maandag 21 mei 2018

Uit huis, tuin en koken!

Nee, ik ben er nog steeds niet uit welk vestje het moet gaan worden voor mijn aanstaande achternichtje maar dat geeft niks er is nog tijd genoeg. Het is nog veel te leuk om door patroonboekjes te bladeren en internet af te struinen  voor het allerleukste patroontje.

Bovendien heb ik nog andere hobby's dus vervelen is er niet bij. Dit pinksterweekend had ik ruimschoots tijd voor de andere hobby's. Net zoals met handwerken vind ik het voor mijn hobby koken heerlijk om te zoeken naar lekkere recepten. De zaterdag begon zoals altijd met het boodschappenrondje en dus op naar de minimarkt om bij de groentestal asperges in te slaan. Het is immers nu het seizoen en daar moet je van genieten. Asperges zouden we 1e pinksterdag eten en vooraf wilde ik een aspergesoepje maken, want we hadden wat te vieren, maar daarover later.

Bij de groenteman kocht ik een kilo asperges voor 3 euro. Soepasperges waren het en het waren niet moeders mooiste maar ze gingen toch in de soep en dan maakt het niet uit. Als ze maar lekker zijn en dat waren ze!

Zaterdagmiddag gingen we naar een grote kookwinkel in Hilversum. Daar kan ik zomaar een uurtje stukslaan met alleen maar kijken naar al die leuke en meestal ook handige kookspullen. Manlief wilde al een hele tijd een goed tostiapparaat. Voor zijn verjaardag had hij dus geld gevraagd en nu was het bedrag zo'n beetje bij elkaar. Het tostiapparaat wat wij hadden vond ik een onding, de enige die er hier in huis goed mee overweg kon was dochter. En laat onze dochter nu een paar weken geleden een prachtig aanbod hebben gehad om een studiootje te kunnen huren in Amsterdam. Die dochter gaat dus zomaar per 1 juni uit huis! Het oude tostiapparaat mag ze meenemen.

Zo toevallig als dit op haar pad kwam. Een leuk en betaalbaar plekje in hartje Amsterdam. Zomaar en toevallig dat dit op haar pad kwam. Zo'n aanbod kun je niet laten lopen en dus is van de week het huurcontract getekend en verlaat ook onze laatste telg het ouderlijk nest. Zo gaat dat en dat is goed. Natuurlijk zal ik haar missen maar zij gaat hemelsbreed nog geen tien kilometer weg wonen en dat is heel andere koek dan de afstand met haar broer.

Zo'n belangrijke stap moet gevierd worden en niet alleen met aspergesoep vooraf maar ook met een leuk cadeautje. We wilden het kookboekje "Armeluis Eten" van Sylvia Witteman voor haar aanschaffen, maar hoewel de kookwinkel een aparte afdeling heeft voor kookboeken en je daar je hart kunt ophalen aan kookboeken, hadden ze deze toch niet. Wel een mooi peper- en zoutmolentje. Dat heb je natuurlijk ook nodig in een nieuw huishouden.

Gelukkig hebben ze in Hilversum ook nog een hele leuke boekwinkel. Echt een hele leuke boekwinkel met niet alleen kasten vol boeken maar ook nog eens hele leuke cadeautjes en gelukkig hadden ze het gewenste boekje daar wel. Net zoals in de kookwinkel ben ik in een boekenwinkel helemaal in mijn knollentuintje en is het heerlijk om daar even te snuffelen. Het maakte een grijze, koude zaterdag helemaal goed.

Gelukkig scheen zondagmorgen de zon en konden we heerlijk buiten zitten in de tuin. Mijn andere grote hobby. Nu de tulpen uitgebloeid zijn was het een beetje een armoedige boel in de border. Ook omdat er een brutale plant staat die de hele boel overheerst. Nu krijgt dochter straks bij dat studiootje in hartje Amsterdam ook een klein tuintje! Dat is echt heel speciaal want dat is het centrum van Amsterdam een unicum. Dat tuintje is ook een beetje een rommeltje net als mijn tuin dat is (was) en daarom wilde dochter me graag helpen om de boel op orde te maken zodat ze een beetje weet wat onkruid is en wat niet. En natuurlijk ook omdat ik straks haar kan helpen. Met alle liefde!
We riepen samen de alleenheerser tot de orde en roeide hem uit tot het gewenst formaat en maakte de border weer netjes. Ook werd het eenjarig spul dat we vorige week kochten en nog geen plek hadden gekregen in de potten gezet. Dat vind ik toch altijd zo'n leuk werkje, want met die potten kun je dus hele gezellige hoekjes maken in je tuin. Ook al is die nog zo klein je hebt dan veel te zien.

Vanmiddag gingen we samen nog even naar het tuincentrum voor een pot voor haar nieuwe huisje. Ik heb al jaren een clivia staan (binnen) die elk jaar mooie bloemen geeft en die zo groot groeide dat ik hem een paar jaar geleden wel moest scheuren. De nieuwe stek moet nu in een grotere pot en die wil dochter graag meenemen. Dat vinden we beiden een mooi gebaar. Zo stiefelden wij vanmiddag door het tuincentrum en schaften en passant nog een paar tabaksplantjes aan en wat kleine vaste plantjes voor de open plekken in de border. Het is allemaal weer netjes in ons postzegeltje! Dat wordt weer een hele zomer genieten van al dat moois. Van mij mag het tot eind oktober zulk weer als vandaag blijven.

Drie van de vier hobby's kwamen dit pinksterweekend dus ruimschoots aan bod, maar ik heb dus geen steek gebreid of gehaakt! 


PS: Voor de liefhebbers van de Aspergesoep.
Ik haalde het recept van 24Kitchen en het was erg lekker!

Zo'n leuk bloemetje, heb je het hele jaar plezier van!

2 opmerkingen:

  1. Leuk allemaal, dat was een heel fijn weekend!
    En leuk voor je dochter: een eigen studiootje! Succes met de verhuizing en alles!
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo, als er zoveel hobby's aan bod komen in één weekend, dan moet het een goed weekend geweest zijn!
    Toch zal het wel stilletjes worden hoor als je dochter op zichzelf gaat wonen. Je mist de gesprekken ..
    Asperges... ik ga ze vandaag voor het eerst koken!
    Ik heb me er nog nooit aan gewaagd, maar het is eigenlijk niet zo moeilijk geloof ik. Ben maar eens gaan spitten op internet.. Maar ze kosten bij mij wel 4 euro de pond... Dat ga ik dus niet elke keer doen. Maar dat hoeft ook niet.
    En je klokjesbloem (zo heet ie toch?) vind ik ook erg leuk!
    Groetjes, Elizabeth

    BeantwoordenVerwijderen