vrijdag 11 oktober 2024

Tips & Tricks: Dagelijkse dingen

Voor de tips & tricks voor oktober wilde ik nu eens een echt handige tip met jullie delen, zo eentje waarvan je zegt, goh dat is me toch handig, had ik dat maar jaren eerder geweten. Ik sloeg aan het nadenken, maar het bleef leeg in de bol. Ik kwam niet verder dan kranten boven op je keukenkastjes leggen die het stof en het vet opvangen en die je dan een keer in de zoveel tijd in de vuilnisbak kiepert, doekje over de kastjes en hup weer nieuwe kranten erop. 

Maar dat was nou niet direct een geweldige tip. Zelf heb ik dat ooit eens geprobeerd maar ik was zo aan het hannesen om die kranten op de kast te krijgen zonder dat je dat zag dat ik de hele handel al in de papierbak had gegooid voor er nog maar 1 krant pasklaar op lag. Geen fijne tip dus. 

Ik sloeg aan het graven in mijn geheugen of er nog niet ergens in een laatje van mijn brein een fijne tip lag van mijn moeder of mijn oma's, maar met dat kwam ik niet verder dan de tip: Bezint eer gij begint!

Nou dat is een hele ouderwetse tip natuurlijk, maar nog steeds heel goed bruikbaar. En zo bedacht ik dat er veel tips verborgen zijn in spreekwoorden en gezegdes: 

  • Gooi geen oude schoenen weg voordat je nieuwe hebt.
  • Haastige spoed is zelden goed.
  • Een goed begin is het halve werk. 
  • De aanhouder wint.
  • Al is de leugen nog zo snel, de waarheid achterhaalt hem wel.
  • De tering naar de nering zetten.
  • Je moet het ijzer smeden als het heet is.
  • Wie zijn eigen nest bevuilt moet erin liggen. 
  • Wie de bal kaatst kan hem terug verwachten.
  • Wie het laatst lacht lacht het beste. 
  • Een mens lijdt het meest door het lijden dat hij vreest. 
Het is dus géén blog geworden met een tip waar je echt wat aan hebt, sorry, maar je moet maar zo denken:

Wie het kleine niet eert is het grote niet weerd!

Plaatjes Tip


Dit blog is tot stand gekomen naar aanleiding van een oproep van Elizabeth

6 opmerkingen:

  1. Misschien geen tips & trucs, maar ik heb wel genoten van het lezen van je verhaal! Toen ik bovenkastjes had (in vorige huizen) legde ik er wel kranten op hoor, een dubbel vel zie je niet liggen, en is voldoende om stof en vet te vangen. Heb ik toch nog een kleine tip gegeven 😉 (ik sla deze maand over)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geen tips in jouw blog? Ik vond van wel hoor, vooral al die uitspraken en wijsheden. Ze zijn er niet voor niets en we vergeten ze soms, terwijl ze heel handig zijn om in je dagelijkse leven te gebruiken!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een goede wijsheden zitten er in die gezegdes, hé, je deelt een prachtig lijstje!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Geen tips? echt wel (en in plaats van die kranten op de kast gebruik ik een rol sint-papier ) ik vind het een prachtverhaal en je spreekwoorden zijn allemaal tips...
    o zo: wie het kleine niet eert!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dat met die kranten op keukenbovenkastjes vind ik zo’n onhandige onzin,je sopt van tijd tot tijd toch ook de zij,voor en onderkant kastjes en dan neem ik de bovenkant gewoon mee.Heb klein maar wel vol keukentje met maar 2 bovenkastjes,zie foto’s met link op mijn blog,dus aan soppen toch geen gebrek.
    In spreekwoorden en gezegden altijd kern van waarheid.
    Ger van hoorndesovervloeds3.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hahaha, je bent me er eentje Annemarie...
    Maar die tip van dat krantenpapier op de keukenkastjes is zo gek nog niet.. Die kende ik helemaal niet en ik vind het niks leuk werk om daar te soppen!

    BeantwoordenVerwijderen