woensdag 13 april 2022

Brieven!

Dan gaat je lief dood en als de uitvaart is geweest dan denk je dat je even de tijd aan jezelf hebt. Om even te beseffen wat er nu precies gebeurd is. Dat is dus verkeerd gedacht want dan komen de brieven!

Brieven van instanties, die je allemaal netjes condoleren en die allemaal wat van je willen. Ze willen een akte van overlijden of ze willen weten wie de erfgenaam is of dat je de hypotheek wil behouden (nou nee liever niet, doe mij maar gratis wonen als het kan, natuurlijk wil ik de hypotheek en het huis houden) en hoewel ze zeggen dat ze snappen dat je wel wat anders aan je hoofd hebt, willen ze toch wel graag binnen een bepaalde termijn een antwoord. 

En zo zaten wij, de kinderen en ik, afgelopen vrijdag al bij de autodealer om het kleine Fordje van mijn man te verkopen. Hij had voor het woonwerkverkeer een eigen auto zodat hij niet met het OV hoefde en zo lang mogelijk kon blijven doorwerken en dat Fordje stond natuurlijk nog gewoon voor de deur. 

In de 1e week dat onze zoon er was reed hij in de auto van zijn vader, want die vond hij veel lekkerder rijden dan mijn (lees onze gezinsauto), maar dat mocht niet meer van de RDW. Of we maar even zo snel mogelijk de auto op naam van de erfgenaam wilden zetten of verkopen en tot die tijd mocht hij niet meer de openbare weg op! En zo zit je dan een week na de uitvaart bij de autodealer om dat te regelen. 

Het voelde aan als verraad! Nog amper twee weken dood (ik denk/hoop nog steeds dat hij terugkomt al weet ik dat het niet kan) of zijn auto is al verkocht. Maar het moest omdat de parkeervergunning ook zou vervallen en nu was zoon nog in Nederland om me daarbij te helpen. Gelukkig is het allemaal gelukt en is het een zorg minder, maar toch zijn dat geen leuke dingen. 

Al met al gaat er een hoop tijd zitten in het afwerken van dit soort zaken. Je kunt bijvoorbeeld bij TUI binnen 5 minuten een reis boeken en dat hadden wij gedaan omdat we in mei 30 jaar getrouwd zouden zijn. Nu de bruidegom alleen maar mee zou kunnen in zijn urn leek het me geen goed plan om die reis door te laten gaan en wilde ik annuleren, maar dat heeft dus twee weken geduurd. Best wel slecht van zo'n organisatie. 

Gelukkig zijn er ook instanties waar hele aardige mensen werken en die meeleven en je snel helpen. Ik trof een hele aardige dame van zijn uitvaartverzekering en die regelde alles binnen 4 dagen, echt helemaal top en ook de dame van de belastingdienst hielp mij vlot toen ik eenmaal aan de beurt was. 

Het is een heel gedoe en geregel en wat is het dan fijn dat ik een werkgever heb die mij langdurig rouwverlof heeft toegekend. Er is hulp ingeschakeld en ik mag zeker wat werken als ik dat wil, maar het hoeft niet. Hoe fijn is dat. Als ik s'morgens niet zo goed op gang kom dan log ik gewoon wat later in. Dat beetje werken en vooral dingen achter de schermen regelen is erg fijn. 

Blij ben ik ook dat mijn man en ik samen alles goed geregeld hadden. Dat we samen de administratie deden, zodat ik nu niet met mijn handen in het haar zit, en al een poos terug goed hadden geregeld dat als er met 1 van ons 2 iets zou gebeuren, de ander zonder financiële zorgen achter zou blijven. Nog maar een paar maanden geleden hoorde ik van een vrouw die vrij jong haar man verloor en die haar huis moest verkopen en in de bijstand terecht kwam omdat ze zelf geen baan had en omdat er iets mis gegaan was met het pensioen van haar man. Hoe vreselijk is dat? 

Ik kom de dagen door en laveer op de golven van verdriet en het gemis. Soms zijn de golven hoog en soms kabbelen ze langs het strand en ik laat ze komen zoals ze zich aandienen. 

In de tuin staan heel veel tulpen in bloei en dat is mooi, een pimpelmezen echtpaar heeft bezit genomen van een van de vogelhuisjes en is druk bezig een nestje te bouwen. Het geeft troost om daar naar te kijken, temeer omdat mijn man in december de nestkastjes nog leeg had gehaald. Ook poes Toontje komt elke dag even knuffelen. Als ik haar niet direct zie of reageer dan tikt ze met twee poten op het raam. Opschieten mens, er moet geaaid worden. 

Tja en dat doe ik dan maar. 

Open envelop doodle pictogram cartoon vectorillustratie met schets brief  voor ontwerp voor een papieren hand getekende envelop platte postpictogram  bruine brief in cartoon stijl | Premium Vector

7 opmerkingen:

  1. Oh al die dingen die geregeld moeten worden binnen een bepaalde termijn! 😱
    Ik begrijp best dat er veel geregeld moet worden, maar dat kan toch ook wel een maand later (bijvoorbeeld)? Juridisch ligt het natuurlijk lastiger, maar toch, als instanties eens wat meer als mens denken in plaats van in regels....dan zou er even wat adem gehaald kunnen worden en rustig gerouwd zonder 'druk'.
    Fijn dat je werkgever wél zo goed meedenkt!
    Ik wens je sterkte, geduld, rust en hoop dat je lekker kunt slapen. Fijn dat je kunt genieten van de vogels.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Eigenlijk is het gewoon schandalig dat allerlei instanties zo snel na
    een overlijden aan de bel trekken en je overladen met brieven.
    Iedereen begrijpt wel dat er dingen geregeld moeten worden maar om
    nu meteen zonder enig medeleven na zo'n korte periode graag even snel
    hun zaakjes geregeld zien, ONBEGRIJPELIJK. Mijn moeder was nog niet
    eens gecremeerd en werd ik al gebeld of ik de huurtoeslag even terug
    wilde storten. Nu je begrijpt wel dat ik niet echt vriendelijk was
    tegen deze dame en haar ook duidelijk mijn ongenoegen kenbaar heb
    gemaakt. Belachelijk ook als ik lees over de auto van je man, hoe
    durven ze onredelijk te zijn en je a la minuut te verplichten
    te handelen zoals het volgens hen hoort. Gelukkig dat je zoon nog het
    nodige voor je kon regelen. Gelukkig heb je ook een TOP werkgever die
    alle rust en verwerking begrijpt en je daar de mogelijkheid toe geeft.
    Het is zo moeilijk het verdriet en het gemis, het voet zo onwerkelijk allemaal. Je gevoelens en gedachten gaan alle kanten op, ik wens je
    heel veel sterkte en kracht toe, en misschien, en dat hoop ik ook,
    kan die lieve Toontje je een beetje troosten met kopjes geven, en aaien
    is heel rustgevend, en geniet van het vogel geluk.........

    Liefs, Josephine

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik kan me aansluiten bij bovenstaande reacties. Nederland regelland. Triest dat je niet wat meer tijd krijgt. Heel veel sterkte met alles.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het is verschrikkelijk en ook heel ongepast hoe snel dit soort brieven worden verstuurd door allerlei instanties. Ik heb het al een aantal keren van vrij dichtbij mee gemaakt.
    Fijn dat je werkgever zo meelevend en royaal is en dat je hulp hebt ingeschakeld.
    Sterkte met alles!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heel erg dat geregel je hebt niet eens tijd om op adem te komen en je het goed te beseffen van wat er gebeurd is. Al dat geregel gelukkig dat nu het meest al klaar is al komt er vaak nog wat achteraan. Heel veel sterkte meis. Wat zal het leeg zijn. Gelukkig dat je ook kan genieten van een simpel paartje pimpelmezen . Heel veel sterkte gewenst met wat allemaal nog komen gaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat fijn dat je zoon nog zoveel kon regelen, dat je niet alles alleen hoefde te doen. Fijn dat jullie zoveel goed hadden geregeld!
    Ik wens je alle sterkte, kracht en goeds toe.
    Ik denk aan je!
    Lieve groet,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik herken het, wij hadden dat vorig jaar toen mijn vader overleed.
    Wat een gedoe en inderdaad sommige instanties denken mee terwijl andere echt niet meedenken of tig keer hetzelfde vragen, wat je al lang gestuurd hebt!!
    Wat ik opvallend vond was dat, mijn vader was overleden, dat hadden we dan doorgegeven, maar ze bleven de post aan hem sturen, nu ja!!
    Heel veel sterkte, lieve groet, Anita

    BeantwoordenVerwijderen