maandag 26 augustus 2019

Fryslân Boppe

Die man van mij heeft vaak hele goede ideeën. Zo ook het idee om er eens een weekendje op uit te gaan. Zo kwam het dat we vrijdag aan het eind van de ochtend in ons Fordje stapten en via de A6 en de Ketelbrug (die gelukkig geen kuren had) naar Friesland reden.

We hadden een nachtje in een hotel geboekt in Oudemirdum en hadden wat adresjes gezocht op internet voor antiek, brocante of curiosa winkeltjes. De eerste stop was in Lemmer. Daar parkeerden we het Fordje en wandelde door het dorp en streken neer op een terrasje met uitzicht op een brug voor een kop koffie.

Het was prachtig weer en het vakantiegevoel nam al snel de overhand. Daarbij geholpen door al die prachtige boten en bootjes waarvoor de brug regelmatig open moest worden gedaan door een stoere brugwachter vrouw. Het voelde een beetje alsof ik in een boek van De Kameleon zat. Een van mijn favoriete jeugdboeken serie.

In Lemmer zelf vonden we een geweldig curiosa winkel met mooie dingen. Nu ben ik in dit soort winkels altijd op zoek naar mooie - het liefst een beetje oude - glaasjes met een geslepen randje of ander versierseltje erin. Ik vind ze soms ook voor een prikkie in kringloopwinkels maar dat is dan puur geluk hebben. In curiosa of brocante winkels kom ik ze vaker tegen. Weliswaar iets duurder maar toch heb je vaak voor een paar euro een prachtig glas. Ze moeten van helder wit glas zijn en zoals gezegd met een geslepen werkje of randje. Anders komen ze mijn vitrinekast niet in.

Dat lijkt streng zo'n voorkeurbeleid en ik wil geenszins discrimineren, maar de ruimte is nu eenmaal beperkt. Enfin we sloegen de middag prettig stuk. Niet alleen in Lemmer maar later ook in Balk waar langs De Luts nog een gezellig soort van braderie was en waar ook weer zo'n beeldschoon curiosawinkeltje is gevestigd. En in die winkels werken altijd alleen maar hele aardige mensen!

Het hotel was fijn, het eten was lekker en na een goed ontbijt de volgende morgen trokken wij verder de provincie in. Van een collega die er een week of wat geleden was geweest had ik de tip gekregen om eens in Paessen/Moddergat te gaan kijken, want daar staat een heel leuk museum 't Fiskerhúske

Het was nog een aardig ritje, maar geen straf om door dat prachtige Friese landschap te rijden. En het museum stelde ook niet teleur. Zo leuk om te zien hoe ze daar vroeger leefden. Het maakte me er weer eens van bewust hoe goed wij het wel niet hebben, want wat hadden ze een zwaar leven in die tijd. Het was meer overleven.

Niet alleen het museum was mooi, maar zeker ook de omgeving. Prachtig. Boven op de dijk hadden we een geweldig uitzicht over de Waddenzee en omdat het zulk mooi, helder weer was konden we in de verte Ameland en Schiermonnikoog zien liggen.

In een curiosa winkeltje in Ferwert vonden we nog een mooi glaasje en een cadeautje voor dochter en toen was het zo zoetjes aan tijd om via de afsluitdijk weer terug naar Amsterdam te gaan.

Thuis viel het direct op hoe lawaaierig het hier eigenlijk is zo tegen Amsterdam aangeplakt. Het geluid van de trein, de metro het verkeer de vliegtuigen die op weg naar Schiphol zijn. Altijd is er wel geluid. Daar in Friesland - en zeker daar aan de Waddenzee - was het stil en heel vredig.

De zon die uitbundig scheen, hier een daar een meeuw die even moest laten weten dat hij er ook was, het ruisen van de wind door het gras en de geur van hoogzomer. Heerlijk!!

Eigenlijk waren we maar een nachtje weg, maar het voelt alsof ik een week vakantie heb gehad.

En de nieuwe Friese glaasjes staan te pronken in mijn kast en ik heb het idee dat ze zich al helemaal thuisvoelen.

1. Leuk! Ja, bekende plaatsen voor mij :-)
    Ik ben trouwens nog nooit naar het Fiskershúske geweest, maar 't intrigeert me al heel lang. En dat was inderdaad een hele afstand!
    Groetnis út Fryslân!

2. Dat was een goed idee van je man! Vroeger had ik een vriendin in Friesland, maar nu was ik eigenlijk vergeten hoe mooi het daar is...
    Lekker om er even uit te zijn!