zaterdag 1 juni 2019

Uien!



De zaterdag langzaam opstarten in de tuin met koffie terwijl de hommels af en aan zoemen en zich te goed doen aan het nectar van mijn petunia's en campanula's omlijst met het heerlijke parfum van mijn rozen. Dat is klein geluk!

De laatste tulpen zijn uitgebloeid en nu nemen de vaste planten het over. Altijd weer mooi om te zien hoe er schijnbaar vanuit het niets weer een stevige plant groeit die met zijn bloemen kleur geeft aan zo'n tuintje!

Dit jaar had ik voor het eerst Alliumbollen geplant. Ik had in een tuinboek voorbeelden gezien van deze prachtige bollen die een border een beetje luchtig maken. Alsof ze de tijd tussen het voorjaar (de bollen) en de zomer (vaste planten) een beetje aan elkaar weven.





Madame Allium!





In eerste instantie dacht ik dat er helemaal niets op kwam van de 25 stuks die ik had geplant maar toch bleken er 5 die alsnog hun best kwamen doen. En ze stelden me niet teleur. Wat zijn ze prachtig!

Nu vind ik uien sowieso een prachtig gewas. Ze zijn goedkoop, brengen, brengen net een beetje extra in een gerecht en je kunt er de heerlijkste dingen van maken. Een goede pan uiensoep bijvoorbeeld! Je hebt er niet veel voor nodig, je eet lekker en desnoods kan de buurt ook nog mee-eten.

Die uien blijven er dus in. Zowel in de keuken als in de tuin.

Terwijl ik zit te genieten van mijn koffie en het zicht op al die bloemen krijg ik gezelschap. Dollie, onze tuinduif die in de winter altijd het terras komt stofzuigen en zo opruimt wat de mezen en mussen laten vallen aan voer, komt gezellig op het schuurdak een potje roekoe'en. Dat is een vredig geluid, samen met het gezoem van die hommels die komen ontbijten.

Nu gauw weer verder met mijn boodschappenlijstje en dan maar eens richting de markt en de winkels.







Een etagere vol blommen!

Roos Compassion en Metro zijn verliefd.

Ook al zo'n schoonheid!





2 opmerkingen:

  1. Mooi, de foto's van je tuin! Leuk om even mee te genieten :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je hebt heerlijk veel kleur in je tuin! Die bollen vind ik leuk...

    BeantwoordenVerwijderen