woensdag 25 mei 2022

Pubers

Vorige week zat ik thuis te werken toen ik vanuit mijn ooghoek iets zag bewegen in het koolmezenhuisje. Pa en ma Koolmees vliegen al een poos af en aan met snavels vol lekkers om hun kroost te voeren, maar nu zat pa op de schutting, ma in mijn sering en een kind koolmees hing uit het vlieggat alsof hij/zij op het balkon zat. 

Het was duidelijk dat het kind de wijde wereld in wilde en onder aanmoediging van zijn ouders buitelde het kind zover naar voren dat hij van het balkon af viel. Je zag het schrikken, maar gelukkig voor het de grond raakte besefte het dat die vleugels er niet voor niets zaten en fladderde recht op pa af die het kind opving en prees voor zoveel moed. 

Wat schattig dat ik daar getuige van mocht zijn, want ik had altijd het idee dat vogels vroeg in de ochtend uitvlogen. Ik had dat net bedacht toen ik kind nummer twee op het balkon zag hangen en jawel hoor, na diverse pogingen lukte het ook dat kind om naar zijn ouders te vliegen. Ma was inmiddels naast haar man gaan zitten om de verrichtingen van haar kinderen te aanschouwen en ze aan te moedigen. 

Niet lang daarna verscheen nummer drie, maar die was toch minder dapper dan zijn broer en zus en besloot uiteindelijk nog even in het veilige nest te blijven waarop pa en ma de voedertaken weer op zich namen en de ene maaltijd na de andere bezorgden. Het leek de thuisbezorgd.koolmees wel! 

Zaterdagochtend leek het of alle kinderen zijn uitgevlogen want er zaten een stuk of vijf donzige koolmeespubers in de tuin. En nu zie ik ze iedere dag een poosje verblijven in de tuin. Ze spelen verstoppertje en doen zich te goed aan de luizen die bezit hebben genomen van mijn rozen. Ondertussen komen pa en ma nog regelmatig een maaltijd langs brengen. 

Het is zo leuk om naar te kijken!

Even voorstellen: koolmees | Vogelbescherming

Foto is van de Vogelbescherming! 

6 opmerkingen:

  1. Prachtig. Zaterdag een zelfde tafereel in onze tuin . Altijd erg leuk om te zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo schattig om te zien. Hier zijn alleen veel eksters en die zitten te wachten tot er een vogeltje uit het nestje komt om die gelijk mee te nemen naar hun eigen kroost als voedsel😬

    BeantwoordenVerwijderen
  3. En ook op jouw blog zijn de geplaatste reacties weg...Jammer, Blogger grrrrr

    BeantwoordenVerwijderen
  4. O, jij boft. Wij hadden ook koolmezen in een van de huisjes, bij ons zijn de kinderen uitgevlogen, helaas zonder dat wij het zagen. Jammer want het is inderdaad zo'n leuk gezicht :)
    Groetjes Anita

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Geweldig Annemarie, je boft maar dat je dat allemaal
    hebt kunnen aanschouwen. Bij ons zijn ze stiekem vertrokken jammer genoeg. Het is inderdaad enig
    om mee te maken, ook zo leuk hoe vader en moeder
    ze nog een tijdje blijven voeren.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ah, leuk! Over de verdwenen reacties van Elizabeth: kennelijk denkt Blogger dat het spam is. Je kunt die reactie van haar weer herplaatsen als je even kijkt in de lijst met reacties. Daar zie je haar reactie nog wel en dan zie je helemaal rechts in datzelfde vakje wat symbolen, volgens mij nog 2 als Blogger denkt dat het spam is. Daar is eentje bij, "geen spam" of zoiets. Als je dat aanklikt, wordt de reactie teruggeplaatst.
    Lieve groet,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen