zondag 23 januari 2022

Bitterkoekjespudding

In het boek "Van aardappel tot Avocado" (wat ik voor kerst kreeg) herken ik de eetcultuur die wordt beschreven. Ook wij aten vroeger eigenlijk altijd aardappels, groenten en een klein stukje vlees met yoghurt en vla toe! 

Op zondag was dat niet anders al was de groente dan wat luxer zoals witlof, spruitjes (waar ik beide niet zo dol op was) of snijboontjes. Die laatste vond ik wel lekker en ik hielp mijn moeder graag met het draaien van de snijbonenmolen om ze in reepjes te krijgen. 

Ook het toetje was op zondag wat luxer want er werd vaak pudding gekookt. Chocoladepudding, bitterkoekjespudding of griesmeelpudding waarbij we dan de bramensaus aten van de bramen die we zelf geplukt hadden waarvan we saus hadden gemaakt. Heerlijk! 

Mijn oma woonde bij ons en dat soort kookklusjes deed ik vaak samen met oma of met mijn moeder. Dan mocht ik in de pan roeren tot de pudding dikker werd en natuurlijk het laatste restje van de pan uitlikken. Mooie herinneringen heb ik aan die zondagen. 

Zelf heb ik eigenlijk nooit een toetje na het eten sinds de kinderen de deur uit zijn.  Ik vergeet het vaak en een kopje koffie vind ik eigenlijk net zo lekker. Maar mijn vader is een toetjesman en inmiddels is hij het wel gewend dat als hij komt eten dat er hier vaak geen toetje voor hem is. Wel altijd koffie na met lekkere koekjes dus hij komt niets tekort. 

Afgelopen woensdag kwam hij ook een vorkje meepikken en hij genoot van de enchilada's die ik had gemaakt. Van een echte Hollandse Pot man is hij nu ook een fan van "buitenlands eten" zoals hij het noemt. Ik had wat extra gemaakt en gaf hem die mee, keurig apart verpakt zodat hij het in de vriezer kan doen en als hij geen zin heeft om te koken, er toch een lekkere maaltijd voor hem is. 

Dat doe ik regelmatig en ook mijn broer en zus doen dat zodat hij elke dag een versgekookte maaltijd heeft en lekker eet. Daarnaast kookt hij ook regelmatig zelf, maar dan wel weer aardappels, groente en vlees. 

Toen hij woensdag aanstalten maakte om weer naar huis te gaan vroeg ik hem of hij zin had om zondag te komen eten. Jazeker, was het antwoord. Graag! En wat wil je dan eten? Maakt niet uit, ik vind alles lekker. Oké, maar wat wil je dan als toetje? 

Nou zei hij, ik vroeg me af, jij hebt toch die vis? Ik, verbaasd, Vis? Ja, die puddingvorm in de vorm van een vis, die van je moeder was, die heb jij toch? Ja klopt zei ik. Nou, dan zou ik graag wel bitterkoekjespudding willen als toetje! 

En dus stonden wij vanmiddag bitterkoekjespudding te maken. Mijn man, die ook dol op bitterkoekjespudding is, was bereid om de bitterkoekjes in kleine stukjes te snijden en ik kookte de melk met het vanillestokje, weekte de gelatine en klopte de slagroom én ik zocht de vispuddingvorm op die al een tijdje werkeloos in de kast staat. 

Om het jeugdsentiment compleet te maken eten we snijboontjes, met krieltjes en een biefstuk. 


Er was genoeg pudding om nog wat extra schaaltjes te vullen die paps mee naar huis krijgt. 

Het recept is van Rutger Bakt


Naschift: Er zat een glunderende vader aan tafel en hij genoot van de pudding, nam nog een extra stukje en nam nog mee naar huis! We hadden een hele gezellige avond! Rijkdom!




7 opmerkingen:

  1. Zo herkenbaar! Bij ons ging het net zo. Ik ben nog steeds een toetjesliefhebber hoewel ik het ook minder vaak ben gaan eten. Eens kijken of ik voor vanavond nog iets in elkaar kan knutselen.
    Groetjes Sandra

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ach wat een heerlijk verhaal Annemarie, en zo liefdevol, ik zie
    je vader al smullen van al dat lekkers dat hij regelmatig van zijn
    kinderen krijgt. Maar vooral dat laatste stukje waarin je over zijn
    lievelingspudding schrijft, ik zal wel een sentimentele troela zijn
    maar dan schiet ik vol. Wat zal je vader daar van genoten hebben,
    en al ken ik je vader niet toch zie ik hem voor me tijdens dan
    genieten. Wat jullie trouwens voor de pudding aten was ook heel lekker!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat heb je hem heerlijk verwend! Ik zie het gewoon bijna voor me, geweldig...
    Mijn vader haalde vroeger melk bij de boer in zo'n klein melkbusje. En daar kookten we pap van en steevast voor de zondag 'stijve' pudding. Vaak vanille, maar ook wel eens bitterkoekjespudding. Ik vond het lekker... Maar mijn man vindt er niets aan...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat mooi is dat, die herinneringen.
    Mijn favoriet van vroeger is bitterkoekjes pudding, maar ook griesmeel met dikke bessensap.
    Zelf zijn we wel van de toetjes, al worden ze wel kleiner ;) en altijd koud.

    herinnering van eten bij mijn oma: gehaktballen en draadjesvlees, ben ze nog bij niemand zo lekker tegengekomen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wow! Zelfgemaakte bitterkoekjespudding! Uit een pakje vind ik het al zo lekker ...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. o wat heer;ijk kom zo te koeken en een heerlijk toetje klaar te maken ik snap dat vader er van genoten heeft

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Sorry, maar ik ben niet zo van de zelf gekookte pudding. Ik moet wel zeggen, het is al lang geleden dat ik het geproefd heb, wie weet is mijn smaak inmiddels wel gewijzigd. Wat fijn dat je vader er zo blij mee was en dat jullie een gezellige avond hadden. Inderdaad pure rijkdom!!
    Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen