zaterdag 6 februari 2021

B B B om code rood door te komen!

Het wordt dus code rood vannacht vanwege sneeuw, storm, ijsregen en vorst! Nou wij zijn er klaar voor. De rubberlaarzen zijn uit de schuur gehaald en het strooizout staat klaar om ons stoepje schoon te houden! Kom maar door met die winter. 

Ik hou niet van sneeuw, ja om naar te kijken op een kerstkaart of vanuit mijn raam in de tuin, maar vind het akelig om er door te moeten. Zeker als dat met de auto moet gebeuren, maar daar is nu gelukkig geen sprake van. Hoewel maandag moet ik eigenlijk naar Friesland, maar die afspraak kan afgezegd worden en dan hoef ik het huis niet uit. 

Wat heeft een mens nodig om zo'n code rood door te komen? Natuurlijk een warm huis, voldoende te eten en wat vermaak. Nou dat is hier geen probleem. 

We hebben:

Bruine Bonensoep en versgebakken Brood!

In de winter maak ik graag op zaterdag een vers pannetje soep en sinds ik De Bijbel van de Nederlandse Keuken kocht is een van onze favorieten soepen de Bruine Bonen soep! Het is even werk want de bonen moeten zo'n acht uur in de week gezet worden, maar ach terwijl zij badderen lig ik gewoon te slapen dus dat is geen punt. Het echte werk is alle groente snijden en wassen maar als die eenmaal gekookt zijn en met de kruiden bij de bonen in de pan zitten dan is het een kwestie van (een deel) pureren met de staafmixer en klaar is je soep! Ondertussen doet de broodbakmachine haar werk om een lekker waldkornbrood te maken en klaar is het avondeten. 



Terwijl het in de keuken allemaal soepeltjes verloopt heb je ook nog tijd voor:

Breiwerk

Vorig weekend mocht ik van de fysiotherapeut heel voorzichtig proberen hoe het voelde om een toertje te breien. Nou voor mij voelt dat altijd goed en mijn schouder was welwillig. Ik hoefde nog maar een toer of 10 voor ik het achterpand van Arthur zijn Paw Patrol af had en die tien toeren heb ik zondag verspreid over de dag gedaan. Dat ging goed. Ook heb ik dezelfde dag de pontomuts opgezet voor mijn vriendin. Die brei ik op een rondbreinaald en de trui van Arthur niet en dat leek voor nu even wat beter. Afgelopen week heb ik steeds een paar toertjes gebreid met tussenpozen zodat de schouder niet uit zijn humeur raakte. En dus schiet ik nu best lekker op.  Wat is ontspannender dan een breiwerkje onder handen te hebben met zo'n sneeuwstorm in aantocht? 

Om niet te lang te zitten breien maken we ook nog tijd voor een:



Boek

Hoeveel ik ook van lezen hou het komt er lang niet altijd meer van om eens weg te duiken in een goed boek. Dat is best jammer en daarom ging ik eens door de boekenkast want daar staan best nog wel wat boeken die ik nog niet gelezen heb en zo stuitte ik op het boek van Oek. Ik heb dit boek twee jaar geleden gekregen voor mijn verjaardag en dan is het altijd maar afwachten of het je smaak is. Ik kende deze schrijver wel van naam maar had nog nooit iets van hem gelezen, maar vanaf de eerste bladzijde pakte het verhaal me dus ben benieuwd hoe het verder gaat. Een prettige schrijfstijl heeft Oek met mooi taalgebruik. Ik vind het wel lekker weglezen. 

Nou met al die B's komen we de code rood wel door. Het begint hier al harder te waaien en het ziet er grauw en grijs uit! Ik ga de kaarsen maar eens aansteken. Gezellig! 

5 opmerkingen:

  1. Drie mooie B ingrediënten om deze dagen door te komen Annemarie,
    Mmmm Bruine bonensoep, heerlijk en al helemaal als het buiten
    zo guur is. Zo'n broodbakmachine lijkt me toch wel ideaal, altijd
    vers en van goede kwaliteit, je weet uiteindelijk wat je erin stopt.
    En een aangename bijkomstigheid is dat je huis zo heerlijk ruikt.
    Wat fijn te lezen dat het met je schouder wat beter gaat zodat je
    af en toe wat pennen kan breien.
    En een boek beginnen die je bij de eerste pagina al pakt is heerlijk,
    dat gaat waarschijnlijk een boek worden dat je niet kunt wegleggen.

    Geniet volop van een fijn weekend......

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Met de B van brrrrr, wat is het ijskoud hier in Friesland!
    En de sneeuw valt hier tot nog toe mee.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bruine bonen soep, nog nooit geprobeerd te maken. Maar in het kader van eten met de seizoenen zou ik dat toch eens moeten proberen..
    groetjes Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dat is geen verkeerde B-combinatie. Jammer dat de B al voorbij is met Crea2021...
    Het is belangrijk om met koud weer goed voedzaam te eten, want we verbranden meer om ons warm te houden. Tenzij we alleen maar binnen zitten natuurlijk...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hier morgen geen bruine bonen soep, maar erwtensoep, daarbij ook heerlijk versgebakken brood uit de broodbakmachine.
    Wat is dat toch een super aankoop geweest, ben er nog steeds zó blij mee.
    Fijn dat het wat beter gaat met je schouder.

    BeantwoordenVerwijderen