zondag 6 oktober 2019

Tour de France

Al een poos geen blogjes meer geschreven. Zijn er dan geen dagelijkse onzin dingen meer waarover ik mij verwonder? Jazeker wel, maar vanaf 13 september was ik met vakantie. Samen met mijn man toerden wij door het Franse landschap en daarvoor was het even erg druk op het werk met een heel leuk nieuw project.

Mijn werkgever is namelijk een nieuw, multicultureel en multifunctioneel uitvaartcentrum aan het bouwen in Amsterdam Zuidoost. Op 9 minuten fietsafstand van ons eigen huis dus voor mij bijna een thuiswedstrijd. En daarom vind ik het ook zo leuk dat ik deel uit mag maken van het project om daar een heel nieuw team medewerkers te werven en te selecteren. Dat doen we samen met de Gemeente Amsterdam en zo kwam het dat mijn collega's en ik op 6 september een presentatie gaven voor 130 geïnteresseerde potentiële kandidaten! Vooraf zeiden we gekscherend nog tegen elkaar dat we hoopten dat er meer dan 10 mensen zouden komen en het liep storm. Ik kreeg er best even de kriebels van toen ik mijn praatje moest houden voor zoveel mensen. Maar wat is het leuk om te doen en me daar de komende maanden mede mee bezig mogen te houden.

Het was dus even druk maar op de 13e reden we dan toch om 10.12 uur de straat uit richting Trouville sur Mer, net even onder Le Havre. Dat was onze eerste stop en die avond logeerden we in een B&B en werden daar allervriendelijkst ontvangen door de eigenaar en een wollige hond en een fles koude cider uit de streek. Die avond reden we naar het centrum en wandelden we langs kades en gezellige restaurantjes om tenslotte ergens een hapje te eten.

Sunset bij La Rochelle 
De volgende ochtend werden we op een keurig tijdstip gewekt door een Franse haan, ontbeten en gaven de eigenaar een hand en vertrokken naar La Rochelle. Een mooie rit door het Franse landschap en hoe dichter we naderden hoe warmer het werd. Die avond zaten we aan de haven in een heel gezellig en druk stuk, aten we buiten, keken naar de mensen en de sterren en was het nog steeds zo rond de 28 graden.

Zondagochtend ging de reis verder naar Agen. Daar woont de moeder van onze schoondochter en daar gingen we een nachtje logeren. Een heel leuk mens is dat en het was fijn om haar weer te zien. Ze vertelde ons dat haar zus die avond ook met ons mee zou eten. Nou leuk natuurlijk. We zaten op haar balkon (ook daar was het 30graden) toen de bel ging. Ze ging opendoen en in de hal hoorden we een kinderstemmetje. Het kleindochtertje van haar zus dachten we en toen stapte ze het balkon op met Arthur in haar armen en schoondochter dook achter haar op met een grijns van hier tot gunter op haar gezicht! Wat een verrassing! Heerlijk!

Arthur vond het ook fijn om ons weer te zien, vooral mijn man want hij is stapelgek op zijn opa! Dikke vrienden. Zo leuk om te zien! Het was een fijne avond en de volgende morgen na dikke knuffels zijn wij weer verder gereisd naar de volgende bestemming. Cap d'Agde. Daar zijn we een midweek gebleven. Het was heerlijk weer en we hebben genoten van het zwembad en de mooie omgeving en stadjes.

Mooi straatje in Pèzenas

Vrijdagochtend zijn we vanuit Cap d'Agde naar Marseille vertrokken. We hebben alleen maar binnenwegen gereden en dat was echt prachtig zo dwars door de Camarque met de flamingo's die daar leven. Dat was echt genieten. We hadden alle tijd want konden pas s'avonds om 19.00 uur terecht bij onze zoon die dan weer thuis was na het werk. Hij stond ons samen met Arthur op te wachten om de garage open te maken die bij hun appartement hoort.

Heerlijk om mijn kind weer te zien en te kunnen knuffelen en ook Arthur en onze schoondochter weer te zien. Jammer was het wel dat het die zaterdag met bakken uit de lucht kwam en eigenlijk nergens naar toe konden. Maar we hebben ons prima vermaakt en ettelijke torens gebouwd die ogenblikkelijk weer werden omgegooid, Arthur zijn favoriete bezigheid op dit moment en hij kan zelf ook al goed torens bouwen, boekjes lezen met de auto's spelen, nee je dag komt wel om met zo'n hummel in de buurt.

