vrijdag 30 september 2016

Groene blijheid

Soms heb je van die dagen dan zit het niet mee. Dat begon vanmorgen al net voordat ik het pand zou verlaten toen ik nog even een boterhammetje wilde smeren voor onderweg als ontbijt. Terwijl ik de kaas uit de koelkast pakte begon een pot augurken te wiebelen en toen ik die probeerde tegen te houden viel er een potje jam uit de koelkast. Tijdens het vallen zag ik de keuken al voor mij; onder het gebroken glas met de jamklodders overal in het rond spattend. Dat leek me geen goed idee op de vroege ochtend en nog net op tijd schoof ik mijn voet onder het vallende potje waardoor de val brak en de pot met jam keurig heel bleef. Met een wild kloppende grote teen reed ik even later naar Oosterhout. 

Hoewel mijn teen de hele weg uit zijn humeur bleef en mij dat ook goed liet weten voelde ik me toch tevreden met het feit dat ik mijn kostelijke jam had gered van een roemloze ondergang naar de kliko. Het was namelijk het laatste potje zelfgemaakte bramenjam. Echte jam met een minimum aan suiker en niks geen toegevoegde verbeteraars of iets dergelijks. Puur fruit in een potje, heerlijk op een beschuitje of in de yoghurt. 

De afgelopen dagen heb ik de hype een beetje gevolgd over het interview met de twee diĆ«tistes van The Green Happiness wat onlangs in het NRC stond en wat een storm van kritiek opleverde in de media. Twee mooie blonde dames die vanalles beweren over wat je wel of niet tegelijk mag eten en die aanraden elke morgen een kwartier je mond te spoelen met kokosolie. Ja echt! Dat laatste vond ik zeer vermakelijk en vroeg me af of je dat dan moet doen voor of na het glas met klei wat je elke morgen van ene mevrouw Kroes moet drinken. Het lijkt mij eerst de klei en dan de spoeling maar wie ben ik? 

In elk geval heb ik me kostelijk vermaakt met het lezen van de berichten op social media over deze dames. Ik zet grote vraagtekens bij het dieet, maar juich hun adviezen om meer groente te eten wel van harte toe. Verder laat ik het voor wat het is. Meestal is met dit soort dingen maar een ding echt belangrijk en dat is dat er flink geld verdiend wordt door de bedenkers van het dieet of lifestyle. Of je er echt van af valt is altijd maar de vraag, maar je weet zeker dat je portemonnee er een stuk lichter van wordt. Verder moet iedereen maar doen wat hij zelf wil. 

In Oosterhout aangekomen ging ik eerst maar eens op zoek naar koffie. In de keuken had de bakker net een paar kratten met verse worstenbroodjes bezorgd en die roken me toch een partij lekker. Ik mocht alleen maar genieten van de geur want ze waren natuurlijk niet voor mij, maar zelfs mijn teen vergat zijn nukken en werd vrolijk van deze heerlijke worstenbroodjeslucht. Zo'n worstenbroodje valt natuurlijk volstrekt niet in de categorie "Groene Blijheid" maar ze kunnen ontzettend goed troosten. Veel beter dan een groene smoothie! :-)

Op de weg terug genoot ik van het groen in de natuur wat door een fluwelen herfstzonnetje nog eens extra goed uit de verf kwam. Voor mij is dat absolute "Groene Blijheid". Al werd het groen hier en daar al geel en rood, maar juist die herfstkleuren is genieten.

Thuis was het weekend en bleek mijn teen een flinke blauwe plek te hebben, maar ach dat gaat wel weer over en morgenochtend geniet ik van een beschuitje met eigengemaakte bramenjam. Soms is het leven gewoon wel goed! Niks meer aan doen.

2 opmerkingen:

  1. Oh ja, ik herken dat gevoel wel van op het nippertje 'iets redden' dat lijkt te vallen. Je kunt dan even de gekste toeren uithalen... Ik baal altijd vooral van de rommel die het geeft als zo'n potje uit elkaar spat op de grond!
    Geniet van je weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Fijn weekend en geniet van je bramenjam! Je hebt het verdiend :-)
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen