maandag 22 augustus 2016

Tomatensaus uit eigen tuin!

Mijn tomatenplant doet nog steeds dapper zijn best, maar ziet er toch wel een beetje afgepeigerd uit. Logisch als je zo hard aan het werk bent om zoveel mogelijk nazaten te maken. Bloemetjes zitten er nu niet meer aan dus het is nu wat het is. Zaak om hem de laatste weken door te helpen om de kleine tomaatjes groot en rood te laten worden.  Extra water heeft hij door al het hemelwater niet nodig en daarom doe ik maar zoveel mogelijk peptalk.

Vanmiddag heb ik de eerste oogst geplukt. Ruim 800 gram aan mooie, rode tomaten leverde dat op en daar ga ik een fijne tomatensaus van maken.  Ze moeten eerst flink onder de douche om het spinrag er af te wassen, want een niet zo slimme spin had een web gemaakt van de tomaten naar de schutting. Een prachtig web, daar niet van maar het was geen handige plek. Je kon op je tien vingers natellen dat het web zou sneuvelen bij de tomaten oogst. Daarom had ik hem van het weekend al gewaarschuwd, maak dat web vast op een andere plek, want al doe ik nog zo voorzichtig, het gaat geheid stuk als ik de tomaten er af haal. En jawel hoor, ook al knipte ik heel voorzichtig tomaat voor tomaat los van de plant, het web hield het niet. Twee spinnenogen keken mij woest aan, maar ja ik had hem gewaarschuwd.

Verlost van al het spinrag dompel ik de tomaten even in kokend water, haal het vel eraf, snijdt ze in vieren, verwijder het groene hartje en laat dan een laagje olijfolie warm worden in mijn hapjespan. Daar fruit ik een gesnipperd uitje en en flinke teen knoflook in en roerbak de tomaten even om en om. Er gaat een snuf zout, wat draaien uit de pepermolen, flinke theelepel Italiaanse keukenkruiden in en ik maal er wat gedroogde chilipeper over heen. Dan gaat de deksel op de pan en mogen de tomaten op een laag vuurtje een flink half uurtje stoven.

Om de boel verder op smaak te maken gaat er een klein drupje balsamicoazijn in en een flinke hand versgehakte peterselie. Na een half uurtje gaat de deksel van de pan en kook ik de saus wat in. Als het erg dun is dan speel ik vals en doe er een beetje tomatenpuree door. Als je die even meebakt dan gaat het zuurtje eruit en maakt het je saus wat zoeter en wat dikker. Als de saus de gewenste dikte heeft dan maak ik hem op smaak met wat zout en soms met nog wat versgemalen peper.


Als je van een gladde saus houdt dan kun je de boel nu in de blender doen of de staafmixer er in zetten. (denk om je mooie schone keuken) en dan maak je hem net zo glad als je zelf wilt. Als je wel van een beetje "beet" houdt dan doe je hem in een bakje, of twee bakjes en hij mag logeren in de vriezer totdat je hem gaat eten. Als basis voor een pasta, of op een pizzabodem of je maakt er soep mee. Het is ook lekker om een laagje van je eigengemaakte tomatensaus in een ovenschaal te gieten en daar dan een stuk kabeljauw op te leggen. 10 tot 15 minuten in een hete oven en je hebt een heerlijk maaltje.

Soms is puur geluk gewoon tomatensaus uit eigen tuin!

2 opmerkingen:

  1. Fantastisch, dat je zoveel tomaten kon oogsten! Het ziet er heerlijk uit, die saus van je. Ik heb nog niet eens één bloemetje in m'n triestige tomatenplantje.... Volgend jaar beter!
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een boel tomaten heb je! Hoe krijg je dat toch voor elkaar?
    Vorig jaar had ik ook een tomatenplant .. leek eerst veel belovend maar verschrompelde helemaal...
    Super om je eigen tomatensaus te maken!

    BeantwoordenVerwijderen