woensdag 27 april 2022

Aan de wandel

Er zijn dagen dat ik het liefst mijn bed niet uit wil komen, maar ik weet dat me dat niet gaat helpen en dus sta ik op, ga onder de douche want het is prettig om schoon te zijn en een beetje lekker te ruiken. Ik ontbijt elke morgen en ga dan wat doen. 

Zo ook deze koningsdag al was het feestelijke gevoel heel ver weg. Dochter was hier dus ik ging eerst naar de bakker om een Tompoes te kopen. We keken naar de koning en zijn gezin die met zijn familie door Maastricht stekkerden, dronken koffie en bedachten wat we gingen doen vandaag. 

Vaak gingen we op Koningsdag wel even Amsterdam in. Vroeger naar de binnenstad en de laatste jaren in Amsterdam Oost waar in het Oosterpark een gezellige vrijmarkt was en dan liepen we terug naar de Middenweg om daar met de tram weer richting huis te gaan. Daar hadden we nu geen zin in. Veel te druk. Ik moest er niet aan denken om me in zo'n mensenmassa te begeven. 

Op tweede paasdag waren dochter en ik wezen wandelen in s'-Gravenland bij een bezoekerscentrum van Natuurmonumenten. Je kunt daar goed parkeren, er zijn mooie routes uitgezet en er zijn toiletten. Dat was een fijn uitje. Even lopen in de natuur. 

Dat wilden we voor vandaag ook wel. Even lekker wandelen, het hoofd laten doorluchten en de wind door de haren. Google hielp ons bij het kiezen van een route en de site van Natuurmonumenten bracht ons bij de Nieuwkoopse plassen. 

Daar reden we in een krap half uurtje naar toe en gingen op pad. De zon was verstopt achter dikke wolken en er woei een best windje, maar wat was het mooi. Het eerste deel leidde ons langs een verhard pad wat omzoomd was met witte wolken fluitekruid afgewisseld met het geel van koolzaad. De vogels floten, de muggen dansten (dat was helaas iets minder) en een grote buizerd zweefde boven een weiland op zoek naar zijn lunch. Of diner. Wie zal het zeggen. Het tweede deel ging door het bos met aan weerszijden water en moesten we diverse bruggetjes over om droge voeten te houden.

Het was een mooie route met prachtige doorkijkjes naar mooie natuur. Toch fijn om er even tussenuit te zijn. Natuur troost en die Tompoes hebben we er weer afgelopen. 


Zo mooi!


6 opmerkingen:

  1. Wandelen is zo goed voor je lijf en je geest!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja, ik begrijp dat je het liefst in bed zou blijven liggen. En toch is het heel goed dat je dat niet doet!
    Probeer een beetje in het ritme te blijven en doe kleine klusjes en onderneem van tijd tot tijd wat... En dat doe je ook, zo te lezen.
    Fijn dat je dochter mee kon gaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het is heel moeilijk hé Annmarie, net of je met je gevoelens
    jezelf in de weg zit. In bed voelt het veilig maar dapper van je
    dat je toch probeert een ritme te houden. Wandelen in de natuur
    doet zoveel goed voor een mens, heel fijn omdat samen met je dochter
    te doen. Een waanzinnig mooie foto heb je onderweg genomen, er naar
    kijken is heel rustgevend, laat staan als je daar ter plekke bent
    daar zal je dat zeker ervaren hebben.
    Wens je veel kracht en warmte toe.....

    Liefs
    Josephine

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het bed kan zo lokken in moeilijke tijden...goed dat je er niet aan toe geeft. Fijn dat je samen met je dochter Koningsdag kon doorbrengen in de natuur. Samen het verdriet en gemis delen terwijl de wind om het hoofd waait en toch ook nog even een Koningsdagtintje door de Tompoes. Sterkte....

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik herken dat je soms 's ochtends niet fijn wakker wordt, en de dag onaantrekkelijk voor je ligt. Net als jij weet ik dat ik het beste toch gewoon kan opstaan en aan de dag beginnen. Dan wordt het eigenlijk altijd beter.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ja, in de natuur zijn is fijn, heerlijk die rust en je gedachte laten gaan!
    Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen