donderdag 22 december 2016

Traditie





 Afbeeldingsresultaat voor kerstboom



Nog even en we vliegen naar Frankrijk om daar samen met zoon en schoondochter kerst te vieren. Ik hoef natuurlijk niet uit te leggen dat ik daar vreselijk veel zin in heb! We gaan daar ook kennis maken met de ouders en broer van schoondochter en met de huisgenoten. Ook in Frankrijk wordt kerst gevierd met cadeautjes onder de boom en was ons al een paar weken geleden gevraagd om een verlanglijstje samen te stellen. Natuurlijk komen wij ook niet 
                                  met lege handen, maar wat geef je mensen die je helemaal niet   

                                  kent? Dat is nog best lastig!

Via de app kwam er gelukkig aanvullende informatie. De vader van schoondochter is dol op haring en rolmops stond er in zo'n app. Komt dat even goed uit want Nederland is natuurlijk een top land als het om haring gaat. Echter je mag in je handbagage geen eten meenemen en ik zie mezelf niet een Hollandse Nieuwe tussen mijn bloesjes en kerstjurk vleien in de grote koffer. Dan rieken wij daar allemaal naar vis in plaats van naar Chanel of iets dergelijks. Dat wordt dus een potje rolmops en dat is ook linke soep, maar in plastic verpakt tussen wat handdoeken moet dat lukken volgens mijn echtgenoot. Als het niet lukt dan vermoord ik hem ter plekke, want naar azijn ruiken is net zo smerig als naar haring. Brrr. Verder kopen we voor haar paps wel een flesje jenever op Schiphol, dat mag je in zo'n gele tas wel meenemen in het vliegtuig. 

Voor mams kwam het advies: ze vindt alles leuk als het maar niks om te eten is en ook geen douchegellen of bodycremmen want ze is overal allergisch voor. Oké, (krabt zich vertwijfeld achter de oren) en wat dan wel? Na even doorvragen bleek dat ze van kunst houdt. Nu had ik natuurlijk mijn pas beschilderde koe in kunnen pakken, want dat is tenslotte echte Hollandse kunst, maar die logeert voorlopig op kantoor. Ineens kreeg in een lumineus idee want net als haring echt Hollands is, hebben wij natuurlijk ook onze oude meesters. Een museumwinkel zou vast soelaas bieden. 

Voor de overige aanwezigen bleek het allemaal niet zo moeilijk, de een is dol op make-up en wilde graag een nagellakje en de ander is dol op breien en bliefde wel een mooi wolletje. Nu dat laatste was een kolfje naar mijn hand en bij Wereldwol.nl bestelde ik een streng scrumptious lace met een prachtig patroon van een sjaal in het Engels. Ook de nagellak was een eitje en een Engelse thriller gaf ook geen problemen. 

Vandaag was mijn eerste kerstvakantiedag en daarom nodigde ik mijn vader uit om de stad in te gaan om lekker samen te lunchen, maar ook om de kerstkadootjes te kopen voor de Franse familie. Toen mijn moeder nog leefde gingen wij elk jaar samen in de week voor kerst een dag de stad in om de cadeautjes te kopen. Dan gingen we ergens lunchen, hadden samen de grootste lol en aan het eind van de dag zere voeten. Een heerlijke traditie waar we beiden steeds naar uitkeken en nu zette ik deze traditie voort met mijn vader.


We stapten in de metro en gingen eerst naar het Waterlooplein, want we willen die Fransen ook nog iets anders geven, iets uit Nederland en onlangs zag ik bij een stalletje op het Waterlooplein leuke sokken met I Love Amsterdam er op. Dus krijgt iedereen een paar sokken. Dat bleek nog lastiger dan gedacht want de stal die ik voor ogen had stond er vandaag niet en een buurstal had wel sokken maar daar stond I Love Amsterdam op met allemaal wietblaadjes. Dat leek me nu niet zo'n goed idee, want voor je het weet denkt zo'n familie verkeerde dingen van je en we moeten toch wel een beetje netjes voor de dag komen. 

Gelukkig bleek er aan de andere kant van de markt nog een stalletje te staan met I Love Amsterdam sokken met schattige grachtenhuisjes met de beroemde geveltjes. Die kunnen we rustig geven. De marktkoopman die stond te blauwbekken achter zijn kraam werd op slag vrolijk toen bleek dat hij 8 paar sokken tegelijk kon slijten en snorde een tasje op waar ik geeneens een dubbeltje voor hoefde te betalen. Ik blij, koopman blij. Win win situatie dus!



Bij het Rembrandthuis kochten we in het museumwinkeltje een mok met de giechel van Rembrandt er op en een mooi notitieblok met de Nachtwacht er op. Hollandser en Kunstiger dan dat kon het niet zijn. De boel werd nog netjes ingepakt en verdween in de grote rugtas van mijn vader. Die had de schat voor de zekerheid meegenomen om alle cadeautjes mee te sjouwen. 

Afbeeldingsresultaat voor rolmopsNu moet ik morgen bij de grootgrutter alleen nog een pot rolmopsen scoren en dan zijn we er klaar voor. Dan vleien we zaterdag onze cadeautjes onder de Franse boom en worden wij onderdeel van hun tradities. Mooi toch? Ik hou wel van tradities.

Alleen het vervoer van die rolmops baart me zorgen, daar ben ik toch niet gerust op! 



1 opmerking:

  1. Wat leuk om te lezen, de cadeautjes zijn met zorg uitgezocht en hoe gezellig, dat je dat met je vader deed! Ik wens jullie, inclusief de romopsen, een hele goede reis! En Joyeux Noël!
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen