woensdag 5 januari 2022

Pompoen Preitaart

Wie mijn dagelijkse onzin dingen regelmatig leest weet dat ik eigenlijk altijd een weekmenu maak. Soms is dat een beetje saai, omdat je al van te voren weet wat je gaat eten, maar het is ook fijn omdat ik er een hekel aan heb om elke dag boodschappen te doen.  En soms maak ik van de ingrediënten iets heel anders en is het menu toch nog verrassend. 

Toen wij in quarantaine zaten was het weekmenu heel handig en zorgde ik voor wat extra voorraad. Nu, na de kerst had ik dus nog wat zaken op voorraad waar ik wat mee moest want eten weggooien daar hou ik niet van. 

Er lag nog een rol bladerdeeg, een beetje blauwe kaas, twee preien waar het mooi al vanaf was en ik had nog een zakje pompoenblokjes. Met al deze spullen kon ik vast wel een lekkere hartige taart in elkaar knutselen bedacht ik, want eieren waren er ook nog. 

Voor de leuk googelde ik nog even naar recepten met deze ingrediënten en zo kwam ik op een recept met pompoen en zonder prei maar wel met tijm en weer een ander recept voegde ook nog wat gehakte walnoten toe en daar had ik ook nog wat van liggen.

Dochter bleef ook nog onverwacht mee eten dus ik maakte de taart in mijn grootste quiche vorm en wat was hij lekker. Het stuk wat over was heeft dochter mee naar huis genomen en zo is er geen kruimeltje verloren gegaan. 

Ik deel graag mijn versie van deze taart. 

Je hebt nodig:

-bladerdeeg (ik had zo'n rol maar 5 of 6 plakjes waar je de taartbodem mee bedekt kan ook);

-een rode ui gesnipperd;

-twee tenen knoflook uit de pers;

-twee dunne of 1 dikke prei in ringen;

-400 gram pompoenblokjes

-vier eieren

-ongeveer 100 gram blauwschimmelkaas;

-snuf tijm

-wat gehakte walnoten

-scheutje olijfolie;

-scheutje melk;

-peper en zout; 

Fruit de ui en de knoflook aan in de olijfolie en doe de blokjes pompoen en de prei erbij, strooi de tijm erover en bak zachtjes totdat de pompoen een beetje zacht is. Vet de vorm in met wat olie of boter en bekleed hem met het bladerdeeg. Kluts de eieren los met de scheut melk en breng op smaak met peper en zout. Verwarm de oven voor op 180 graden. Als de pompoen zacht genoeg is schep het groente mengsel op het bladerdeeg in de vorm. Brokkel de blauwschimmelkaas er over en bestrooi met de walnoten. Giet als laatste het eimengsel over de groente en de kaas en zet de taart in de oven voor ongeveer 25 minuten. 

Wij aten hem samen met een groene salade en we hebben heerlijk gegeten. 









7 opmerkingen:

  1. Lijkt me heerlijk, want de ingrediënten hebben al mijn voorkeur.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat heeft vast heerlijk gesmaakt! Mijn mannen hebben niks met pompoen, dus dat gaat 'm niet worden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het klinkt echt heel lekker en mooi dat je zo een aantal restanten hebt opgemaakt!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De Pompoen-preitaart ziet er verrukkelijk uit, e i twijfel
    geen moment dat hij heerlijk heeft5 gesmaakt. Ben zelf ook
    gek op allerlei hartige taarten. En super met een heerlijke
    salade erbij heb je een verantwoorde maaltijd genuttigd.
    Krijg er opeens heel erg veel zin in........

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Een weekmenu maak ik ook altijd.
    Heel erg handig en hier kiezen we waar we zin in hebben uit het menu.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wij hebben ook altijd een weekmenu en als we toevallig veel inspiratie hebben dan gaan we nog wat verder. Precies wat je zegt, het is geen wet, een keer ruilen van dag kan, maar dan heb je wel iets in huis :) Je pompoen-prei Quiche gaan we ook een keer maken, ziet er heerlijk uit. Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  7. We hebben 'hem' gemaakt, je Quiche, hij was heerlijk :-)
    Bedankt voor het delen, als jij nog eens om inspiratie verlegen zit, onze dochter heeft een blog met lekkere recepten,
    mijn-kookavonturen.blogspot.com Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen