dinsdag 8 augustus 2017

Sauna

Ergens vorig jaar, ik meen in september, vulde ik balorig een prijsvraag in. Ik weet niet eens meer waarvan, maar luttele weken later viel er een envelop in de bus. Daarin zat een brief die mij feliciteerde met mijn gewonnen prijs. Een sauna arrangement voor twee personen!

Nou daar moest ik even van bijkomen want ik was nog nooit naar de sauna geweest en had eigenlijk ook geen plannen om te gaan, want een hele dag met vreemde mensen in je nakie te verkeren is echt helemaal niks voor mij.

Dochter bekeek de gewonnen prijs en zei direct, als ik niet in mijn blootje hoef ga ik gezellig met je mee!  Gelukkig bleek deze sauna ook badpakdagen te hebben. Dat schijnen de meeste sauna's te hebben, maar wist ik veel. Zo'n badpakkendag is bij deze sauna altijd op een dinsdag en normaal gesproken moet er op dinsdag gewerkt of naar college gegaan worden en daarom was de bon in de vergetelheid geraakt. Nu de universiteit gesloten is besloten wij de bon dan ook te gaan verzilveren en ik nam een snipperdag!

Het was nog een heel gedoe om die bon terug te vinden, want zoals dat hier meestal gaat was hij heel goed opgeborgen. Zo goed dat we hem niet meer konden vinden. Na heel veel gezoek, gezucht en gesteun vond ik hem onder in een schoenendoos. Heel handig Annemarie! Een schoenendoos! Enfin de bon was terecht dus we konden boeken via de site van de thermen. Met deze bon hadden we recht op de entree van de sauna, konden we gebruik maken van het lunchbuffet en mochten we kiezen uit een gezichtsbehandeling van 35 minuten of een ontspanningsmassage van 35 minuten. Dochter mocht kiezen en ze koos voor de massage.

Toen dat geregeld was diende de volgende vraag zich aan, want wat neem je, behalve je badpak of bikini, mee naar zo'n sauna. Je kon een badjas en baddoek huren maar dat liep nog behoorlijk in de papieren. Het was ook heel gebruikelijk dat je je eigen badjas, handdoek en slippers meeneemt en dus waste ik onze badjassen en liep ik vandaag als een groot, roze varken compleet voor gek in de sauna.
Gelukkig waren er meer mensen van mijn postuur in roze badjassen dus was ik niet alleen en dat was een hele troost!

Was het leuk? Ja het was leuk. Het is sowieso leuk en fijn om een dag met mijn dochter op stap te zijn en de thermen ligt aan een prachtig meer in Voorst. Een uurtje rijden voor ons. We werden vriendelijk ontvangen, kleedden ons om (was nog even een gedoetje in een gemengde kleedkamer zonder hokjes) en begaven ons op het saunaplein. Eerst onder de douche was het voorschrift en toen konden we kiezen uit diverse sauna's. We zaten in een stoomcabine, zweetten in een saltarium, dobberden in een bloemenbad, scrubden in het osmaanse badhuis, zwommen in het zwembad, dompelde ons in het wisselbad (brrr koud) en genoten van de massage. Wat een verwennerij was dat. Ik had geen idee dat ik zoveel knopen in mijn kuiten had, maar de masseuse kende geen genade en joeg ze met stevige hand allemaal weg.

Met satijn zachte huidjes reden we weer naar huis, geurend naar een mengelmoes van rozen van de rozensauna, de eucalyptus van het stoombad en de amandelolie van de massage. Het is pure ontspanning zo'n dag, alle zorgen en beslommeringen weken van je af.  Het is zeker voor herhaling vatbaar en we gaan lekker sparen voor zo'n dag, maar bloot? Nee dat nog steeds niet!




2 opmerkingen:

  1. Nou, ik kan jullie aarzelingen vooraf wel begrijpen en zou hetzelfde hebben. Misschien moet je hier inderdaad wel even voor over een drempel als je nooit in de sauna geweest bent.
    Het relaxte gevoel achteraf kan me wel bekoren!
    En ik wil wel geloven dat het super gezellig was zo samen met je dochter.

    Groetjes, Elizabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk, ik geniet helemaal mee! En ik heb ook niks met de sauna :-)
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen