maandag 17 januari 2022

Blue Monday

Blue Monday 

Wie heeft dat ooit bedacht

Het was vast de middenstand

Die in januari naar wat klanten smacht


Of het was een boekhouder

Werkzaam bij een grote fabriek

Die op een grijze januari maandag geen zin in cijfers had

En dacht; ik meld me ziek!


Wellicht was het een dame van lichte zeden

Wier klanten in januari de broekriem moeten aanhalen

Zij zuchtte, mijn broek blijft almaar omhoog

Want mijn klanten kunnen mij nu niet betalen


Of de puber op weg naar school 

Fietsend in de regen

Met al die proefwerkweken in het verschiet

Die dacht, ik kan er niet meer tegen


En zo zal ieder zijn eigen reden hebben

Om de derde maandag in januari te bestempelen als blauw

zo na de feestdagen met de portemonnee wat leger

En de dagen lang en grijs en vaak zo grauw


Maar heus zo’n blauwe maandag is toch gek

Dat laten wij ons toch zo maar niet aanpraten

De dagen lengen al, het wordt langzaam al weer lichter

Er is echt geen reden om die arme 3e maandag zo te haten


Want elke dag brengt wel iets bijzonders, iets geks of iets moois

Toch een zonnestraaltje, een glimlach, knipoog of een lekker kopje thee

Het wc papier is eens niet op, een schoon bed of een zoen van je lief

Als je maar goed kijkt naar wat er wél fijn is, valt die blauwe maandag heus wel mee!


Alfabetten Blauw bewegende ogen

6 opmerkingen:

  1. Ik had er niet eens bij stilgestaan dat het blauwe maandag, heb er geen last van, maar heb erg genoten van jouw geweldige gedicht!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je bent echt een kanjer Annemarie, wederom een SUPER goed gedicht,
    het zijn de kleine dingen die het leven aangenaam maken, tevredenheid,
    een klein gebaar, wat je hier allemaal beschrijft is zeker helemaal waar

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ik las het maar denk er verder niet over na , Mooi gedicht :))

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ben het helemaal met je eens. Ik had al een hele fijne dag toen ik hoorde dat het blauwe maandag was :-)

    BeantwoordenVerwijderen