donderdag 2 april 2020

Slappe koekjes.....

Gehamsterd heb ik niet de afgelopen weken, maar ik moet eerlijk bekennen dat ik wel even kritisch mijn voorraadkast ben doorgelopen. Want stel dat je geen boodschappen meer kunt doen, wat heb je dan nog in voorraad waar je een maaltje eten mee kunt maken.

In ieder geval kunnen wij dan nog geruime tijd linzensoep eten, want een paar maanden geleden wilde ik een gerecht met linzen maken en dus nam ik een kilo rode linzen mee om er thuis achter te komen dat er nog een kilo linzen stond. Dan is twee kilo best veel voor een gezin van twee personen maar omdat je die zo lang kunt bewaren is dat geen probleem.

Ook kwam ik tijdens mijn inspectie nogal wat blikjes tonijn tegen. Tonijn is altijd lekker om een slaatje van te maken bij onverwachts bezoek, maar dat gebruik ik ook regelmatig door een salade als lunch. Heerlijk.

Achterin de lade vond ik nog twee blikjes roze zalm, ooit eens aangeschaft om een zalmterrine te maken voor een etentje dat uiteindelijk niet doorging. Best zonde om die maar te laten verstoffen en dus bedacht ik wat ik daar nu eens van kon maken. Viskoekjes leken mij wel lekker en dus bewaarde ik deze week het restje gekookte aardappels en maakte ik daar gisteren viskoekjes van.

Ik gebruikte:
twee blikjes roze zalm van 213 gram per stuk
een restje gekookte aardappels
een half uitje
twee takjes peterselie
een geklutst eitje (een scheutje door de vis en de rest om mee te bestrijken)
een eetlepel bloem + extra om de koekjes te bestuiven

Ik ontdeed de zalm van de graten en kieperde verder alle ingrediënten in mijn keukenmachine en draaide daar een redelijk fijn mengsel van en deed er wat zout en flink wat peper door.  Daarvan vormde ik zes koekjes en bestreek deze met ei en bloem en legde de koekjes op een bord en liet deze opstijven in de koelkast. Het plan was om ze daar een half uurtje op te laten stijven, maar ja toen belde zoon met Arthur en werden wij betrokken bij het badritueel van de kleine man en dus lagen de viskoekjes langer in de koelkast. Achteraf gezien was dat helemaal niet erg.

We hadden nog een zakje aardappelblokjes die nodig op moesten dus die werden gebakken. Van alle restjes groente, zoals een paar worteltjes, twee halve paprika's, een ui, een halve prei
en een courgette die ook al redelijk bejaard was, roerbakten we samen met een flinke teen knoflook een heerlijk groentepannetje.

Toen de aardappels en groente bijna klaar waren mochten de viskoekjes in de koekenpan. Helaas waren ze niet zo stevig geworden als ik gehoopt had. Ze bleven een beetje slap. Dus heel voorzichtig liet ik ze met behulp van twee lepels in de koekenpan glijden en bakte ze heel zachtjes tot er een bruin korstje op kwam en ik ze, ook weer voorzichtig, keerde om de andere kant te bakken.

Ze bleven een beetje slap maar waren wel erg lekker van smaak. Achteraf denk ik dat ik de boel niet in de keukenmachine had moeten kieperen, maar de halve ui fijn had moeten snijden en die door de aardappels en zalm had moeten prakken en het daarna op smaak had moeten brengen met de peterselie. Ook had ik misschien dat kleine scheutje ei moeten weglaten zodat het mengsel wat grover en wat steviger had geworden. En was 1 blikje zalm ook genoeg geweest voor drie personen. Ach ja, als als als........

Maar we hebben erg lekker gegeten en alle restjes zijn gebruikt waardoor het ook nog eens een duurzame maaltijd was. Al wordt er hier sowieso geen eten weggegooid want dat is zonde.

Heb je een goede tip om stevige viskoekjes te krijgen laat je het me dan weten?







1 opmerking:

  1. Nou, dat 'klinkt' lekker! Aardappels-groentekoekjes zijn geweldig om restjes mee op te maken.
    Wij hebben van de meeste dingen altijd één op voorraad. Wie het laatste uit de kelder pakt, moet het opschrijven op het krijtbord.
    Gelukkig kan ik eigenlijk altijd wel een maaltje verzinnen als de nood aan de man komt.

    BeantwoordenVerwijderen