zaterdag 11 februari 2023

Tuin 2023

Wat doet een mens op een vrije zaterdag zonder vaste plannen? De tuin in! De silo voor de vogelzaadjes moest nodig worden aangevuld en ook de vetbollen waren al weer op. Dus hup naar buiten. 

Het was lekker buiten, de zon kwam kijken, de vogels floten en de lente ligt al op de loer. Toen het vogelvoer was aangevuld heb ik de GFT bak van de voorkant van het huis naar de tuin gereden, trok mijn handschoenen aan en heb de roos gesnoeid. Zij had zulke lange uitschieters gemaakt dat met een beetje wind ze je in de haren vloog als je naar buiten stapte. 

Flink de schaar erin, want deze dame is een taaie (ze woont al 30 jaar in mijn tuin) en de ervaring heeft me geleerd dat hoe meer ik haar terugsnoei aan het begin van het tuinseizoen, hoe meer zij bloeit. 

Toen dat klusje was gedaan ben ik aan de andere kant begonnen met het afknippen van de lange dorre takken die over de schutting groeien uit de tuin van mijn buurvrouw/vriendin. Die struik groeit als een malle en geeft tot laat in het seizoen prachtige rode bloemen, waardoor ik het in het najaar niet over mijn hart kon verkrijgen om de boel af te knippen. 

Nu moest het wel want anders verdrukken deze takken de opmars en de bloei van mijn clematis. Dus ook hier ging flink de schaar in. Helaas was toen de GFTbak al vol, vanmorgen had ik juist de oude bloemen weggegooid. Gelukkig wordt hij deze week weer geleegd. Meestal als je een dag wacht dan zakt de boel nog wel wat in en kan er nog wat bij, misschien kan ik morgen nog even verder met wat ruimen in de tuin. 


Het was heerlijk om weer in de tuin bezig te kunnen zijn. Veel vaste planten laten zich al zien en de helleborus bloeit nu prachtig. Net als de sneeuwklokjes! 

Ik verheug me weer op een nieuw tuinseizoen en ga eens bedenken of ik nog wat plantjes ga zaaien dit jaar, misschien met Arthur samen, en welke planten ik nog graag wil hebben in de tuin. 

Het is en blijft genieten zo'n postzegeltje tuin. Wat mij betreft is het tuinseizoen 2023 geopend. Dat het maar een mooi seizoen mag worden! 



5 opmerkingen:

  1. Ja, dit is een fijne tijd voor de tuin, het begin van een mooi tuinseizoen. Ik ben nu heel benieuwd naar wat voor struik dat is van je buurvrouw, met de rode bloemen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Fijn om weer lekker in de tuin aan de slag te kunnen. Vanmorgen heb ik ook een rondje tuin gedaan, maar onze Helleborus heeft nog geen knoppen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mijn tuin regeert vooral over mij. De planten leiden een eigen leven en zolang ze dat met wat respect voor hun buren doen, vind ik het goed. Ik zal ook al blaadjes verschijnen aan de hortensia. De lente zit echt in de lucht.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ja, het vroege voorjaar is in de tuin al begonnen. Met sneeuwklokjes, bloeiende helleborus en zelfs een eenzame anemoon. Ik krijg er elk jaar weer goede zin van!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Deze periode van het jaar is inderdaad heel fijn altijd,
    langzaam zie je de vaste planten alweer hun kopje boven de grond uitsteken en dan is het heerlijk om alle verdorde rommeltjes er omheen te gaan verwijderen. Alhoewel, het is nog maar 12 Februari en de winter duurt nog tot 21 maart. Een beetje bescherming mag nog blijven liggen. Je kan ook alweer voelen dat de zon steeds meer kracht krijgt, buiten goed aangekleed lekker genieten van de warmte op je huid. Je hebt behoorlijk hard gewerkt Annemarie maar vaak krijg je daar juist ook weer energie van en dat is positief.
    Heel fijn dat jij ook zo van je tuin kan genieten, we gaan een mooie periode tegemoet, geniet volop!!!

    Lieve groet,
    Josephine

    BeantwoordenVerwijderen