vrijdag 5 februari 2021

CREA2021 De C is van........

 De C is van Contactadvertentie

Laatst op het internet

Had iemand een contactadvertentie gezet

Hij was om en nabij uit negentientien

Dat kon je aan het taalgebruik wel zien

Een middelbare heer van stand

Wenscht kennis aan een dame uit het midden van het land

Een vrouwtje, niet van geldelijke middelen ontbloot

Om mee te huwen tot aan haar dood

Lieftallig, huishoudelijk, charmant en dienstbaar 

geen kinderen maar kleine handicap is geen bezwaar

Een vroolijk karakter, liever katholiek dan protestant

Brieven graag onder nummer 267 naar het bureau van deze courant

En op een morgen aan het ontbijt in IJsselstein of Wageningen

Lazen huwbare dames al die dingen

En wat dacht zo’n jongejuffer dan 

Komaan laat ik eens schrijven naar die man?

Een huwbare man van stand, dat is niet verkeerd

Zeker als je de twintig al bent gepasseerd

Dan hoop je toch niet als oude vrijster over te blijven

En gauw zetten die dames zich neder om een brief te schrijven

De heer van stand, ondertussen, keek reikhalzend uit naar de post

Is er iemand voor mij, die mij uit mijn eenzaamheid verlost

En jawel hoor al spoedig lagen er enkele brieven op de mat

Zoet geparfumeerde enveloppen, oh het was me wat

En die heer maar al die brieven lezen

Wie zou toch de allerliefste wezen

Wordt het juffrouw Truus uit Renswoude

Of zal ik meer van Josefien uit Tiel gaan houden?

Zoveel jongedames, hij vond ze allemaal even lief

Maar toch schreef hij naar Josefien een brief

Of ze hem een keer wilde ontmoeten

Met een roode roos zou hij haar begroeten

Plaats van handeling, station van Tiel op perron 10

Zou hij staan te wachten op zijn Josefien

Ze gingen samen naar een thee salon

En Josefien was zo charmant als ze maar kon

Had een verleidelijke oog opslag, was heel koket

En zo heeft ze de heer van stand in vuur en vlam gezet

Het duurde niet zo lang of de heer van stand

Zeeg op zijn knieën en vroeg haar om haar hand

Niet veel later luidden de huwelijksklokken voor dit paar

En schreden zij samen naar het altaar

En ze leefden met zijn tweeën 

Nog lang, gelukkig en heel tevreeen

Zo ging dat in die tijd, romantiek ten top

Die vlieger gaat vandaag de dag niet meer op

Tegenwoordig hebben wij Tinder

En daarbij is de romantiek echt heel wat minder

Nee dan zo’n contact advertentie in 1910

En de liefde van de heer van stand voor zijn Josefien!


#CREA2021





13 opmerkingen:

  1. Geweldig!! Jonge maagd! Ik kon de sfeer helemaal proeven in jouw verhaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mensenlieve... We kunnen het ons toch niet meer voorstellen ...
    Wat een geweldig gedicht! Jij kunt het zò goed verwoorden en dan ook nog eens in dichtvorm!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh wat heb ik hiervan genoten!
    Ik houd wel van die ouderwetse taal met van die mooie 'versierde' zinnen. Al had deze heer van stand geen moeite om zijn wensen kenbaar te maken; poeh wat had hij een noten op zijn zang. Je gedicht las als een spannend verhaal want ik was reuze benieuwd of er een vrouw zou zijn die hier in zou trappen. Maar inderdaad; een oude vrijster zijn, dat was iets dat vroeger niemand wilde (denk ik).
    Dank voor het delen!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Weer een super gedicht, wat doe je dat toch knap!
    Dat was nog eens een tijd 1910!
    Hartelijke groeten, Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Fantastisch, heerlijk verhaal en dan nog helemaal in dichtvorm ook!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een heerlijk gedicht en dan helemaal in de oude stijl, zo netjes en galant men toen nog was.
    En ja, hoe komt het toch dat er zoveel op Tinder zijn, zou het de moderne tijd wezen?
    Maar het gedicht is prachtig.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. How nice ... It takes me back in time, between romantic dreams of newlyweds who meet between the words of an advertisement in the newspaper ...
    Hugs, Carmela

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mooi, zo een advertentie van een Heer van stand!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ohhh Annemarie ik zit hier te smullen achter mijn laptopje,
    wat een geweldig gedicht, ik zit er helemaal in en zie het zo
    voor mij gebeuren zoals je alles beschrijft. Volgens mij zit jij
    tijdens het schrijven ook regelmatig te glimlachen.
    Echt FANTASTISCH!!!!!

    Heel fijn weekend,

    Groetjes,
    Josephine

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Heel erg grappig en beeldend geschreven, zag het helemaal voor me !
    Goed weekend.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een geweldig verhaal, en dat in dichtvorm! Ik heb ervan genoten.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Bijzonder en grappig gedicht, dat bezorgde ook bij mij een lach op mijn gezicht :-)
    Gr. Angela

    BeantwoordenVerwijderen