vrijdag 18 augustus 2017

Tis niet veel.......

Midden augustus, je zou toch hopen dat de mussen van het dak vallen van de hitte. Nou ja figuurlijk dan want het is natuurlijk zielig als mussen letterlijk van daken vallen. Hoogzomer en al wat we krijgen is een mager zonnetje, plensbuien, onweer en een straffe wind die je doet besluiten om toch die jas maar aan te trekken. Niks lekker buiten eten, integendeel een mens verlangt gewoon naar een bakkie soep!

Als ik s'morgens zo rond half acht het pand verlaat dan ruikt het buiten al een beetje naar herfst. Sterker nog de eerste tekenen van de herfst zijn al gearriveerd want elke morgen moet ik een spinnenweb, geweven tussen mijn autodeur en de struiken, wegvegen voor ik in kan stappen. Vorige week reed ik al hoog en breed op de snelweg toen ik iets voelde kriebelen en een dikke spin zich over mijn dijbeen een goed wegkomen zocht. Ik hoop dat mijn medeweggebruikers niet al te erg schrokken van de kreet die ik uitsloeg. Ik ben niet bang van spinnen maar deze had ik niet verwacht en dat was even schrikken. Het beest zelf schrok zich ook een hoedje en heeft zich waarschijnlijk verstopt in de auto en rijdt nu gezellig met me mee. Allemaal prima zolang hij maar niet aan mijn benen gaat kriebelen en geen spinrag maakt in de auto.

Voor mijn slaapkamerraam zit ook al zo'n dik exemplaar. Ik noem hem Bram en ik heb Bram verzocht om een tikkie op te schuiven, zodat zijn web voor het dichte deel van het raam zit en niet voor het openslaande deel want dan kan ik gewoon het raam opendoen en hoef ik zijn web niet kapot te maken. Als ik s'avonds thuis kom schijnt de zon op dat web en zit Bram tevreden in een web vol diamanten een lekker vliegje op te peuzelen.

In de tuin is de sfeer ook niet je van het. De geraniums staan een beetje brommerig te bloeien en klagen over natte voeten. De petunia's pakken hun koffer om de zon op te zoeken en alleen de vlijtig liesjes doen nog een beetje hun best. Jammer hoor, want er bloeit nu best veel in de border maar de mooie rose phloxen krijgen allemaal nare bruine randjes aan hun bloemblaadjes, gegeseld door de plensbuien.

De tuinstoelen zijn nat en net als je denkt dat ze droog zijn en je wilt vijf minuutjes zon pikken dan heb je binnen de kortste keren een nat achterwerk omdat de randjes van de stoelen nog wel vol hemelwater staan.

Kortom een echte Hollandse zomer dus! Maar klagen heeft geen zin want dat lost niets op. Eigenlijk heb ik er ook geen last van want ik moet gewoon werken. Pas op 6 september begint mijn vakantie. Het is wel zielig voor al die mensen die nu vakantie hebben en hun tentje uitdobberen van al dat hemelwater. Sneu!

Ook dit weekend beloofd niet veel goeds qua weer en daarom doe ik maar net alsof het al herfst is. Ik ga een lekker pannetje soep maken! De tomaten zijn nu spotgoedkoop dus lekker verse tomatensoep staat er op de planning. Een muziekje op en een gezellig handwerkje bij de hand en we komen dat weekend wel door!

Nee het plaatje van een zonnige zomer met alle leuke activiteiten moet ik maar snel vervangen door knusse, herfstige plaatjes. Alles wat we nu nog aan zomer krijgen is dan bonus. Nu nog een paar sokken zoeken!

Gerelateerde afbeelding

1 opmerking:

  1. Tja, het lijkt er wel op dat de seizoenen een beetje aan het verschuiven zijn... We hadden al heel vroeg mooi weer dit voorjaar en we hebben ook twee warme weken gehad. De zomer heb ik niet als slecht ervaren, integendeel. Maar augustus valt wel wat tegen. Toch komt dit vaker voor. Ik ben het met je eens dat de herfst al een beetje in de lucht hangt... Maar volgende week wordt het serieus mooi weer hoor!

    Fijn weekend, groetjes v. Elizabeth

    BeantwoordenVerwijderen