dinsdag 13 augustus 2019

Pasta Pauline

Fransen staan natuurlijk bekend om hun goede kookkunsten en ik moet zeggen dat onze schoondochter dat helemaal waar maakt. Zij kan echt ontzettend lekker koken.

Toen we in juli daar waren om op Arthur te passen hebben wij een aantal keer gekookt, want natuurlijk is het voor jonge ouders (ook voor oudere ouders) wel eens leuk als je uit je werk komt en je zo kunt aanschuiven, maar ze wilde zelf ook graag een avond in de keuken staan. Ze houdt van koken. 

Omdat ze later die week met ons mee naar Amsterdam gingen moest de koelkast leeg en zou ze iets maken met de ingrediënten die ze nog had. Wel kregen we het verzoek om tijdens onze dagelijkse wandeling met de kleine man even de supermarkt in te duiken en een potje saus mee te nemen. Een beschrijving met wat voor potje dat dan precies moest zijn ontvingen we in een appje. 

We aten die avond een heerlijke pasta. Met zalm, courgette en de saus. Nieuwsgierig als ik ben had ik het potje eens goed bestudeerd. Het bleek een biologische saus te zijn van aubergine, rode peper en tomaat. Schoondochter vertelde dat ze de saus ook vaak zelf maakt als ze een vrije dag heeft, maar soms ook gebruik maakt van dit potje. 

Het was erg lekker en ik nam me voor om dat hier in Amsterdam ook eens te maken. Ik had nog zalm in de vriezer en die wordt er niet lekkerder op als je hem daar te lang laat. Dus zocht ik zaterdag in het sauzenschap bij de grootgrutter of ze hier in Nederland ook zo'n potje verkopen. Helaas, ik was er al bang voor omdat ik het merk nooit in Nederland heb gezien, maar ook van andere sauzenmerken niets gevonden wat er op lijkt. Dan maar zelf aan de slag. 

Je hebt nodig voor ongeveer 2 personen:
Zalm (ik had 300 gram)
Pasta naar keuze. Ik gebruikte penne, maar fusilli kan ook goed
1 aubergine in blokjes
2 uien gesnipperd
1 courgette
5 kleine rijpe tomaten (ik had nog goed rijpe tasty Tom op de schaal liggen)
2 tenen knoflook
1 rood pepertje of sambal naar smaak
1 klein blikje tomatenpuree
peper
zout 
oregano
tijm
cayennepeper
olijfolie

Fruit 1 ui, knoflook en de aubergine aan in wat olijfolie. Als dat wat zachter is voeg dan het blikje tomatenpuree en bak de tomatenpuree even aan om hem te ontzuren. Voeg de ontvelde en in stukken gesneden tomaten toe en bak even mee. Doe de kruiden erbij met het hele rode pepertje of de sambal en een klein beetje heet water. Deksel op de pan en een half uurtje zachtjes laten stoven. Korter kan ook als je weinig tijd hebt. Als het gaar is pureer de saus met een staafmixer of in de blender en hou hem warm. Proef of er nog zout en wat peper bij moet! Ik had ook nog wat verse peterselie en wat dille en dat heb ik er ook doorgedaan.

Snij de courgette in stukjes en bak dit samen met de andere gesnipperde ui in een koekenpan tot ze gaar zijn. Kook de pasta gaar en giet af. Gaar de zalm zachtjes gaar in de magnetron (4 minuten op 1000 watt) of bak hem in de koekenpan. 

Doe het courgettemengsel, saus en de zalm bij de pasta en roer goed door. Je kunt er nog een groene salade bij geven, maar er zit zoveel groente in dat het eigenlijk niet nodig is. Wij hadden er geen sla bij, ik had het niet in huis en het regende zo hard dat ik geen zin had om even naar de buurtsuper te lopen.

Smakelijk eten!

Ik had aardig wat over, eigenlijk precies 1 portie en daarom maar even mijn vader gebeld of hij het soms wilde hebben voor morgen. Nou en of, zei hij, ik trek meteen mijn schoenen aan en kom het even halen. Lekker gegeten en helemaal niets weggegooid!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten