zondag 3 juli 2016

Update deken


Na het haakuitstapje van de Rafiki sjaal voor mijn vriendin ben ik nu weer gezellig bezig met de deken voor dochterlief. Van de 35 lapjes heb ik er veertien af en is de vijftiende al weer over de helft. Toen ik aan de lapjes begon zat ik nog midden in de haaklessen bij De Afstap en ik merk dat die eerste lapjes dus veel losser (minder mooi) gehaakt zijn dan degene die ik nu maak. 

Dat is natuurlijk niet zo handig want het moet wel een mooie deken worden. Ik heb daarom bedacht dat als later blijkt dat die eerste lapjes er niet zo mooi tussen staan dat ik die dan maar even over doe. Als ik me kwaad maak dan haak ik een lapje per avond dus zoveel werk meer (het gaat om een stuk of vijf) is dat niet en het is me er alles aan gelegen dat het geen frobelding wordt, maar een echte mooie deken waar ze nog jaren plezier van heeft. 

Afgelopen week heeft ze gehoord dat ze definitief is aangenomen voor de studie van haar keuze. Ze is toegelaten aan het uitgebreide programma van de rechtenstudie in Utrecht. Blij en heel trots zijn we. Het eerste jaar zal ze waarschijnlijk thuis blijven wonen, we hebben goede en meerdere treinverbindingen naar Utrecht en ze krijgt een OV kaart. Toch hoopt ze het tweede jaar wel op kamers te gaan wonen en dan lijkt het me leuk als ze de deken meeneemt naar haar eigen kamer. 

Ik stel me dan zo voor dat ze in de winter lekker warm blijft onder de door haar moeder gehaakte deken. Allemaal sentiment ik weet het, want wanneer is het hier nog echt koud in de winter, maar ach een beetje sentimenteel zijn af en toe mag toch wel? 

Voorlopig heb ik nog twintig lapjes te gaan en als ik er echt elke dag eentje zou maken is hij over een maand klaar. Tja, dat is een utopie, dat gaat me echt niet lukken, want naast het werk, en een huishouden en allerhande andere zaken die nog wel eens aandacht nodig hebben zijn het ook mijn handen die protesteren als ik hele avonden zit te haken. Het litteken van mijn twintig jaar oude carpaaltunnelsyndroom operatie gaat heel erg mopperen als ik teveel zit te haken. 

Nu het zo'n flut zomer is en het niet warm is, kan ik ook nog wel met acryl uit de voeten, maar mocht het nog gaan zomeren dan vind ik het niet prettig om met acryl te haken, dan is een katoentje prettiger. Ook daarin is al voorzien want er ligt een nieuwe bol unicat op me te wachten waar ik ook al mooie patronen voor een sjaal voor heb verzameld. 

Maar eerst nog even mijn dekentje en nu schijnt zowaar de zon en ga ik lekker buiten zitten met mijn haakwerkje, want als de zomer dan in etappes komt, dan moet je van zo'n etappe genieten. Toch?

 

1 opmerking:

  1. Je bent heel gemotiveerd! Je hebt ook wel gelijk: als je dochter dan een gehaakte deken meekrijgt, dan kan het maar beter een hele mooie deken zijn!
    De kleuren zien er geweldig uit!
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen