zondag 24 juli 2016

Actie Tomaat

Ik was eigenlijk van plan om achteloos neer te schrijven: Kijk eens hoe mijn tomaten moestuintje van de grootgrutter is uitgegroeid tot een grote plant! Tja, maar dan zou ik liegen en dat mag niet. Alhoewel deze tomaat komt dan wel niet oorspronkelijk van de grootgrutter, ik kocht hem begin april als klein ukkie van een centimeter of dertig in het tuincentrum samen met wat slaplantjes, een paprikaplantje en wat blokjes peterselie. Allemaal nog in de peuterfase. Dus als ik zeg, kijk eens hoe hij gegroeid is dan lieg ik niet.

Ook de moestuinbak op hoge poten kochten we toen en nadat manlief hem vakkundig in elkaar had gezet, met mijn hulp, dat dan weer wel, stortte ik de bak vol met moestuinaarde en plantte het kleine grut uit samen met wat opgeschoten moestuingrut van de grootgrutter. Ik sprak ze liefdevol toe en gaf als de weergoden het niet deden steeds een gietertje water. 

De tomaat had het naar zijn zin in de bak en wel zodanig dat hij net zo lang duwde totdat hij het andere grut uit de bak had gewerkt. Alleen de peterselie gaf niet op maar de sla en de paprika hadden al snel het loodje gelegd evenals de moestuintjes. Niks geen worteltjes en broccoli. Nada noppes.

De tomaat voelt zich een overwinnaar en laat dat duidelijk merken door overvloedige bloei en vrij snel daarna verschijnen piepkleine tomaatjes. Het kan niet op. Vanavond zag ik bij het water geven dat de grootsten heel voorzichtig al een oranje waasje krijgen. Hoera ze gaan kleuren.

Het fijne aan deze hoge houten bak is dat de slakken het niet wagen om naar boven te klimmen. Geen idee waarom, misschien voelt het ruwe hout niet prettig aan de slakkenbuikjes maar fijn is het wel. De schade halen ze wel in in de borders helaas, maar tot nog toe kan de tomaat ongestoord groeien. Misschien houden slakken niet van tomaat, dat kan natuurlijk ook. 

De tomaten moeten ondertussen nog lekker even bakken en stoven in de zon zodat ze goed rood worden en een lekkere zoete tomatensmaak krijgen. Dan ga ik ze heel voorzichtig plukken en ga er tomatensaus van koken voor op de pasta. Met een beetje geluk laat meneer tomaat nog wat peterselie staan zodat ze samen in de saus kunnen. Ik verheug me er al op!

2 opmerkingen:

  1. Oh, een tomatenplant met ellebogenpolitiek ...
    Maar ik verheug me er op dat hij tenslotte toch lekker opgegeten wordt!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geweldig, die doet het echt prachtig!
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen