maandag 21 oktober 2024

Nijn in de maak

Tijdens mijn vakantie in september was het in de tweede week niet zulk mooi weer als ik had gehoopt. De herfst had haar komst aangekondigd en toen kreeg ik zin in potten thee, kaarsjes aan en een breiwerk. 

Er stond nog een breiwerk op de pennen en dat was de kabeltrui voor Arthur. Een mooi maar niet makkelijk patroon - in de zin van je moet je hoofd erbij houden en tellen - en die had ik ik door de zorg van mijn vader en de rompslomp na zijn overlijden even weggelegd. Helaas zag ik dat er een aantal steken van de naald was gegleden. Ook dat nog en de vraag was ook, past hij Arthur nog wel want die was in de zomervakantie een behoorlijk eind gegroeid. Dat breiwerk ging dus even aan de kant. 

Maar wat dan wel? Ik had nog veel blauw van dat garen en bedacht dat ik helemaal nog geen trui voor Laurens heb gebreid. Dat arme kind, al ruim een jaar oud en nog geeneens één zelfgebreide trui van zijn oma gehad. 

De keus werd snel gemaakt, ik zocht een patroontje, breide een proeflapje en ging van start. Een Nijntje trui moest het worden, want Laurens is dol op Nijntje. Van alle boekjes die hier in zijn speelgoedkrat zitten, pakt hij altijd eerst de boekjes van Nijntje. 

Op de website van Jessica Tromp vond ik verschillende inbrei patronen van Nijntje en het leek me leuk om Nijn in een tuinbroek te maken, maar helaas die paste niet. Eigenlijk paste alleen Nijntje met de bal en die heb ik al eerder voor Arthur gebreid, maar ach dat truitje is toen naar een neefje in Frankrijk gegaan en Laurens moet toch ook zijn eigen Nijntje trui hebben. 

Het was weer een gezellig werkje. Ik breide eerst het rugpand, toen de mouwen en gisteren maakte ik het voorpand af. Nu moet ik de bal er nog op mazen en hier en daar wat details. Dat ga ik volgend weekend doen bij daglicht. Het wordt al weer zo vroeg donker dat ik dit na een werkdag niet meer red. 

In de herfstvakantie gaat Laurens met zijn grote broer en mama naar Parijs om de franse familie weer te knuffelen, maar als ze terug zijn dan hoop ik dat ik de trui af heb. Zo gezellig weer zo'n breiwerkje onder handen!




1 opmerking: