zondag 10 maart 2019

Texel

Vorige week vrijdag stapte ik na de gedane werkweek uit de auto en toen viel het me op dat de lucht zo fris rook! Net Texel dacht ik nog. Die associatie komt omdat we in deze periode vroeger toen de kinderen nog klein waren altijd een weekje of een weekendje gingen uitwaaien op Texel en daar heb ik fijne herinneringen aan.

Toen we even later samen aan de keukentafel aan de "vrijmibo" zaten (of liever gezegd "vrijavobo") vertelde mijn man dat hij die ochtend met iemand had gesproken die een weekje naar Texel zou gaan. Nou daar zou ik ook wel zin in hebben zei hij er achteraan. Dat was toevallig!

Wie schetst mijn verbazing toen mijn man vroeg, zullen we een weekendje naar Texel gaan en hij, nog zowat voor ik ja kon zeggen, al driftig op het internet zat te zoeken naar een aanbieding!

Zo geschiedde het dat ik afgelopen vrijdag een uurtje eerder weg ging van het werk, thuis de koffertjes ophaalde, daarna mijn man en dat we richting Texel reden. Natuurlijk kwamen we geweldig in de file, logisch op vrijdag om dat uur, maar dat mocht de voorpret niet drukken. Rond 7 uur reden we de boot af en om half acht zaten we in een heel knus hotelletje in De Koog.

De wind gierde om het huis, de regen geselde tegen de ramen en de meeuwen krijsten ons een warm welkom toe en het voelde als thuiskomen.

Zaterdagochtend werden we wakker met de zon en na een heerlijk ontbijt gingen we op stap. Eerst naar het wijnhuis in Oosterend. Daar maken ze namelijk zelf likeur en hun appeltaartlikeur is verrukkelijk om je appeltjes in te weken voor - inderdaad - de appeltaart. Ik had heel lang gedaan met het vorige flesje maar laatst was het toch echt op!


Daarna gingen we naar Den Burg. Een schaap kopen voor Arthur want dat hadden we hem beloofd afgelopen week toen we hem aan de telefoon hadden. Hij was toen na zijn vaccinaties en een bronchitis aanval helemaal niet lekker, maar het liedje Schaapje, schaapje heb je witte wol en de belofte van een Texels knuffelschaap toverde toch weer een klein glimlachje op dat lieve snoetje.

In Den Burg heb je ook leuke handwerkwinkels. De Witte Engel is daar eentje van en altijd als ik op Texel ben dan moet ik daar even neuzen. De man gaat dan op de trap zitten naar de vide en ik kan mijn gang gaan. Ik kocht een leuk cadeautje voor een aanstaande jarige job.


Aan de overkant zit een leuke wolwinkel en daar verkopen ze niet alleen mooie wolletjes en katoentjes maar ook knuffelschapen. Een van hen gaat straks mee naar Frankrijk. Bijna bezweek ik nog voor een mooi zacht draadje om een shawl van te breien maar uiteindelijk won het gezonde verstand want ik heb best nog een aardige voorraad aan wolletjes kwam ik laatst achter toen ik op zoek ging naar garen voor de vlaggetjes. Wel kocht ik nog een roze bolletje babygaren voor een paar babyslofjes.

Jammer was het dat er zo af en toe een giga bui over het eiland trok en dat een strandwandeling er daarom niet inzat. We reden naar de vuurtoren met het plan om daar even over het strand te lopen maar het zwerk trok dicht en het ging te keer. De auto stond helemaal te schudden door de wind en de golven werden met grote koppen het strand opgeslagen. Brr. geen weer om te wandelen.

Maar wat ga je dan doen om de middag stuk te slaan? Nu vind mijn man een Texels biertje - Skuumkoppe - erg lekker en daarom reden we naar de fabriek. Op de website hadden we gelezen dat er ook rondleidingen gegeven werden met een proeverijtje als toegift. Nu gruw ik van bier maar vind het wel leuk om te zien hoe dat tot stand komt.

In de brouwerij was er nog net plek voor twee personen en werden we door een leuke gids rondgeleid en geïnformeerd over hoe dat Texels bier tot stand komt. Mooi om te zien met hoeveel passie mensen daar hun werk doen en er over vertellen. Natuurlijk werd er ook een flesje Skuumkoppe gekocht in het bijbehorende winkeltje. Zo is het eerlijk verdeeld, manlief zijn biertje en ik mijn wolletje.



Over wolletjes gesproken, ik had mijn haakwerk meegenomen want dacht dat er best nog even tijd zou zijn om een vlaggetje te haken. Dus niet! We hadden echt een hele fijne hotelkamer, maar het licht was te zacht om goed te kunnen handwerken. Jammer maar helaas.

Vanmorgen werden we wakker met regen en na lekker rustig aan gedaan te hebben en wederom een heerlijk ontbijt zijn we weer richting Amsterdam gegaan. Wat boodschappen gedaan, want morgen mag er weer gewerkt worden en inmiddels draait de wasmachine. Tijd voor een kopje thee en een handwerkje!

2 opmerkingen:

  1. Wat fijn, een weekendje naar Texel! Ja, jullie hadden wel echt "uitwaai-weer"!
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind het knap om zo te kunnen genieten van een weekendje weg met dit weer... Wij zijn mooi weer uitgaansmensen.... En dan nog..
    Maar jullie hebben je kostelijk vermaakt!

    BeantwoordenVerwijderen