dinsdag 25 april 2017

Raar pakketje

Ik had beloofd om het recept te delen van de Chinese kool kippakketjes. De bedoeling was om van kipfilet gehakt te maken met het grote sikkelmes van mijn keukenmachine, dit lekker te kruiden en met de bladeren van de Chinese kool lekkere pakketjes te maken. Ik zou daarbij een oosterse tomatensaus maken en een rettich/komkommersalade. Dat waren de plannen.

Toen ik thuis kwam vanavond om half zes verwisselde ik dan ook mijn kantoorkloffie voor spijkerbroek, shirt en keukenschort en ging aan de slag. Ik besloot als eerste de bladeren van de Chinese kool te blancheren, dan de salade te maken en daarna het kipmengsel. Ooit kreeg ik van iemand de tip om de keukenmachine zo te gebruiken dat je de meest kleverige spullen aan het eind verwerkt want dan hoef je niet steeds je mengkom schoon te soppen. Dan is even afspoelen vaak voldoende. Hoe efficiƫnt!

Helaas bleek de Chinese kool niet mee te willen werken aan deze plannen. De buitenste bladeren hadden het loodje gelegd en waren vies en slijmerig. Bleh. Ik pelde hem af tot ik bij het gezonde deel kwam en toen waren de bladeren niet meer groot genoeg om er nog pakketjes van te maken. Ook zat er hier een daar een gaatje in en dan loopt je vulling eruit. Wat te doen. Over op plan B.

Gewoon een roerbakschotel dan maar. Ook lekker, maar eerst de salade. Daarvoor sneed ik een flink stuk af van de rettich (zie blog zaterdag) schilde en waste hem en joeg hem over de rasp door de keukenmachine. Hetzelfde deed ik met een halve komkommer. In een schaal husselde ik die twee goed door elkaar en maakte een dressing van 1 eetlepel appelazijn en 2 eetlepels sesamolie. Dat klopte ik op met wat peper en zout en husselde dit door de salade. Ziezo die kon intrekken.

De kip sneed ik in blokjes en marineerde deze met 2 eetlepels ketjap manis, een duimpje vers gesneden gember, 2 tenen knoflook en een theelepeltje sambal. Ook hier flink wat peper en een tikkie zout. Dat liet ik lekker intrekken. Daarna sneed ik de overgebleven goede Chinese kool in reepjes en waste deze en snipperde een grote ui.

In de wok maakte ik 2 eetlepels zonnebloemolie gloeiend heet en roerbakte daarin de kip, de ui en de kool. Hoewel ik de kool goed had laten uitlekken werd het toch een beetje natte boel in de wok, maar ach daar maakte ik de saus van dus wat gaf het. Ik kruidde de boel met een theelepel kerrie en kurkuma, een eetlepel chilisaus, oestersaus en sojasaus. Op het laatst strooide ik een volle eetlepel sesamzaadjes over de prut en klaar was Kees. Over de salade strooide ik op het laatst nog een eetlepel seroendeng.

We aten dit met (bloemkool)rijst en het was erg lekker. Ik geloof niet eens dat ik een volgende keer nog aan die pakketjes begin. Ik heb er alleen geen foto van gemaakt.

2 opmerkingen:

  1. Het klinkt erg lekker. Het water loopt me gewoon in de mond moet ik bekennen!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een creatieve kookster ben jij! Toch lijkt me plan A ook best heerlijk...

    BeantwoordenVerwijderen