vrijdag 16 april 2021

Crea 2021 de H van................


De H van Handwerken...............


Breien, borduren of haken

Wat zal ik nu weer eens gaan maken

Breien leerde ik al vroeg, ik was een jaar of zes

En kreeg van mijn moeder les

Al snel breide ik voor mijn barbies en mijn poppen

De handwerkmodus stond aan om nooit meer te stoppen

Haken kon ik minder goed, een stokje ging nog net

Maar daar heb ik inmiddels veel stappen ingezet

In 2016 ben ik in de Amsterdamse Jordaan

In een gezellige wolwinkel op cursus gegaan

Daar op de vide tussen allemaal wolletjes liet ik me meeslepen

En werd alras door het haakvirus gegrepen

Ik heb een drukke baan, maar zo is mij gebleken

Dat je heel "zen" wordt van het tellen van steken

Veel aan het hoofd met spannende zaken

Niets zo ontspannends als een avondje breien of haken

Als handwerken dus voor zoveel rust kan zorgen

Moeten we dat dan niet meer in de samenleving borgen

Stel dat ze in de tweede kamer allemaal zouden haken of breien

Zou dan het politieke klimaat niet beter gedijen

Want zijn ze allemaal met een wolletje in de weer

Dan hangt er vast een betere sfeer

Ook het formeren van een nieuwe regering gaat, volgens mij

Veel beter met een handwerkje erbij

Lopen de onderhandelingen vast door het halsstarrig naar overeenstemming te turen

Neem een kopje thee en ga een uiltje borduren

Is er verschil van mening over de ministersposten

Of over hoeveel het onderwijs mag kosten

Dreigt er bij defensie een financiële strop

Pak wat breinaalden en wol en zet een warme sjaal op

Belastingambtenaren die toeslagfouten maken

Geef ze een bol wol en laat ze de juiste toeren haken

Heus je zult zien op die gezamenlijke handwerkdagen

Worden ze vlotter beantwoord, die politieke vragen

Maar mijn advies wordt vast niet overgenomen denk ik zo

Want handwerken heeft nogal een oubollig imago

Ach ze zoeken het ook maar uit, als er maar resultaten worden behaald

Dan hou ik me ondertussen lekker bezig met een haak- of breinaald!


        

                                          Breien Plaatjes

11 opmerkingen:

  1. Ik vind het geweldig!!!
    Tijdens het lezen zag ik al die ministers al voor me met een wolletje op tafel en een naald (of meer) in de hand. En dan in de wandelgangen patronen uitwisselen of elkaar helpen met een ingewikkelde steek om vervolgens in de laatste minuten voor het volgende overleg nog even snel de materie van de vergadering doorspreken.
    Oh, wat zou díe wereld er dan mooi uitzien....
    Ik heb genoten van je gedicht en zit hier met een grote glimlach op mijn gezicht, dank je wel!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ha ha wat zit dit weer goed in elkaar handwerken heerlijk altijd weer.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi gedicht en zeker een goed idee :-) Ik zie het al voor me!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Misschien moet je deze geweldige tip doorgeven aan Tjeenk Willink! Dank voor je prachtige gedicht.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ah, alweer zo’n prettig gedicht om te lezen.
    Wens je een relaxed weekend, misschien met een handwerkje erbij.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Nou Annemarie, misschien moest je het tòch maar eens proberen!
    Stuur je gedicht maar op naar een belangrijke krant...
    Ik vind het weer zò goed gemaakt en zo onwijs knap!
    Fijn weekend..

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik had bij het lezen zo'n zelfde beeld als Marjan, wat zou dat geweldig zijn! Geweldig knap hoe je zo'n gedicht maakt, misschien insturen naar een krant, of naar Tjeenk Willink, of naar de voorzitters van de 1e en 2e Kamer?
    Ik herken wat je schrijft, op een drukke, chaotische werkdag (zoals vandaag) weet ik mezelf rustig en ontspannen te houden door te denken aan het vooruitzicht: vanavond lekker op de bank met een handwerkje ontspannen!
    Fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Zit hier weer puur te genieten Annemarie, geweldig gedicht
    en ohhh ook ik zie het helemaal voor me, de ministers druk
    in de weer met wolletjes en naalden. Het is helemaal waar
    als je het druk hebt of zorgen dan is het heerlijk om iets
    te creëren in welke vorm dan ook daar wordt je zeker Zen van.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat heb ik weer genoten van je mooie gedicht, ik zou zeggen, zoek een uitgever en laat ze publiceren. Zonde als niet meer mensen van je mooie gedichten kunnen genieten! Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een geweldig gedicht weer! En ik denk zeker dat er meer mensen zen zullen worden van handwerken als ze zich toe zouden zetten.

    BeantwoordenVerwijderen