maandag 23 november 2020

Ponto muts

Je knippert even met je ogen en er zijn alweer 3 weken voorbij! Waar zijn ze gebleven? Geen idee en dat terwijl het leven uit hele gewone alledaagse dingen bestaat, want thuisblijven is het advies van mijnheer Rutte en zijn kornuiten dus heel spannend is het allemaal niet. 

Ik werk nog steeds heel veel thuis en prijs me gelukkig als ik zo af en toe op een vestiging nodig ben. Er zullen maar weinig mensen zijn die het leuk vinden om naar een crematorium of uitvaartcentrum te gaan, maar ik dus wel. Natuurlijk ga ik daar met hele andere redenen naar toe dan gebruikelijk, anders had ik dat ook niet leuk gevonden. 

De dagen bestaan uit opstaan, douchen aankleden, naar beneden gaan, radio aanzetten, laptop aanzetten, luxaflex openen en opstarten voor de werkdag. Het is al zo'n gewoonte dat ik mezelf afgelopen zaterdag erop betrapte dat ik mijn laptop aanzette voor ik de luxaflex opendeed. Het moet niet gekker worden!

Vandaag was het mooi weer en dan is het leuk om op de tuin uit te kijken waar de vogels af en aan komen om te eten van de pinda's, de vetbollen en de zaadjes uit de silo. Heel gezellig is dat. De afgelopen weekenden hebben we de tuin weer een beetje winterklaar gemaakt. Dat wil zeggen de tulpenbollen in de grond gezet en de blaadjes aangeveegd van de buurboom, want ik laat de borders voor de winter altijd een beetje rommelig zodat de vogels lekker kunnen scharrelen. 

Het wordt al weer vroeg donker en dan is het na het - direct na het werk ommetje - goed toeven met een breiwerkje op de bank. Ik ben bezig met een muts en niet zomaar een muts, nee een Ponto muts!

Nooit van gehoord? Nee? Nou dat had ik ook niet, totdat een week of wat geleden een collega vriendin op Facebook een link plaatste naar de muts (met breipatroon) en vroeg of er niet iemand was die zo'n muts voor haar wilde breien. Prima riep ik, je moet alleen niet verwachten dat hij snel klaar is. 

Een Ponto muts is een muts voor mensen met een botverankerd hoortoestel. Dan is er een hoortoestel achter het oor in het bod verankerd. Er zit een opening in de muts waar het hoortoestel door kan en zo kunnen mensen met zo'n hoortoestel toch een muts dragen op hun koude bol. 

Ze had geen haast en ze wilde of een mooie kleur groen of iets van warm rood. Een paar dagen later ben ik op een rustig moment op zondagmiddag even naar de Wibra gereden voor panties en daar hadden ze bollen Saskia en die hadden wel een mooie kleur groen en een warme rode kleur. Ik maakte een foto en liet haar kiezen. Het moest de groene worden. 

Het is een simpel patroon en fijn om te doen al schiet ik niet heel erg op met mijn humeurige arm. Ik merk wel dat breien met een rondbreinaald minder belastend is voor je armen. Zijn er breisters die dit herkennen? Enfin als hij klaar is dan gaat hij op de post en als hij bevalt kan ik er altijd nog eentje breien van een mooi wolletje. 

En zo rommelt een mens de maand november maar door! 




3 opmerkingen:

  1. Wat lief dat je dat voor haar breit! Ik had er nooit van gehoord, maar heb dan ook niemand in mijn directe omgeving met een hoortoestel.
    Ja hoor, ik herken dat heel goed, dat breien met een rondbreinaald beter gaat. Sterker nog, jaren geleden dacht ik dat ik het breien moest opgeven, omdat het echt niet meer ging. Ik heb fibromyalgie en de spieren in mijn handen en armen schreeuwden het uit van de pijn als ik zat te breien. Gelukkig kwam ik toen ergens een stukje tegen dat over rondbreinaalden ging, en ik dacht: niet geschoten is altijd mis! Dus een paar rondbreinaalden en een bol wol gekocht, en sokken gaan breien. Jippie, ik kon weer breien! En dat gaat nog altijd goed, niet altijd maar dat vind ik niet erg, er zijn zoveel dingen die ik met dat tegenwerkende lijf van mij niet altijd kan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lief van je dat je die muts breit.
    Ja, dat is algemeen bekend, dat breien met de rondbreinaald minder belastend is. Succes met dit project!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja, zo gaan de weken voorbij. Je krijgt een vast ritme, het is mij ook opgevallen alhoewel er hier geen thuiswerkers zijn. Het heeft ook een beetje met het seizoen te maken, denk ik. En het feit dat je nu niet allerlei uitjes kunt maken zoals anders. Soms dreigt het een beetje saai te worden.
    Leuke kleur muts ben je aan het breien. Nee, van een Ponto muts had ik ook nog nooit gehoord. Dat rondbreien is wel ff wennen hè.. je gaat ook erg in tempo achteruit vind ik. Maar het is zeker minder belastend voor je armen, dat klopt!
    Fijne dag nog...

    BeantwoordenVerwijderen