zaterdag 30 april 2022

Tuin- en Toontroost

Kan ik iets voor je doen?
Kan ik iets voor je zijn
In dit wrange seizoen
Met zijn kruipend venijn
Kan ik iets voor je zijn
Met een blik een gebaar
Met een arm om je heen
Of een hand uit je haar
Kan ik iets voor je zijn
In je grote gemis
Omdat wie je zo liefhad
Er nu niet meer is?

Dit zijn de eerste regels van het lied "Kan ik iets voor je doen" van De Dijk. Ooit liet mijn broer me dit lied horen en hadden we het samen over de tekst hoe mooi die in elkaar zit. Regelmatig draaide ik de CD van  De Dijk op lange autoritten in onze vorige auto (in deze zit geen CD speler meer). 

Afgelopen week hoorde ik het liedje weer eens op de radio en ineens had de tekst een heel andere lading. Omdat ik nu mijn grote lief er niet meer is, zo ontzettend veel warmte en liefs ontvang van zoveel mensen. Alleen al de reacties op mijn blog zijn zo lief. Het is bewonderenswaardig dat jullie mijn schrijfsels nog lezen, maar het doet me zo goed. Dank jullie wel daarvoor. Het is op dit moment lastig schrijven over onbenullige onzin dingen, die komen vast wel weer, en ook over handwerken heb ik niets te melden want ik heb al sinds we naar Marseille gingen vorige maand geen haak- of breinaald aangeraakt. Ook dat komt vast wel weer. 

En toch schrijven helpt en daarom emmer ik maar even door. En als jullie afhaken met lezen dan begrijp ik dat volkomen hoor. 

Mijn weg zoeken in dit grote gemis is lastig en ik probeer, naast alle tranen die ik dagelijks stort, elke dag ook iets van troost zelf te vinden, naast dat wat ik al ontvang van anderen. 

Dat zijn soms kleine dingen zoals een boterham met leverworst. Nu kun je niet de hele dag boterhammen met leverworst eten, want ten eerste heb ik niet zoveel trek in eten en ten tweede is dat natuurlijk een beetje ongezond, maar 1 volkorenboterham met leverworst, die van de slager hier uit het dorp is zo lekker, geeft toch een beetje troost. 

Ook de gesprekken die ik met Arthur heb zijn troostend. Hij had gelogeerd bij zijn Franse Oma's en opa en toen ik hem vroeg of hij het leuk had gehad was het antwoord ja leuk. Kom je van de zomer weer bij oma in Amsterdam logeren. Ja, maar kom jij ook naar Marseille oma? Kom je vite? Nou dat is toch lief. 

De natuur biedt troost en ook mijn eigen postzegeltje biedt troost. Vorig jaar had ik niet zoveel aan de tuin gedaan omdat we in het hoogseizoen een maand in Frankrijk zaten en omdat ik een hand had die een slecht humeur had en die planten gaan dan gewoon hun gang. Vooral het onkruid neemt het er van en dus is er aardig wat te doen. 

Dat komt goed uit want het is fijn om buiten bezig te zijn met de wind door je haren en zoemende hommels en fluitende vogels om je heen. Ik moet nog een rectificatie plaatsen want ik dacht dat er een pimpelmezen echtpaar aan het nestelen was maar het is een koolmezen echtpaar dat een nestkastje bezet. Ze vliegen af en aan, ook als ik aan het werk ben en soms zit pa in mijn sering en fluit een liedje voor me. Hoe lief is dat. Als bedankje zet ik dan een schaaltje water klaar en daar wordt dankbaar gebruik van gemaakt. 

Ik heb wat geraniums gekocht, niet om er achter te zitten, maar om in de potten te doen waar ik altijd geraniums in heb  en ook verschillende perkplantjes. Die waren onlangs fijn in de aanbieding bij een bouwmarkt en het is ook fijn om even door het tuincentrum te lopen. Daar werd ik altijd al zen van. 

Dus vanmiddag ben ik lekker de tuin ingegaan en ik kreeg hulp van Toontje die over de schutting sprong. Er moest natuurlijk eerst geknuffeld en geaaid worden en daarna gespeeld met een takje. Madam ging languit op de tuintafel liggen om haar voeten te wassen en hield me gezelschap. Zelfs Toontje komt iets voor me doen!




