zondag 13 augustus 2017

Omslagdoek, borduurtje en een eigen wil!

Vanmorgen heb ik de laatste hand gelegd aan de omslagdoek voor ons nichtje. Hij kan op de post als verjaarscadeautje. Een beetje verlaat want ze was deze week al jarig en tegelijkertijd is het ook niet erg want ze zit midden in een verhuizing en is ze afwisselend op het oude adres om in te pakken en op het nieuwe adres om te klussen. Over een week gaat ze er definitief wonen en dan gaat de omslag doek op de post of we brengen hem langs als we haar nieuwe huis gaan bewonderen, maar het is natuurlijk aan haar of ze al zo snel visite wil ontvangen. Een verhuizing is niet niks.



Hij is goed gelukt al zeg ik het zelf. Het is een fijn patroon om te haken en het colour craft garen is lekker zacht en haakt fijn. Ik heb twee van deze doeken gemaakt met de Royal van Zeeman en dat ging ook prima, maar dit garen is toch net even wat zachter en valt wat soepeler. Enfin alle waar is naar zijn geld. Voor mij is het makkelijker om even de Zeeman binnen te lopen dus ik zal deze omslagdoek vast nog wel eens maken van de Royal. Niks mis mee. 

Het is altijd prettig om weer een project af te hebben en dan te bedenken waar nu eens mee te starten of mee verder te gaan. Ik heb nog een UFO (de deken voor dochter) en nog wat mooie garens die op mij liggen te wachten. O.a. het cashmere garen voor een dekentje voor ons kleinkind. 

Dat cashmere garen is prachtig. Zo ontzettend zacht! Ik moet er eens even goed over nadenken hoe ik dat dekentje ga maken, want dat garen mag zeker niet verpest worden. Ik verheug me dus op vele snuffeluurtjes op internet om tips en patronen voor een babydekentje van dit garen. Lees je mijn blog en heb je een tip of idee? Wees welkom om het te delen.  

Eerst heb ik nog twee andere projectjes. Voor de regenboogkussens ga ik eerst weer een borduurtje maken. Ditmaal een vlinder voor Annie. Vlinders, vogels en bloemen vind ik heel leuk om te borduren en ik vond ook nu weer een mooi patroontje in de tinten waar Annie van houdt. Dus heb ik zojuist mijn garenlaatje er eens bijgepakt  om de juiste kleuren te kiezen. 



Lang geleden kocht ik bij de Hema een kistje/kastje met laatjes die eigenlijk voor schroeven en spijkers gebruikt worden, maar als je uit de lange laatjes de tussenschotjes weghaalt dan passen daar precies strengetjes borduurzijde in. Reuze handig en het neemt niet veel ruimte in. Mijn moeder had vroeger een trommeltje van Quality Street snoepjes en daar bewaarde zij haar borduurzijde in, maar die strengetjes maakten altijd ruzie met elkaar en dat werd dan een grote warboel. Al zal ik daar ook mijn aandeel in hebben gehad als ik een kleurtje nodig had om weer een randje kruisjes te maken op mijn oefenlapje. Overigens niets lekkerder dan op een regenachtige middag die kleurtjes uit te zoeken en het weer netjes te maken. Raar kind was ik, maar ach we hadden nog geen computers en ipads!

Nu de kleuren gekozen zijn ga ik het lapje knippen en omzomen en dan kan het borduurfestijn beginnen. Die afwisseling met verschillende soorten manieren van handwerken is erg leuk. Na dit borduurtje dat op 5 september af moet zijn is het volgende plan om de deken af te maken en daarna het dekentje voor ons Pietertje! Ons Pietertje die een eigenwijs Pietertje is want afgelopen vrijdag op de echo weigerde meneer of mevrouw zich even om te draaien zodat de laborante kon zien of het een jongen of een meisje wordt. Nog maar 13 weken in de maak en nog maar 8 cm groot en nu al een eigen wil. Ik mag dat wel!
 

6 opmerkingen:

  1. Leuk allemaal!
    Wil je het dekentje haken of breien, weet je dat al?
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Is de confettideken van Draad & Praat ook een goed idee? Omdat je ook een beetje van iets oranje-achtigs hebt. Google er maar eens op. Komt uit het boek Haak je happy, maar je kunt het patroon ook los bestellen. En volgens mij kun je zelf ook wel bedenken hoe je het zou kunnen maken ;-)
      Nogmaals groetjes van Breimeisje Akkelien

      Verwijderen
    2. Dank voor de tip Akkelien. Ik ga eens op zoek. Ik denk dat dit garen goed is om te breien. Groetjes uit Amsterdam!

      Verwijderen
  2. Zo, dat is een hele lap! Klinkt haast oneerbiedig t.a.v. je haakwerk ...:) Ik bedoel dat het een flink haakproject geweest is en dat er veel steekjes in zitten!
    Leuk dat jij je van tevoren zit te verkneuteren op de uurtjes snuffelen op internet, terwijl ik er vaak van baal dat ik er zo veel tijd aan kwijt ben geraakt. Nou ja, het is niet altijd voor niks.. Maar soms kan ik me er behoorlijk in verliezen en dan vraag ik me af wat het me heeft opgeleverd. Niet dat alles iets moet opleveren hoor; zo zit ik helemaal niet in elkaar, maar toch...
    Maar het dekentje voor Pietertje moet natuurlijk iets geweldigs worden! En dan zijn wat internet uurtjes gewoon onwijs goed besteed!

    Groetjes, Elizabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Annemarie,
    Ik vind de omslagdoek prachtig en zou hem ook graag willen maken.
    Zou je me aub willen verklappen waar ik het patroon kan vinden?
    Lieve groetjes Joke

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Joke,
      Ja natuurlijk. Het patroon vind je op
      http://bijmarie.blogspot.nl/2013/10/omslagdoek_12.html
      Hij haakt zo heerlijk weg. Veel succes!
      Groetjes,
      Annemarie

      Verwijderen