Gelukkig was het zondag weer droog en konden we op pad. Wij hadden het kinderstoeltje meegenomen en konden dus met zijn allen op pad. Hoewel er in Marseille veel speeltuinen en parken zijn was het ook wel leuk om buiten Marseille te kijken nu we de auto hadden. Arthur kon zo even lekker rennen en wij ook! 😀

Maandag zijn we samen naar Aix en Provence geweest. Een hele leuke stad. We hebben daar wat gewinkeld en een heerlijke salade gegeten met de lunch. Super relaxed om in de zon op een terras te zakken, ook dat is echt vakantie.

Heerlijke salade in Aix en Provence
Olijfolie proeven bij Château Virant


Dinsdagochtend zijn we weer vertrokken richting Macon, ook een leuke stad. Daar hebben we een nachtje geslapen en heerlijk gegeten in een brasserie. Een driegangen menu voor € 17,00 per persoon en alles vers gemaakt en even heerlijk.

De laatste etappe in onze tour ging woensdagochtend naar Reims. Via Chablis en Celles sur Ource (weer van die mooie ritten door prachtig landschap) kwamen we daar rond 7 uur s'avonds aan. Hier hadden we een appartementhotel en dus wat meer ruimte tot onze beschikking. Het voordeel van een vakantie zo laat in het seizoen is dat het stukken goedkoper is en dat je soms echt leuke voordeeltjes hebt. Dit appartementje was prettig en dicht bij het centrum.

Vanuit Reims hebben we de volgende dagen mooie ritjes gemaakt in het champagnegebied en ook wat champagneproeverijen gedaan. Erg leuk én lekker. In veel Franse stadjes die we bezochten vonden we ook leuke antiek, brocante en curiosawinkeltjes en ook daar hebben we ons goed vermaakt. Helaas heb ik helemaal geen handwerkwinkeltje getroffen, jammer maar niks aan te doen.

Champagne proeven bij Huquenot-Tassin in Celles sur Ource

De Cathedraal van Laon!

Uitzicht over het dal vanuit Laon


En nu zijn we al een week weer thuis en hebben we al bijna weer een hele week gewerkt. Ook weer erg leuk want lekker uitgerust kan ik me met volle energie weer op de leuke projecten storten.

Nog even genieten maar dan toch weer werken!

Een klein nadeeltje is dat we vanuit de nazomer direct de herfst ingestort zijn. Zaten we zaterdag nog in het zonnetje op een terras in Reims bij thuiskomst kon er een dikkere jas worden opgezocht. Maar ook dat is wel weer gezellig. Vroeg donker, de kaarsjes weer aan en lekker weer handwerken.

In de vakantie heb ik ook nog wat gehaakt maar vooral de tweede week, de eerste week was het veel te warm en in Marseille met Arthur is het geen optie. Hij vindt het namelijk erg leuk om de draad uit de bol te trekken en dat schiet niet op, maar dat geeft ook niet.

Toch een beetje kunnen haken. 

Het was een heerlijke vakantie! Sowieso was het fijn dat we dit jaar weer met vakantie konden. Door de gezondheid van mijn lief is dat niet altijd even vanzelfsprekend, maar nu gaat het  goed en daar genieten we erg van. Frankrijk is een mooi land, met heerlijk eten en we hebben veel gezien en veel gedaan. Ook was het heerlijk om onze zoon, schoondochter en Arthur weer te zien. We hebben het weer heel gezellig gehad en volop geknuffeld. Daar kan ik weer even op teren!










3 opmerkingen:

  1. Leuk, zo'n uitgebreid vakantieverslag! En wat een grote rondreis maakten jullie!
    Wij kwamen net dit weekend terug, ook twee weken in Frankrijk doorgebracht. Maar wij hadden al die tijd gewoon één adres. Ook wel fijn :-)
    Wat een leuke verrassing van je schone dochter met jullie kleinzoon!
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat is Frankrijk toch een geweldig land! En zeker als daar je schatten wonen... Spreek je intussen al een behoorlijk woordje Frans?
    Het lijkt me echt een periode om even flink op te laden, temeer omdat je weet dat je straks elkaar een poosje weer niet ziet.
    Spannend al die veranderingen op je werk, maar ook een uitdaging!
    Groetjes, Elizabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mijn zus en ik zoeken altijd van te voren op internet naar het soort winkels dat we willen bezoeken als we in de buurt zijn en maken daar een lijstje van.

    Afke

    BeantwoordenVerwijderen