vrijdag 6 september 2024

Opgeruimd en klaar!

Het is al een hele poos geleden dat ik een blogje schreef. Niet dat ik in de tussentijd stil zat, nee het was een drukke zomer. Op het werk was het rustiger, maar omdat ik ook waarnam voor collega's die met vakantie waren was er genoeg te doen en dat is prima anders gaat een mens zich maar zitten te vervelen. 

In de avonduren en weekenden was ik vooral bezig met opruimen! Deze week zijn de nieuwe kozijnen geplaatst en dat betekende dat er overal ruimte gemaakt moest worden zodat de werkmannen erbij konden. Dat betekende ook dat ik nu écht door de spullen van mijn man moest en moest beslissen wat er weg kon en wat er mocht blijven. 

Dat was een flinke klus, niet alleen de hoeveelheid aan spullen, maar ook het "opruimen" van de emoties die dat met zich meebracht. Hij had bijvoorbeeld een doos vol met foto's van de uitjes van zijn werk. Hij heeft daar bijna 40 jaar gewerkt en altijd actief meegedaan aan uitjes en sporttoernooien dus er lag wat. Alle foto's waar hij zelf op stond heb ik bewaard en de overigen heb ik weggedaan. Tussen die "werk"foto's kwam ik nog twee foto's tegen van ons op onze allereerste vakantie, naar Kreta. Zo lang geleden, maar toen ik die zag wist ik wel meteen weer zeker waarom ik verliefd op hem was. Wat een lekker ding was hij toch!

Gelukkig kreeg ik hulp van zoon en dochter die elk hun oude kamer kwamen helpen opruimen en ook oud speelgoed en boeken uitzochten en mee naar hun eigen huis namen. Een kapotte koffer, zijn oude tennisrackets en tas en heel veel boeken uit de boekenkast vonden een weg naar het recycleplein en naar de kringloop. De auto wist bijna zelf al de weg. 

Soms was het lastig om spullen van hem weg te doen, omdat het soms ook voelde alsof ik hém wegdeed (rouw doet rare dingen met een mens), maar ik besefte steeds meer dat als ik niet zou opruimen, ik de kinderen er later mee op zou zadelen. Tijdens het leeghalen van het huis van mijn vader besefte ik al dat veel spullen uit mijn ouderlijk huis niet mee konden naar mijn huis. Natuurlijk is het fijn om bepaalde, emotioneel waardevolle, dingen, te hebben maar het gaat toch vooral om de herinneringen die je achterlaat. 

Het was fijn om het samen met de kinderen te doen en hen ook te laten kiezen welke spullen ze van hun vader wel of niet wilden hebben en daar samen mooie herinneringen aan op te halen. Weer een stapje verder in dit grillige rouwproces. 

Toen het opgeruimd was en de overgebleven boeken in dozen waren gepakt, bedden en bank versleept zodat ze erbij konden, kwamen er dinsdagmorgen twee busjes voorrijden met daarin 4 kozijnenmannen die voortvarend aan het werk gingen. Tjonge jonge wat hebben ze hard en netjes gewerkt. Wat is het mooi geworden. 

En nu ga ik het huis poetsen, de boekenkast weer inrichten, al jullie blogjes lezen van de afgelopen weken en genieten van een opgeruimd hoofd en huis én genieten van mijn vakantie! 


Tim was aan het logeren bij mijn dochter en had het naar zijn zin! 

 

2 opmerkingen:

  1. Wat klinkt er positiviteit uit dit verhaal! Natuurlijk moet je (veel) moeilijke momenten hebben gehad, maar nu kun je genieten van een opgeruimd huis met nieuwe kozijnen. Geniet maar lekker van je vakantie!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha, het viel me al op dat je een paar leuke reacties geplaatst had en nu heb ik je laatste bericht maar even opgezocht. Zo, jullie hebben heel wat gedaan! Knap werk, belangrijk ook, al zal het inderdaad best lastig geweest zijn. Fijn, de nieuwe kozijnen! Geniet van een opgeruimd huis! En van de herfst die nu echt begonnen is.

    BeantwoordenVerwijderen