zaterdag 2 februari 2019

Linzen restjes soep!

Al weer ruim een half jaar verliet onze dochter het ouderlijk nest en bleven wij met zijn tweeën over. Dat ging prima, er was geen sprake van een leeg nest syndroom.

Maar waar ik na een half jaar nog steeds niet aan gewend  ben is ons inkoopbeleid voor de maaltijden aanpassen. Het lukt me maar zelden om niet teveel te koken en dus ook niet teveel te kopen. Al jaren maak ik een soort van weekmenu en haal daar de boodschappen op. Het liefst zoveel mogelijk op zaterdag zodat ik daar de rest van de week niet naar om hoef te kijken. Dat was altijd handig met kinderen omdat ik er een hekel aan heb om na mijn werk nog boodschappen te moeten doen.

Nu merk ik dat ik aan het eind van de week toch best nog veel spullen in de koelkast heb liggen omdat de week toch anders liep dan tevoren gepland. Dochter kwam toch wel of toch niet eten. Manlief had toch eigenlijk geen zin in een bepaald gerecht of we gingen tussendoor een hapje uit eten of noem maar op. Er moet natuurlijk wel wat met die spullen. Weggooien is zonde! Daar beginnen we niet aan. Teveel koken is niet zo'n probleem want daar weet de vriezer wel raad mee en zowel mijn vader als mijn dochter zijn beide fan van onze ingevroren maaltijden (lees verse kliekjes)!

Afgelopen week verliep ook weer anders dan gepland en dus vond ik vandaag nog een zak verse spinazie in de koelkast en had ik nog een pond tomaten die wel erg rijp waren geworden. Die spinazie was eigenlijk bedoeld voor een gerecht uit een kooktijdschrift met linzen. De linzen waren ook aanwezig.



Dus sneed ik een grote ui in stukjes en een teen knoflook in plakjes en fruitte ik dat aan in een beetje zonnebloemolie. Daar deed ik de in stukjes gesneden tomaten bij en een half pond rode linzen.  Bij de appie stuitte ik vanmorgen op een aanbieding van de kruidenblikjes van onze eigen Nederlandse Jamie Oliver, Jonnie Boer en nam daar een blikje curry madras mee. Die kwam nu goed van pas in mijn soep. Ik deed twee theelepels curry madras bij het groentemengsel en bakte dit even mee. Een halve liter water erbij, deksel op de pan en 20 minuten zachtjes laten koken.


Toen de groente zacht en gaar was heb ik de pan even van het vuur gehaald en toen de hele mikmak gepureerd met mijn staafmixer. Dat was eigenlijk nergens voor nodig want een beetje grof was ook lekker geweest, maar ja als je een nieuwe staafmixer hebt wil je die ook gebruiken.

Toen de boel lekker fijn was deed ik er nog 750 ml water bij en twee groentebouillonblokjes en bracht de boel weer aan de kook. Na een paar minuten deed ik de spinazie erbij en pureerde dit grof en deed er 200 ml kokosmelk bij. Op smaak brengen met wat peper, zout en verse peterselie en ik had een heerlijk restjessoepje. Lekker als diner voor vanavond voor we op verjaarsvisite gaan bij mijn broer.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten