zaterdag 26 november 2022

Zachter

Gisteren was het precies 35 weken en 8 maanden geleden dat mijn lief overleed. Acht maanden lijkt al weer zo lang, maar is tegelijk ook nog maar zo kort. Al acht maanden staat mijn wereld een soort van stil. Elke morgen komt de zon weer op en elke avond gaat ze onder en daartussen in sta ik op, werk, loop, doe boodschappen, kook, maak schoon, doe wat yoga op mijn matje, lees, brei soms wat, heb gesprekken met Arthur, haal adem, kortom ik leef! 

De wereld draait gewoon door, maar in mij huist een enorm verlangen naar hem, een alsmaar knagend gevoel, een gigantisch gevoel van heimwee. Toch blijk je toch mee te kunnen draaien met de wereld al is het op je eigen tempo. 

Deze week was ik uit eten met een vriendin. We hadden afgesproken op een locatie tussen onze werkplekken in. Het restaurant lag knus in een dorp waar de kerstversiering al ruim aanwezig was en was heel sfeervol. We hebben lekker gegeten, heerlijk bijgekletst, (zij kan bijzonder goed een verhaal vertellen), we hebben gelachen en het was een hele fijne en gezellige avond, maar dat thuiskomen in een leeg huis, niemand die op je wacht en nooit meer aan hem vertellen hoe leuk het was, dat is en blijft een ding! Dan voel ik me als een ballon die langzaam leegloopt!

Ze zeggen dat het zachter wordt

Maar ze zeggen niet wanneer

En hoe kan dit gemis nou zachter worden

Want jij, mijn lief, jij leeft niet meer


Ze zeggen dat het beter wordt

Maar hoe precies dan, vertellen ze er niet bij

En hoe kan dit verdriet ooit minder worden

Nu jij nooit meer zal zijn bij mij


Ze zeggen, neem hem mee in je hart

Maar hoe leer je leven met het gemis

En dat voortdurende, alsmaar knagende verlangen

Naar mijn grote liefde, die er niet meer is

De wereld draait door en ik draai nog zachtjes mee!


Veer Veertje Zacht - Gratis foto op Pixabay



6 opmerkingen:

  1. Ik bewonder je voor je kracht. Het lijkt me zo moeilijk om zonder lief verder te leven....
    Het gedicht verwoordt het prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo mooi in woorden gevat... Ik denk aan je!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lieve Annemarie, ook ik heb enorm veel bewondering voor je, ook dat knagende gevoel van verlangen, verdriet en onmacht begrijp ik heel goed. Wens je heel veel sterkte Annemarie🧡

    Liefs Josephine

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bewonderenswaardig hoe je het doet. Sterkte denk aan jou ....liefs Albèrtje ❤️

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik kan me er niets bij voorstellen, en tegelijkertijd begrijp ik hoe dat thuiskomen moet voelen. Mijn vader heeft daar in de beginjaren na het overlijden van mijn moeder ook veel over gesproken. Als je samen bent vind je het zo gewoon en pas wanneer de ander er niet meer is besef je wat je had... zoiets denk ik. Knap dat je je leven voortzet en ook weer plezier kan maken. x

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Annemarie, je bent in mijn gedachten. Liefs, Ada

    BeantwoordenVerwijderen