dinsdag 5 januari 2016

Vogel Villapark

Met het opknappen van onze tuin eind september is het vogelhuis wat aan de schuur hing helaas gesneuveld. Nu hing het daar al zo'n vijftien jaar en dat is voor een vogelhuis best lang. Ik was erg trots op dat huis want zoonlief had het zelf (met hulp van opa) als zesjarige getimmerd. 

Er hing al een tijdje een bordje met onbewoonbaar verklaard, maar er waren toch nog wel vogels die bij gebrek aan beter overnachten in het huis. Zaten ze tenminste, hoewel niet helemaal warm en droog, wel veilig voor de buurtkatten.

Toen de tuin er eenmaal spic en span bijlag was die bouwval aan de muur geen gezicht en nadat zowel mijn man als mijn vader plechtig verklaarden dat het echt niet opgeknapt kon worden nam ik met pijn in mijn hart afscheid. Het was kaal en leeg aan de schuurmuur. 

De vogels en vooral de mussen die toch al de pest er in hadden omdat de grote kamperfoeliestruik die de schutting nog overeind hield het ook niet had overleefd, stelden vanaf dat moment een boycot in voor onze tuin. Pissig zaten ze op de rand van de nieuwe schutting, staken hun middelste vleugelpen naar me op en kakten vervolgens het mooie nieuwe hout van de schutting onder. Ik was helemaal uit de gratie. 

De vetbollen die we in grote getalen ophingen om het een beetje goed te maken lieten ze links liggen, waardoor een horde Eksters en Kouwen hun kans schoon zagen en de boel binnen uur opschrokten, waarbij ze en de koker waar de bollen inzaten sloopten en mijn mooie nieuwe tegels onderkakten. Tja.

Een enkele Pimpel- of Koolmees trok zich niks van de boycot aan en hingen voor de vorm nog even landerig aan de pinda's, maar daar bleef het dan ook wel bij. Ongelooflijk dat het vorig jaar in de oude tuin waar het zo'n rommeltje was maar ook zo'n gezellige warboel van hordes mussen en ander vogelgedoe, de nieuwe tuin er prachtig, maar verlaten bijligt. Heel erg jammer. Zeker van die kostelijke pinda's want die zitten nu in een grote, natte vieze kluit in hun houdertje. 

Toen werd het Kerst en lagen er twee grote pakken onder de boom met mijn naam erop. En wat zat er in? In ieder pak een prachtige vogel villa van gecertificeerd kwaliteitshout met een leuk dakje erop en een gezellig aanvliegstokje. Mijn echtgenoot die mijn verdriet over het wegblijven van het vogelvolk moest aanzien en mijn gemekker aan moest horen over het weggegooide zelfgetimmerde huis,  had deze prachtige villa's voor me gekocht. 

Nu hangen ze gebroederlijk naast elkaar aan de schuur. Er zat natuurlijk al een haakje van het vorige vogelhuis en een eindje verderop zat nog een andere spijker van een verloren gegaan ornament en dus kon ik ze zo ophangen. De een hangt iets hoger dan de ander en ik vind dat wel gezellig staan zo'n villapark aan de schuur.

Het is nog niet dat het vogelvolk in de rij staat om mijn nieuwe huizen te inspecteren, dat niet, maar toch bespeur ik voorzichtig wat meer activiteiten. Zelfs Dolly de Duif die haar snuit al maanden niet liet zien zat van de week goedkeurend te knikken op de schutting bij het zien van zoveel moois. En dat terwijl zij er niks aan heeft, want ze past er met geen mogelijkheid in. 

Bij bestudering van de muur zag ik nog een klein spijkertje en dus zal ik dit weekend bij de Action eens zo'n houdertje halen met zo'n pot vogelpindakaas. Dat schijnt het vogelvolk het toppunt van verwennerij te vinden. Nou en nu maar hopen dat ze terugkomen. Want zo'n mooie nieuwe tuin is een ding, maar dat er geen vogel meer op bezoek komt is een heel ander ding en dat is toch een beetje saai!


                                 Geen vogel te bekennen :-(

5 opmerkingen:

  1. Wij hebben ook zo'n dip gehad in onze tuinbezoekers, toen onze oude coniferenheg geslacht is. Wij blij, dat we eindelijk van de gigantische knipsessies af waren (Al dat knipsel opvegen, in een doos duwen en die weer in de auto worstelen). Ook een schutting, blij met de ruimte en het nette zicht, zaten de mussen/ merels/ mezen enzovoort met boze koppies op de rand: vakbond/buurtcomité gevormd/ spandoek poepen. Alles kwam voorbij! Wij gingen clematissen planten, hop over een rek heen jagen, alles om het vogelvolk weer blij te maken. Een jaar verder zitten ze te tetteren in een andere boom, vliegen vrolijk langs, scharrelen rond in het struweel in een ander deel van de tuin en zijn we weer vriendjes. Ik denk, dat het allemaal,gekomen is van de pot pindakaas ( vijf potten eigenlijk), die aan het tuinhuisje gehangen hebben. Ze trokken nummertje en zaten in de rij op de lijn met vetbollen te wachten op hun beurt. Misschien kun je ook een stuk of tien villa's ophangen? Een mussenflat bv, een spreeuwenpot is ook een aanrader, moet je zien wat dat gaat opleveren. Een duif hoeft eigenlijk ook alleen maar een paar takjes te hebben voor een nest. Misschien valt er nog iets voor Dollie te regelen?
    Succes ermee, het is een ernstige kwestie! 😊

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Irene, dank je wel voor je advies. Ik moet nl ook nog nieuwe beplantingsplannen maken voor het voorjaar en toevallig ben ik dol op clematissen dus dat gaat helemaal goed komen. Tien villa's gaat helaas niet lukken, daarvoor is de schuur te klein maar die pindakaas gaat er komen en daarmee hoop ik mijn vogelrestaurant nieuw leven in te blazen. Dank je wel voor je reactie!

      Verwijderen
  2. Misschien kun je zonnebloempitten strooien?Daar komt bij ons
    van allerlei pluimage op af, 's morgens ontbijten daar gebroederlijk,
    duiven, verschillende soorten vinken, mezen, een roodborst, merels,
    spreeuwen en af en toe nog wat andere vogels. Heel gezellig.
    Succes met je villa's, die zijn bij ons nu weer niet en trek.
    groetjes, Betsy

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Annemarie,
    Bij ons is het pindahuisje met de pot erin dus,erg in trek,nadat hij een jaar aan de muur hing en er geen vogel naar om keek.........
    Kwam mijn zus een keer en die zei dat ding hangt aan de verkeerde muur,dat maakt voor vogels veel uit,en zij kan het weten,heeft een hele grote tuin rondom haar huis met heeeeeeeel veel vogels,vlinders enz
    Dus ik dat huisje aan de schuur gehangen,binnen een paar weken was de pot leeg,inmiddels zit de vierde pot erin of zo.....
    Succes met het beplanten van de tuin in het voorjaar,en ik hoop dat de vogeltjes terug komen,groetjes AM

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Tjonge, ik wist niet dat het vogelvolk zò eigenzinnig kon zijn. En ze hebben je het wel laten weten hoor. Oh, je was helemaal uit de gratie... Ik hoop dat ze nu toch van je goede bedoelingen overtuigd raken, want het zou jammer zijn als ze inmiddels een ander plekje hadden gevonden. Lok ze maar goed!

    BeantwoordenVerwijderen