vrijdag 2 augustus 2019

Tassen

Het is best jammer als je je verheugd op een zonnige vrije dag dat je dan wakker wordt van de regen die tegen de ruiten tikt. Tja niks ontbijten in de tuin, maar fijn nog een half uurtje in je warme bed blijven.

Het klaarde niet erg op vanochtend, maar dat gaf ook eigenlijk niks. Lekker met een kop koffie naar de radio luisteren, nog eens het internet op om naar mooie patronen te zoeken en uitgebreid in mijn kooktijdschriften bladeren en plannen maken voor het menu voor de komende week. Daar komt zo'n ochtend echt wel op een plezierige manier mee om.

Zo rond 13.15 was het droog en kwam de zon er bij. Nu of nooit en ik schoot in mijn schoenen en liep naar het metrostation. Nog voor ik de ingang had bereikt liet het zwerk al weer nattigheid los maar op het station sta je droog. Bij de trams op Amsterdam Centraal krioelde het van de mensen en die wilden allemaal onder het afdakje van de halte staan wachten omdat de regen weer met bakken uit de lucht kwam dus was het dringen. Gelukkig kwam de tram snel en reden we via de Nieuwezijds naar de Dam.

Veilig onder mijn paraplu liep ik door het straatje links van de Magna Plaza en toen ik langs het standbeeld van Multatuli liep werd het weer droog. In de handwerkwinkel was het gezellig. Boven op de vide zaten vrouwen te breien en te kletsen. Beneden was het rustiger en zocht ik de haaknaalden op. Ik kocht er uiteindelijk twee van Addi Swing. Ik mocht ze even proberen en ze liggen lekker in de hand.

Helaas waren de boeken met patronen in de uitverkoop voor 99% breiboeken dus daar had ik niet zoveel aan. De haakboeken die in de uitverkoop komen moesten nog uitgezocht worden. Dat komt nog.

Buiten spetterde het een beetje dus de plu ging weer uit en ik besloot koers te zetten naar het tassenmuseum op de Herengracht. 

Een aardig eindje lopen maar wel een heel mooi stukje Amsterdam. Soms kon de plu in en de jas weer uit en soms moest de plu weer op en de jas aan, maar het was een mooie wandeling. Het tassenmuseum stond al langer op mijn verlanglijstje, maar ondanks mijn museumkaart was het er nog nooit van gekomen. 

Ik was net over de drempel toen het weer begon te storten, dus dat was een goede timing. Wat een leuk museum. Prachtige tassen en wat ik niet verwacht had er waren heel veel tassen die te maken hebben met handwerken. Geborduurd in petit point, of gebreid met kraaltjes of gehaakte tassen of afgewerkt met een gehaakt randje. Veel van deze handgemaakte tassen zijn heel oud en zo mooi om te zien hoe dat gemaakt is. Wat een uren werk moeten daarin zitten. 

Veel van dit soort tassen werden door dames gemaakt om hun handwerk in mee te nemen. Als ze bij elkaar op de thee gingen dan namen ze hun handwerk mee in hun zelfgemaakte handwerktassen. Er lagen bij die tassen ook oude handwerkaccessoires zoals frivolité spoeltjes. In gedachten zag ik ze zitten, die dames in hun prachtige zijden jurken met ruisende rokken, lekker met elkaar zitten kletsen en onderwijl een handwerkje doen. Door de eeuwen heen is er niet zoveel veranderd, want vrouwen komen nog steeds samen om te handwerken, niet alleen thuis maar ook zoals vanmiddag in de handwerkwinkel. Alleen de zijden jurken met ruisende rokken zijn vervangen door meestal spijkerbroeken of een wat gemakkelijkere jurk zonder hoepelrok. 

Ik heb daar een prettig uurtje stukgeslagen. Echt de moeite waard! 

En nu ligt het hele weekend nog voor me. Daar ga ik eens fijn van genieten en wellicht een nieuw haakwerkje opzetten. 







Geen opmerkingen:

Een reactie posten