vrijdag 1 december 2017

Vakjargon!

Vanavond was ik in het zwembad en zwom daar rustig mijn dertig baantjes. Het was niet heel erg druk maar aan de kant zwom een man en op de kant was de badmeester bezig hem te coachen. In de avonduren wordt hier in het zwembad les gegeven aan vluchtelingen. Dat is natuurlijk veel prettiger voor die mensen dan tussen het grut te zwemmen.

Deze man kon het nog niet zo heel erg goed en bleef dan ook angstvallig langs de kant zwemmen terwijl de badmeester hem steeds geduldig aanwijzingen bleef geven. Ik hoorde hem zeggen; en lang, maak je lang, ja goed zo en lang, maak je lang, ja dat doe je goed en nu weer lang en lang en lang.

Al zwemmend dacht ik na over dit vakjargon. Grappig toch dat veel beroepen dat hebben. Zo weet ik nog goed dat tijdens de bevalling van de oudste de gynaecoloog steeds maar het riedeltje en pers en pers, ja duw maar, ja duw maar en pers etc naar mij riep en dat ik de neiging had om te roepen of ze niet een ander cd'tje op kon zetten.

Omdat je tijdens dat baantjes zwemmen toch niet veel anders te doen hebt dan wat te overpeinzen dacht ik na over nog meer vakjargon.
Zo heeft ieder beroep natuurlijk zijn eigen taaltje. Eigenlijk kun je concluderen dat we allemaal een soort van gewoontedieren zijn die steeds maar weer hetzelfde riedeltje herhalen. Zelf doe ik dat natuurlijk ook in het dagelijkse leven.
Ondertussen kreeg de zwemmende man het steeds maar zwaarder. Je zag de angst en ook een beetje de wanhoop in zijn ogen hoe hij dat stomme zwemmen ooit voor elkaar zou krijgen. Waarschijnlijk kwam hij uit een land waar water schaars is en waar het niet gebruikelijk is om op zwemles te gaan. Ik kreeg een beetje medelijden met hem en overwoog heel even om naast hem te gaan zwemmen en hem gerust te stellen, maar deed het toch maar niet. De toorn van de badmeester wou ik me niet op de hals halen en misschien was het ook wel wat beangstigend zo'n dikke, witte vrouw vlak naast hem in het water.

Even later was de les afgelopen en zag ik hem opgelucht het bad uitklimmen en naar de douches sjokken. De badmeester ging een kop koffie halen en dochter en ik gingen nog even in het bubbelbad. Daar zaten al twee heren te keuvelen over de reparatie van scooters. Geen touw aan vast te knopen. Vakjargon!

Afbeeldingsresultaat voor vakjargon

1 opmerking:

  1. Dertig baantjes zwemmen?!?!? Petje af!
    Groetjes,
    Akkelien
    PS: bijna klaar met knustelen en de gedichten heb ik af :-)

    BeantwoordenVerwijderen