zaterdag 22 oktober 2022

Klapperkaak en pluche panda

Rouw is eigenlijk net als het weer. Soms is de lucht blauw met hier en daar een wolk. In een mum van tijd trekt het zwerk dicht en kan zo'n wolk uitgroeien tot een regenbui. Soms blijft het bij een buitje en soms steekt de wind op en  blaast je omver terwijl de hagel in je gezicht slaat. Dat doet letterlijk pijn. 

Buienradar is in deze omstandigheden erg onbetrouwbaar. Heb je niks aan. Net als je denkt, zo die bui hebben we weer gehad, de lucht klaart op, dan komt er nog een vals buitje achteraan. Er is niks aan te doen, je moet, of je wil of niet, meeveren met de omstandigheden. Als je meebuigt met de wind en je trotseert de buien dan lukt het ook om te genieten van de momenten dat de zon wél schijnt! Al is genieten misschien niet het woord wat de lading dekt maar komt tevreden meer in de buurt. 

Gelukkig zijn er ook momenten dat de zon schijnt en dat maakt het allemaal net wat dragelijker, want omdat het zo grillig is overvalt het je op de gekste momenten en dat doet iets met je lijf. Althans met mijn lijf. Het lijf werd stijf. Het is natuurlijk ook niet bevorderlijk voor zo'n lijf om steeds maar in de regen te lopen, nat te worden, weer op te drogen, weer die wind trotseren en dus ging dat lijf in de protest stand. 

Om het lijf een beetje te lief te hebben nam ik wat privé yogalesjes. Dat leek me handig omdat de yogajuf - die ik al kende van een paar jaar terug - dan een yogales op maat voor mij zou maken en ik niet als een aangespoelde walvis op mijn matje zou liggen in een zaaltje vol met fitte en soepele vrouwen. Dat was een goed idee en ze had niet alleen oefeningen om het lijf weer wat uit de knoop te halen, maar ze vond ook dat mijn ademhaling beter kon en ze had yogaposes om het lijf goed te laten ontspannen. 

En daar lag ik op mijn matje in haar yogastudio mijn best te doen om te ontspannen. Laat maar los, zei de juf en mijn lijf vleide zich, als een plumpudding die uit de vorm wordt gestort, over het yogamatje. Hè hè, poeh, poeh zeiden de spieren en lieten zich gaan. Oh dan doe ik ook mee, dacht mijn kaak en begon te klapperen. 

Dat was lang geleden, zo'n klapperkaak. Als kind had ik dat wel eens, dan was het kinderverdriet zo hoog dat je kaak begon te klapperen. Het enige wat hielp was dan de troost van mijn moeder. Maar ja, nu heb ik geen moeder meer, en gaat het niet om een kapotte knie of een kras op mijn nieuwe fiets, dit verdriet moet ik zelf doen. Met klapperkaak en al! 

Sinds de klapperkaak is het rustig herfstweer, met af een toe een klein buitje, maar vaak schijnt er een sereen herfstzonnetje. Ik weet ook wel dat er vast wel weer herfststormen komen, maar ook die zullen weer voorbij gaan als ik maar meebeweeg. 

Gisteren zat ik bij mijn dochter in de auto onderweg voor een boodschapje en we hadden het over ons verlies. Over dat grillige rouwweer waar ook zij in zit. We hadden het erover dat het al 30 weken geleden is, voor ons gevoel nog maar zo kort en zaten samen een beetje te sippen en te somberen. 

Ineens stak er een vrouw over met een levensgrote pluche pandabeer die ze in een soort wandelwagentje voor zich uitduwde. Het was geen gezicht. Die enorme panda die daar met zijn dikke kont onderuit gezakt in dat wagentje voortgeduwd werd. Dochter en ik keken elkaar aan en lagen blauw van het lachen! 

De lucht was ineens weer een beetje blauw, de zon kwam kijken en strooide nog snel wat gouden herfststralen als troost. 

Maar we vragen ons nog steeds af wat ging die vrouw met de pluche pandabeer doen? 


Panda Plaatjes


6 opmerkingen:

  1. Hilarisch en ja je kunt je afvragen waar die gebleven is

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een mooi blogbericht, het ontroert me zoals je het hebt opgeschreven. Het verdriet spreekt, maar ook de momenten dat het verdriet wat minder aanwezig is...
    En hoe fijn is het om de gevoelens te bespreken met iemand die dichtbij je staat en begrijpt en ook voelt wat jij voelt.
    En heerlijk dan ineens een panda op jullie pad; zó nodig als uitlaatklep en er heerlijk samen om lachen !

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De vrouw (met panda) heeft in ieder geval al een goede daad verricht: jullie even laten lachen. Ik hoop dat er (ondanks het verdriet) steeds meer van deze momenten komen. Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat weer een prachtige blog, Annemarie! Ik wens jullie veel pandaberen op de weg ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat heb je dit weer prachtig omschreven Annemarie,
    vind het heel knap hoe je met dit enorme verdriet omgaat, en je gevoelens kan delen.
    En hoe fijn is het als er dan opeens iets
    iets voorbij komt wat nogal lachwekkend is dan fleurt
    een mens weer een beetje op. Eerlijk gezegd ben ik ook wel heel nieuwsgierig wat die mevrouw nu precies van plan was, jammer dat we daar nooit achter zullen komen. Opeens bedenk ik me, is dit niet het weekend dat de Franse familie komt logeren??? Wens je een mooie nieuwe week toe....

    Lieve groet Josephine,

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Die klapperkaak was misschien zoiets als een huilbui...
    Ik vind het mooi (in de betekenis van goed) dat je zo schrijft over je rouwproces omdat er nog steeds zoveel mensen zijn die geen idee hebben wat zoiets met je doet en hoe de hoogten en diepten elkaar opeens kunnen afwisselen.
    Ik las pasgeleden een artikel waarin niet werd gesproken over rouw verwerken, maar rouw verweven met je leven. Want verwerk je het ooit? Het wordt nooit iets wat helemaal voorbij is, maar het kan wel deel van je leven zijn en dan is er plaats voor herstel.

    BeantwoordenVerwijderen