zondag 3 december 2017

't Heerlijk Avondje was gekomen.........

Gisteren vierden wij Sinterklaas met ons gezin, mijn vader, het gezin van mijn broer en de ouders van mijn schoonzus. Tien man sterk en het was een ouderwetse, gezellige sinterklaasavond. 

Een heel klein smetje op de avond was dat zoon en schoondochter er niet bij waren. Zoon was gisteren jarig en dan is het extra zuur dat hij niet wat dichterbij woont en ik hem op zijn verjaardag niet kan knuffelen. Gelukkig is er facetime en zo konden we gisteren toch fijn contact hebben. Dat is en blijft toch een dingetje maar omdat het is zoals het is maken we er maar het beste van. De kunst is dan om zelf toch ook gewoon plezier te maken tussen het missen door. 

Gistermiddag hadden we de surprises ingepakt en de gedichten er op geplakt en de laatste losse cadeautjes ingepakt. Ik had voor iedereen toch nog een klein extra cadeautje gekocht. Voor de leuk, omdat het zo gezellig staat die berg met pakjes. Dat hoeft overigens helemaal niet veel te kosten als je een beetje snuffelt hier en daar. 

We begonnen de avond met een koud en warm buffet. We hadden allemaal wat meegenomen. Mijn vader had gezorgd voor een schotel met heerlijke hapjes en ik had een gehaktbrood gemaakt met mosterdsaus (op verzoek van mijn nichtje van 13 omdat zij er verzot op is) en een hartige taart. Verder hadden we spiesjes van tomaat en mozzarella, lekkere pesto en andere smeersels, stokbrood en schoonzus had kipsate met patat gemaakt. Een heerlijk begin van de avond. 

Bij binnenkomst hadden we alle surprises al klaar gezet en in de open haard brandde een gezellig vuurtje dus alle ingrediënten waren aanwezig om er een leuke avond van te maken. 



En dat werd het! Onder het genot van een kop koffie met speculaas en banketstaaf, verzorgd door de ouders van schoonzus, gingen we van start. Wat een leuke surprises waren er gemaakt en ook de gedichten mochten er wezen. Zo leuk om te zien hoe mijn nichtje en neefje van 10 zelf ook zo hun best gedaan hadden op hun surprise en ook allebei een mooi gedicht hadden gemaakt. 

Mijn broer had mijn lootje getrokken en hij had voor mij een bol wol gemaakt van papier maché en daaroverheen had hij met dikke wol de draden er precies zo overheen geplakt als een bol wol is opgewonden. Het duurde dus even voor ik de wol had afgewikkeld en weer had opgewonden. Nicht gaf aan dat ik met die wol wel een muts kon haken voor haar omdat zij haar muts weer eens op school had laten liggen. Tuurlijk kind. Gelukkig had ze de muts van haar eigen surprise nog :-)

Toen de wol was opgewonden en ik het binnenste had bereikt vond ik daar een mooi haakboek en een haaktijdschrift en een setje haaknaalden. Heel erg leuk! Het bijpassende gedicht was hilarisch. Zo grappig dat ik van het lachen het bijna niet meer kon voorlezen. Het ging er over dat ik alsmaar zat te breien of te haken en dat de hele familie gek werd van dat getik (ze hebben niet zoveel met mijn hobby) en dat ik een kind al weggejaagd had naar Frankrijk en dat het niet lang zou duren of het andere kind was ook vertrokken als dat gehaak en gebrei maar door zou gaan. Gelukkig bleek dat een grap en eindigde het gedicht nog goed. Ja die broer van mij is berucht om zijn pakkende gedichten, ongeacht welk lootje hij heeft, en dat zorgt elk jaar weer voor uitgelopen mascara van het lachen. En dat is nu juist zo leuk van het sinterklaasfeest, dat je mekaar op een leuke manier een beetje kunt plagen. 

Mijn man had trouwens het lootje van mijn broer en maakte voor hem een tuin met buitenkeuken. Daar zaten echt uren werk in omdat hij een beetje in tijdnood kwam had  ik had het gedicht voor hem gemaakt en natuurlijk hadden wij daar ook veel plaag elementjes in zitten. Het werd een heerlijke avond en ook was er nog facetime contact met Frankrijk waar zoon zijn verjaardag vierde met vrouw en schoonfamilie. Zo konden we toch nog even met elkaar meegenieten. 

Vandaag gaan we de rommel van het surprise maken opruimen en ga ik heerlijk genieten van mijn cadeautjes. Ik heb ze al snel even doorgebladerd maar zowel in het tijdschrift als in het boek staan hele mooie patronen. Vooral van de woonaccessoires ben ik weg en ik ga me binnenkort eens goed verdiepen hoe je kabels moet haken. Erg mooi vind ik die. Maar eerst ga ik het dekentje voor Pietertje afbreien want dat kwam met het surprise maken wel een beetje in het geding. 

Daarna ligt er al een nieuwe bestelling want neefje wil nu toch ook graag een dekentje voor op de bank. Of ik dat voor hem wilde maken. Tuurlijk jongen! 

Fijne zondag!


2 opmerkingen:

  1. Hé, wat leuk om te lezen :-)
    Wij hadden vanmiddag ons Sinterklaasfeest en dat was ook heel gezellig.
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat ontzettend gezellig zo met elkaar! De voor- en napret is ook geweldig...
    Helaas bij ons geen Sinterklaasfeest; de mannen hebben er absoluut geen zin in.. jammer hoor...

    BeantwoordenVerwijderen