vrijdag 22 juli 2016

Pantoffel

Als ik het pand weer betreed na een dag werken of zo maar even weg te zijn geweest dan is het eerste wat ik doe mijn schoenen uitdoen en in mijn toffels schieten! Ahh zo lekker om de voetjes comfortabel in de toffeltjes te schuiven. 

Zo ook vanavond. We kwamen een beetje laat thuis want hadden eerst gezellig bij mijn vader gegeten en mijn voeten waren wel toe aan de toffels na een lange dag op pumps. Met een zucht van opluchting schoof ik ze aan mijn voeten toen ineens mijn grote teen op de plavuizen lag. Verdorie een gat van jewelste. Een goed begin van het weekend, maar niet heus. Dat wordt morgen op pantoffeljacht en dat wordt natuurlijk een hel want waar vind je midden in de zomer fatsoenlijke pantoffels. Het is nu een en al slipper wat de klok slaat. 

Vroeger, heel lang geleden had ik altijd van die chinese platte pantoffeltjes. Voor vier, vijf gulden, later euro, kocht ik zo'n stel en die droeg ik net zo lang totdat ze zo versleten waren dat het eigenlijk teenslippers waren geworden. Dat ging vrij rap want die dingen waren van karton met een stofje erover. Ik was een soort grootverbruiker mag ik wel zeggen. Sterker nog ik denk dat ik in m'n eentje die chinese toffeltjesfabriek aan de praat hield, want nu ik er over nadenk ik heb ze hier op het dorp al lang niet meer gezien. 

Ik moest overstappen naar andere, lees degelijkere toffels, toen we een plavuizen vloer kregen want dat bleek funest voor de zolen van die chineesjes en ook omdat ik in mijn rechtervoet een soort van hielspoor kreeg en dat is echt niet grappig. 

De huisarts verbood mij ten strengste om nog op blote voeten door het pand te stekkeren en adviseerde mij om afscheid te nemen van mijn geliefde chineesjes en een paar fatsoenlijke toffels aan te schaffen met een klein hakje en een goed voetbed. Waar ik eerder nog niet dood gevonden wilde worden in zulk soort toffels, nu was de pijn in mijn voet zo niet te harden dat ik niet wist hoe snel ik naar een schoenenwinkel moest om die toffels aan te schaffen. 

Laten we eerlijk wezen het woord pantoffel roept toch iets gezapigs en tuttigs op. Een visioen van grijze omaatjes met een jasschort aan doemt voor mij op als ik aan het woord pantoffel denk. Een pantoffelheld is natuurlijk een slapjanus eerst klas, dat helpt ook al niet voor het imago en het pantoffelplantje is nu ook niet direct het meest kekke plantje. Nee de pantoffel heeft een stoffig imago en dat poets je niet zomaar weg, maar wat moest dat moest. Van mezelf ben ik ook redelijk gezapig en tuttig dus dat paste wel.

Gelukkig hebben we hier in het dorp een schoenenwinkel die echte pantoffels verkoopt en daar stonden een paar effen zwarte pantoffels die weliswaar niet de eerste prijs voor vlotte pantoffeltjes zouden winnen maar die er best mee door konden. Toen ik ze aan mijn voeten schoof haalde de hielspoorplek opgelucht adem en beloonde mij door minder te steken. Mijn toffels en ik werden dus dikke vrienden. 

En nu zit er een afscheid aan te komen, want ze zijn een beetje op. Toegegeven ze zagen er niet zo zwart en fris meer uit als in het begin want ze helpen me altijd koken. Daarbij wil ik nogal eens knoeien en dan kregen de toffels de volle laag. Natuurlijk maakte ik dat altijd keurig schoon maar vetvlekken laten zich niet zo makkelijk verjagen en laten altijd hun afdruk achter. Hier en daar kwamen er ook scheurtjes in de bekleding en de binnenboel liet ook al wat steken vallen. Maar ze zaten zo lekker en ik hou zo veel van ze. Ook de hielspoorplek toonde zich tevreden, helemaal toen mijn pedicure een speciaal zooltje voor hem maakte en hij houdt zich sindsdien eigenlijk best koest en dat houden we graag zo. 

Nou nu maar hopen dat de schoenenwinkel nog wat broertjes en zusjes heeft van deze toffels want ik kan niet constant met mijn tenen over de plavuizen schaven. Daar worden zowel mijn tenen als de plavuizen lelijk van en dat kunnen we niet hebben. Er zit niks anders op, deze pantoffelheld moet op zoek naar nieuwe toffels. Zucht.........


1 opmerking:

  1. En ik hoop dat het gelukt is vandaag, met die pantoffels!
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen