zaterdag 19 december 2015

Stoofpeertjes

Eindelijk staat die ellendige kerstboom. Ik had het kroost gemobiliseerd want het is natuurlijk wel makkelijk om te roepen wij willen een kerstboom en dan vervolgens je snor drukken, maar zo werkt het natuurlijk niet. Dus heb ik vandaag heel streng geroepen dat ze allemaal wat moesten doen en zo niet dan zou ik de boom in zijn netje aan de straat zetten met een briefje erop: gratis af te halen.

Dat vonden ze toch niet zo'n goed idee dus hebben ze geholpen met hem in de standaard zetten en de kerstspullen uit het bijkeukentje te halen. Die staan op een vervelende plek onder de trap, maar omdat we ze toch maar een keer per jaar gebruiken is dat in ons niet zo grote huis de beste plek.

Toen de boom eenmaal stond vertrok de een naar haar afspraak en de ander naar bed vanwege een kreng van een verkoudheidsvirus. Zodoende moesten manlief en ik samen de lichtjes in de boom doen en de ballen er in hangen.

Toen mijn moeder stierf op 2 januari stond de kerstboom nog en een paar dagen later hebben we hem opgeruimd. Terwijl ik zat te pielen om 5 snoeren met een totaal aantal lampjes van 500 stuks in hun houdertjes te klemmen dacht ik toen al, dat wordt wat als ik ze met de volgende kerst eruit moet halen. En het werd ook wat, maar goed het hoort erbij dit jaar. Geen kerst zonder tranen zullen we maar zeggen. 

Toch moest dat nare gevoel ook weer worden omgebogen en daarom heb ik de koe bij de horens gevat en heb 2,5 kilo stoofperen staan schillen. Dat vind ik altijd een lastig werkje. Die peren zijn best hard dus die moet je stevig te lijf gaan. Eenmaal in hun pannetje met wat kaneel en een flinke scheut wijn wordt je beloond met een heerlijke geur. Zo'n knusse kerstgeur en nu een soort van geur die troost. De geur van vroeger thuis toen er ook peren werden geschild en gekookt. Die traditie had ik al overgenomen en die houden we er zeker in. 

Ook maken:

-stoofperen zoveel je maar wil
-restje rode wijn. het kan ook zonder wijn of met bessensap als je niet van alcohol houdt.
-kaneel
-suiker

Schil de peren en snijdt ze in vieren en verwijder de klokhuizen. Was ze en doe ze in een pan. Strooi er flink wat kaneel over en een hoeveelheid suiker naar keuze. Als je een zoetekauw bent gebruik je wat meer. Giet de wijn of het bessensap erover, vul aan met water tot ze voor 3/4 onder staan en breng aan de kook. Zet laag en laat ze nog een paar uurtjes stoven op het kleinste gaspitje. Als je perensiroop wilt dan moet je het sap nog even inkoken als de peren gaar zijn. Lekker bij een kerstmenu of met een bolletje kaneelijs en een toef slagroom. 

3 opmerkingen:

  1. Hoeveel kaneel doe je er dan bij?
    En geen kaneelstokjes dus maar poeder?
    Ik heb ze nog nooit gemaakt,wil het wel eens proberen....
    En gelukkig,je boom staat weer....👍

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hihi ja altijd weer een klus die boom maar o, zo gezellig.
    Ik moet ook de peertjes nog doen.... ruikt altijd zo lkkr he!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Weer genoten van je verhaal, gelukkig staat de boom en peertjes lust ik niet. Liefs Elly

    BeantwoordenVerwijderen