9 opmerkingen:

  1. Lieve Annemarie, Tuin en Toontroost wat een prachtige titel, ook het
    lied vind ik erg mooi. Je voelt het verdriet van de persoon die iemand
    verloren heeft en de onmacht van anderen die die willen steunen.
    Inderdaad kreeg dit lied voor jou toen je het weer hoorde een heel
    andere lading die ook wel troostend voelt denk ik. Wat fijn te lezen
    dat er zo ontzettend veel warmte voelbaar is om je heen dat zal je
    hoop ik veel steun geven. Denk ook dat het juist heel goed is van je
    dat je alles beschrijft, en natuurlijk haken we NIET af, malle meid.
    Ik vind je heel sterk hoe je ermee omgaat, en smeer die boterham maar
    extra dik met leverworst. Kan me goed voorstellen dat het contact met
    Arthur je ook enorm steunt, zo lief dat half Frans / Nederlands gebrabbel.
    Fijn ook dat je een beetje bezig bent in de tuin, buiten zijn doet
    wonderen ook het wroeten in de aarde, het één zijn met de natuur is
    heel rustgevend. Mooi het vogelgeluk van de Koolmeesjes van zo dichtbij
    te kunnen bewonderen, en dan die lieve Toontje, ben zo blij voor je dat
    hij je regelmatig komt bezoeken, dieren voelen alles feilloos aan. Knuffel
    maar lekker met hem, sterkte lieverd......

    Liefs,
    Josephine

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat heb ik een bewondering voor hoe jij omgaat met het verlies van je grote liefde. Josephine heeft het hierboven prachtig verwoord, ik sluit mij daar graag bij aan.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Moeilijk hoor... de gewoonste dingen kunnen zomaar in een heel ander licht komen te staan. En je moet op je eigen manier door dit proces heen. Ik ben 'blij' te lezen dat je je tranen kunt laten gaan, maar dat je ook de heilzame werking van de natuur een kans geeft.
    Het zal nooit meer worden als voorheen, maar je vindt een weg!
    Verwen Toontje maar even extra van mij... Wat een lieverd om steeds even bij je aan te komen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een moeilijke tijd maak je door :(
    Wat fijn dat je uit kleine dingen troost kunt halen.
    Blijf vooral ook huilen, dat lucht op en 'het' moet er toch uit.
    Heel veel sterkte en blijf goed op jezelf passen. Liefs Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoe fijn is dat je over de dingen van het leven kunt schrijven. In al je verdriet weet je bij mij een glimlach op mijn gezicht te toveren met je verhaal over de leverworst. Ik zie je twijfelen over een tweede...en als dat het enige is dat lekker smaakt, dan zou ik er zeker nog eentje nemen.
    Liefs.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Annemarie, emmer jij maar lekker door hoor, vooral omdat het zo kan opluchten. Ik las altijd met veel plezier je blog en nu lees ik hem met veel medeleven. Ik heb veel bewondering voor je, zo goed en zo kwaad als het gaat probeer je een nieuwe weg te vinden.
    Gelukkig heb je lieve mensen om je heen en sta je jezelf toe om nog steeds te genieten van kleine dingen, zoals mooie bloeiende plantjes, de poes die even langskomt en een boterham met leverworst :)

    Je bent een Topper! Sterkte!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Annemarie,je weet niet half wat je voor andere mensen kunt betekenen door gewoon te schrijven over hoe het leven nu voor je is. Hoe moeilijk, hoe schraal en hoe verdrietig. Tegelijkertijd laat je ook zien dat jouw leven niet is opgehouden toen je lief overleed; je laat zien hoe je blij bent met kleine dingen en hoe je door gewoon praktisch te denken de dingen oppakt.
    We lezen over de papierenrompslomp, over opruimen en over bloemen halen.
    Maar ook over niet uit bed kunnen komen vanwege de weerzin tegen weer een dag zonder hem.
    Met respect en bewondering volg ik je blog, ga er vooral mee door.
    Warme groet uit Drenthe, Ada

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Natuurlijk haken we niet af Annemarie,jouw wereldje zo in eens zo anders, je moet daar zeker je weg weer in vinden . Maar o wat zal het ook moeilijk zijn. Schrijf het lekker van je af dat geeft rust en je kunt alles aan ons kwijt.
    Met bewondering lees ik hoe je van een simpele boterham al een klein beetje kan genieten. De rest komt later.
    Heel veel sterkte
    Liefs Albèrtje xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  9. O, deze blog had ik gemist! O, dus jullie waren nog wel naar Marseille geweest samen. Goh, zoveel gebeurd in de afgelopen tijd.
    Fijn dat je blijft schrijven, ik lees je blogs altijd graag. Het leven is gewoon niet altijd leuk en eerlijk, jouw verhalen gaan altijd over het echte leven.
    En persoonlijk heb ik helemaal niks met leverworst ;-)
    Wel heel goed dat je iedere dag een mooi momentje zoekt!

    Lieve groet,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen