woensdag 4 mei 2016

Curry aan de kook!

Een mens moet nu eenmaal eten zeker na een lange (werk) dag. Dan moet er gekookt gaan worden, want ooit hebben we dat zo afgesproken met elkaar. Onze moeders leerden dat van hun moeders en wij weer van onze moeders.  In onze Hollandse cultuur moesten de piepers vroeger klokslag 6 uur op tafel staan. Daar zijn we gelukkig vanaf sinds ook de dames een baan buiten de deur hebben en dus niet, zoals vroeger, de hele middag de tijd hebben om een verantwoord maaltje op tafel te zetten. Nu duiken we na het werk de keuken in en zorgen dat er snel iets gezonds en lekkers op tafel komt. Wie het eerste thuis is, pa of ma, die kookt!

De pieper dreigt bij onze moderne manier van koken een beetje in de vergetelheid te raken. Dankzij onze medelanders uit verschillende culturen komen de piepers niet meer standaard op tafel. Gelukkig maar want hoe lekker een kruimig piepertje met vlees en groente ook is - en niet te vergeten het kuiltje jus - hoe heerlijk is het niet dat je zoveel verschillende lekkere dingen op tafel kunt zetten. 

Hier in huis zet ik ongeveer twee keer per week een traditioneel Hollands maaltje op tafel. Varierend van snijboontjes, bietjes, spinazie of noem maar op met gekookte aardappels tot een heerlijk stamppotje. Die laatste is vooral in de winter favoriet. De rest van de week is het vaak wat exotischer. 

Gisteren stond er bijvoorbeeld Mexicaanse chili con carne op het menu. Ik had s'ochtends al het gehakt uit de vriezer gehaald en in de koelkast gelegd om te ontdooien. Toen ik begon met koken viel het me wel op dat het vlees een beetje verkleurd was, maar ach het had een poos in de vriezer gelegen en het rook prima. Vond ook manlief die ik voor de zekerheid nog even verzocht zijn neus te gebruiken. Die rook ook niks vreemd en dus ging ik aan de kook. Na een half uurtje pruttelde er een lekker potje chili in de pan en was de rijst gaar. Ik proefde nog even of er nog wat meer kruiden moesten toegevoegd worden en......... ging toen bijna over mijn nek. Het gehakt was dus wel degelijk over de rooie. Zo zonde want nu kon ik een hele pan met eten weggooien en eten weggooien doe ik niet graag. Maar om ons nu een beetje ziek te eten ging me ook wat ver. Ik had er behoorlijk de pest over in!

Natuurlijk had ik niet direct ander vlees ontdooid om een nieuwe maaltijd te bestellen. Geen nood want gelukkig bestaat er thuisbezorgd.nl en zoonlief begon direct te likkebaarden toen hij hoorde dat er eten besteld ging worden. Nu kon hij zijn lievelingsmaaltijd bestellen. Een lamsshoarma schotel. Dus gingen we qua maaltijd van Mexico naar Egypte. 

Voor vandaag had ik kipfilet reepjes op het menu staan die ik dan zou kruiden met shoarmakruiden. Samen met verschillende groenten en linzen moest dat een snel stoofpotje worden. Pitabroodje erbij en klaar. 

Om nu twee dagen achter elkaar een soort van shoarma te eten ging me te ver. Bovendien waren de pitabroodjes gister al opgegaan en had ik nog een pan rijst die op moest. Dat moest anders met de ingrediënten die er waren en de groente die op moest.
Dus bakte ik de kipfilet in wat zonnebloemolie gaar, deed daar twee gesnipperde uien bij. Een aubergine, courgette en een rode paprika in blokjes stoofde ik mee met drie tenen knoflook uit de pers. Een theelepel kerrie massala en een theelepel garam massala (uit zo'n blikje van een beroemde kok uit Zwolle) schepte ik er door en liet dat heerlijk stoven met een flesje (250 ml) kokosmelk. Ik bracht de boel verder op smaak met een eetlepel thaise vissaus en een eetlepel oestersaus. Een flinke draai peper uit de molen en een schepje sambal maakte het compleet. 

De rijst warmde ik aubain marie op en toen de tafel gedekt was riep ik het gezin. Aanvallen graag. Ze aten nog net niet hun vingers erbij op. Zo maar uit de losse pols met de groente en het vlees wat ik op voorraad had en de overige ingredienten uit de voorraadkast stond er een heerlijk potje eten op tafel. Eigenlijk zou ik dat veel vaker moeten doen om zo uit de losse pols te koken. Dit onverwachte Thaise uitstapje beviel erg goed. 

En morgen? Morgen is het puur Hollands wat de klok slaat. Asperges met ham en een eitje en wat gebakken aardappels. Wat zijn wij eigenlijk geluksvogels dat we zo ontzettend gevarieerd kunnen eten!

1 opmerking:

  1. Het klinkt inderdaad heerlijk! Leuk dat het zo goed geslaagd was.
    En ga je ook nog aan de bbq met het mooie weer de komende dagen? Wij wel :-)
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen