Precies dezelfde als die op mijn jurk hadden gezeten maar deze moesten niet gelijmd worden maar deze hadden vier scherpe pinnetjes die door de stof gedrukt moesten worden en dan worden omgebogen. Appeltje Eitje.

Ik had zo'n 80 grote en 80 kleine nodig, maar die had ze helaas niet op voorraad. Gelukkig kon ze ze wel bestellen. Ze wilde geeneens een aanbetaling. Wat een verschil in klantvriendelijkheid vergeleken met de modezaak. Sterker nog toen ik ze kwam halen had ze er een speciaal prijsje van gemaakt omdat het er best veel waren.

Afgelopen zondag vatte ik moed om 160 studs op mijn jurk te gaan zetten. Wat een dievenwerk. Die pinnetjes kon ik wel goed door de stof prikken door de lijmrondjes heen maar het aan de binnenkant ombuigen van de pennetjes was een ander verhaal. Daar moest echt een tang aan te pas komen. Ik heb er gewoon spierpijn in mijn handen en arm van. Dat gaat wel weer over, maar mijn jurk kan ik weer aan. En daar ben ik ontzettend blij mee!

                                         160 van deze kleine pinnetjes zitten op mijn jurk.

                                         Twee rijen langs de hals en twee rijen langs de zoom.

4 opmerkingen:

  1. Prachtig eindresultaat! Wat een ontzettend slechte service van die jurkenwinkel en wat geweldig van die kralenzaak! En wat een klus..., maar je kunt er nu nog heel veel plezier van hebben!
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtig eindresultaat! Wat een ontzettend slechte service van die jurkenwinkel en wat geweldig van die kralenzaak! En wat een klus..., maar je kunt er nu nog heel veel plezier van hebben!
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nou het ziet er weer mooi uit....
    Maar wat een slechte service van die kledingzaak,daar ging ik echt nooit meer heen.
    Fijn dat je in de andere winkel wel goed geholpen werd!
    Groetjes Anne-Marie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Petje af voor je geduld! Wat een miep in die kledingwinkel zeg...
    Mensen verschillen zeggen ze toch?

    BeantwoordenVerwijderen