zondag 28 augustus 2016

Rijkdom!

Het is weer gelukt! Een jaartje ouder worden. Niet ik hoor, maar onze dochter verjaarde vandaag. Negentien lentes is ze geworden. Tjonge wat gaat de tijd toch hard. Negentien jaar geleden lag ik in het kraambed met een prachtig klein meisje en vrijdag gaat dit meisje naar de universiteit. Ze gaat in Utrecht studeren en als ze daar eenmaal gewend is aan het college lopen en alles wat er bij de studie komt kijken gaat ze naarstig op zoek naar een kamer en zal ook zij het nest verlaten. 

Mijn oudste kuiken verlaat over een week of twee het nest en dan zal het allemaal best stil worden. Nu moeten verjaardagen altijd gevierd worden vind ik (althans van anderen - niet van mezelf) maar deze verjaardag kreeg nog even een speciaal randje omdat ze nu allebei nog thuis wonen. 

Dus nodigden we de familie uit om gezellig een vorkje mee te komen prikken en riepen we de weergoden aan of het alsjeblieft droog mocht blijven tussen 15.00 uur en 21.00 uur. Vanmorgen vroeg werden we hier nog getrakteerd op heftig onweer en bijbehorende regenval, maar ons verzoek werd gehonoreerd en vanaf 11.00 uur was het droog. Konden de tuin, de tafel en de tuinstoelen nog even opdrogen voor de visite kwam. 

Ondertussen doken manlief en ik de keuken in en sneden wij kipfilet in blokjes, lieten de blokjes een poosje badderen in een fijne marinade en regen ze toen aan spiesen. We hebben een vegetariĆ«r in ons midden en die moet natuurlijk ook wat lekkers te eten hebben. Gelukkig kun je vega hamburgers in de supermarkt kopen maar ik vulde ook nog wat mini paprika's met mini mozzarella bolletjes die we op het vuur roosterden. Daar had eigenlijk nog een klein schepje pesto in gemoeten voor wat extra smaak, maar zo waren ze ook lekker. 

Manlief schilde een kilo aardappelen en maakte daar een heerlijk bijgerecht van in de oven, met spekkies, lente-ui en mozzarella en hij maakte een heerlijke bonenschotel met zoete aardappel. 

Ik raspte anderhalve komkommer op de grove rasp, liet deze met wat zout uitlekken in een vergiet en roerde de boel door een grote beker Griekse yoghurt met een grote, fijn geknepen teen knoflook, wat dille en een lepel lekkere olijfolie. Voila toen was het ineens tzaziki. Daar kun je hier de hele familie wakker voor maken. 

Toen alle visite gearriveerd was proostten we met een glas prosecco (uit een gigantische fles die mijn broer uit ItaliĆ« had meegenomen) op de twee jarigen, want ook mijn schoonzus is vandaag jarig en op alle veranderingen die in ons gezin en in onze familie op stapel staan. Soms gebeurt er van alles tegelijk en wat is er dan mooier dat je dat dan met je familie kunt delen. 

De barbecue werd aangemaakt en de hamburgers gebakken en daarna de sateetjes en het ging er in als koek. Bijna alles is op. Al mijn dierbaren verzameld aan twee lange tafels in ons postzegeltje. Het paste net, maar wat een rijkdom! Samen lachen, kletsen en lekker eten en drinken! Een moment om te koesteren en om nog lang van te genieten.

2 opmerkingen:

  1. Ha, wat fijn! Ik zie het bijna voor me!
    Ook wij hadden gisteren een barbecue in de tuin, met vrienden, heerlijk en gezellig was het.
    O, en nog gefeliciteerd met je dochter natuurlijk!
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, dit zijn gouden momenten en die moet je echt koesteren ...
    En hoe stil het ook zal gaan worden t.z.t. voor jullie, het hoort erbij. Kinderen gaan op eigen benen staan en worden zelfstandig. En dan komt er weer ruimte voor andere dingen. Maar ik snap dat je de gezelligheid van elke dag met de meiden aan tafel gaat missen!

    BeantwoordenVerwijderen