maandag 19 september 2016

Dixie

Elke maandag is het weer een verrassing hoe de weg naar Almere loopt. Ik rij nu al bijna 11 jaar heen en weer maar sinds dit jaar is niets zo veranderlijk als de route naar Almere. Er wordt namelijk een nieuwe snelweg aangelegd van Amsterdam IJburg naar Amere. Allemachtig prachtig, maar soms ook erg verwarrend. Het kan zomaar gebeuren dat op maandag een deel van de weg is omgelegd. Laatst was zelfs op een vrijdag afslag 3 zomaar ineens verdwenen. Dat je s'morgens om 07.45 uur denkt, verrek dat was gister toch nog niet en ook geen bord gezien dat er iets staat te gebeuren en dan naarstig op zoek moet naar een andere afslag. Gelukkig hadden ze ineens afslag 4a voor handen. Dat betekende wel dat ik van de andere kant de wijk in kwam rijden en ik dus zoeken moest hoe bij het kantoor te geraken. Dan ben je zomaar een kwartier later en je collega's maar denken dat je te lui was om je bed uit te komen. Gelukkig hadden ze een paar dagen later ineens een spiksplinternieuwe afslag 3 gemaakt, zodat ik weer op tijd aan de koffie zat.

Zelfs de zwanen, die om deze tijd van het jaar bij de Hollandse brug in het Veluwemeer logeren, hebben moeite met de veranderingen. Zij zijn hun richtingsgevoel kwijt, vliegen op gevoel hun oude route, kijken niet uit hun doppen en zetten dan veel te vroeg hun landing in waardoor ze tegen een vrachtwagen aanklappen met alle gevolgen van dien. Een ontluisterend gezicht zo in de vroege morgen zo'n dode zwaan op de weg. Het stoffelijk overschot met de geknakte nek tegen het asfalt aangesmakt, bewaakt door een koppeltje treurig kijkende agenten die wachten op de zwanen rouwauto om het beest naar zijn laatste rustplaats te begeleiden. Doordat er twee rijbanen afgesloten waren ontstond er natuurlijk een file en daardoor had ik helaas goed zicht op de gestorven zwaan en dat was een akelig gezicht dat nog steeds niet van mijn netvlies af is. Ook omdat ik weet dat zwanen in koppeltjes leven en dat de echtgenoot of echtgenote van de overleden zwaan op zoek gaat naar de geliefde en waarschijnlijk het zelfde lot tegemoet vliegt. Daar wordt een mens niet vrolijk van!

Vanmorgen leek alles normaal, de weg lag nog op dezelfde plek als waar ik hem voor het weekend had achtergelaten en er was nergens een afslag dicht. De nieuwe afslag 3 is een prettige afslag, op spiksplinter nieuw asfalt rij je naar boven en dan over het nieuwe viaduct zoef ik zo de wijk in. Toch was er iets geks want bovenaan de afslag net voordat je het nieuwe viaduct oprijdt staat er nu in de berm een Dixie. Zo'n toilet voor bouwvakkers en klussers. Nu wordt er beneden aan de weg hard gewerkt en ik snap dat bouwvakkers hun behoefte moeten doen en daarvoor niet in de berm gaan zitten of in de hopen zand die ze daar storten. Het is natuurlijk prettiger om je even af te kunnen zonderen in zo'n Dixie voor de grote boodschap. Uit het zicht van je collega's, langsrijdende automobilisten en lekker knus uit de wind. Want wind staat er altijd in Almere. 

Maar waarom in vredesnaam hebben ze zo'n Dixie bovenaan de weg in de berm gezet terwijl het werk zich op de begane grond afspeelt? Ik bedoel je werkt aan de weg en je krijgt kramp. Dat overkomt de beste, maar dan moet je eerst het hele talud beklimmen om de Dixie te bereiken. Dat is toch geen doen? Je zult maar diarree hebben......

Was er een uitvoerder die dacht, ja jongens allemaal leuk en aardig maar als iedereen maar uren gaat zitten poepen op die Dixie dan komt het werk niet op tijd af en daarom zetten we hem lekker boven. Of hebben de werkmannen onderling gezegd, nou laten we hem boven zetten want collega X die stinkt altijd zo vreselijk als hij een grote boodschap heeft gedaan en warme lucht trekt naar boven. Arme X denk ik dan.

Of hebben ze met zijn allen besloten we zetten hem boven in de berm, want daar hebben we een gezellig uitzicht op de automobilisten. Kunnen we tijdens het poepen fijn kijken wie er langs komt rijden? Gezellig. 

Het waarom van dit alles houdt me dan erg bezig, maar ja aan wie moet je dat vragen? Je mag daar niet stoppen en als ik het wel zou doen - wat levensgevaarlijk is - zie ik mezelf niet in mijn goeie pak over de vangrail klimmen om aan te kloppen bij de Dixie en te vragen naar het hoe en waarom. Moet je ook maar mazzel hebben dat ie net bezet is. 

Sommige dingen zullen wel gewoon een raadsel blijven. Ik hoop wel dat de zwanen niet in de war raken van die Dixie en daar weer tegenaan vliegen. Ik voorzie namelijk de grootste ongelukken als zo'n zwaan tegen die Dixie aanvliegt en dat de Dixie - met inzittende - zijn evenwicht verliest en van het talud kukelt. Mocht u op de A6 richting Lelystad moeten zijn de komende weken pas dan op voor te vroeg landende zwanen en kukelende Dixies.
Afbeeldingsresultaat voor dixie te koop


3 opmerkingen:

  1. Weer een bijzondere gedachtengang ;-)
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh, maar ik snap dat wel hoor!
    Dat is gewoon het meest eenvoudig voor de Dixie rijder als de boel verwisseld/opgehaald moet worden....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je zou best eens gelijk kunnen hebben Elizabeth want vanmorgen stond hij er niet meer! Raadsel opgelost! :-)

      Verwijderen