maandag 22 januari 2018

Nummer 10!

Vanavond uit mijn werk ben ik naar het postagentschap gereden om het dekentje te versturen. Dikkie Dik gaat op reis naar Frankrijk. Toen ik toch in het winkelcentrum was besloot ik meteen maar even de Zeeman binnen te wippen op zoek naar breinaalden nummer 10.

Gisteren had ik bedacht dat ik van het cashmere misschien toch een klein dekentje kon maken. Een dekentje om te gebruiken bij de Maxi Cosi. De wol was oorspronkelijk bedoeld voor een dekentje dus vandaar. Mijn breinaalden gingen niet verder dan nummer 7 en daar had ik gister wel alvast mee geprobeerd om te zien hoe dat ging. Dat werd veel te strak. Een tijdje geleden grossierde de Zeeman in dikke breinaalden, maar nu ving ik bot. Het ging niet verder dan nummer 5. Helaas pindakaas.

Terwijl ik terugliep naar de parkeergarage passeerde ik de Action en besloot daar eens even te kijken. En warempel ze hadden naalden nummer 10, maar wel in een koker met nog een aantal naalden van klein naar groot. Nu had ik die in principe niet nodig, maar de prijs was dusdanig dat ik de koker toch meenam. In het vak met de breiartikelen lagen ook flink wat bollen wol. Nou ja met wol heeft het niet veel van doen, het is zo synthetisch als het maar zijn kan, maar er kan mee gebreid worden.

Er lagen een paar grote bollen, crèmekleurig, garen wat lekker zacht aanvoelde en het was geschikt voor naalden nummer 10. Een bol maar meenemen dus.

Vanavond breide ik eerst nog wat naaldjes aan de voorpandjes van het vestje, dat wil ik nl echt af hebben en mee kunnen nemen als cadeautje over een maand en daarna maakte ik toch een beginnetje met de cashmere op naalden nummer 10.

Na 7 naalden was het bolletje op en had ik zo'n 8 cm gebreid. Dat schoot lekker op met nog 4 bolletjes op voorraad. Verder dan 40 cm zou ik dan niet komen. Dus toch maar begonnen met het crèmekleurig garen. Het is eigenlijk wel een beetje heiligenschennis om zulk zacht en duur garen te combineren met zo'n niemendalletje van de Action, maar ach soms moet een mens wat. Dus ga ik maar banen maken. Baantje grijs, baantje crème tot alle grijze bolletjes op zijn. Dan kom ik ongeveer tot 70 cm als ik 5 banen van 8 cm en 3 banen van 10 cm heb. Dat moet ruim genoeg zijn voor een dekentje voor de Maxi Cosi.


Wat een verschil qua garen en naalden!
Het is wel wennen om met zulke dikke naalden te breien, alsof je met heipalen in je handen zit. Gelukkig zijn de naalden licht en de wol ook, maar het steekt wel schril af tegen het vestje wat ik op naalden 3,5 brei. Ik ga het maar een beetje afwisselen. Dat is ook prettig tegen de slapende handen. Al valt dat sinds de wappertip nogal mee!

Dat vestje is trouwens wel heel erg schattig! Het achterpandje is klaar en ik brei de voorpandjes nu tegelijk en dat schiet best op. Het is echt een heel leuk steekje wat lijkt op een kabeltje. Heel makkelijk, twee averecht, drie recht afwisselen en in de derde naald haal je de eerste rechte steek af met de draad naar achter brei je de tweede rechte steek, een omslag en de derde recht breien en dan de afgehaalde steek over alle twee rechtgebreide steken en de omslag halen. In de averechtse naald brei je alle steken zoals ze zich voor doen. Een kind kan de was doen en het geeft een heel leuk, beetje stoer resultaat.

Het is net een kabeltje!

2 opmerkingen:

  1. Prachtig, dat vestje!
    En ja, zo'n klein dekentje is heel handig, ook in de kinderwagen kan het waarschijnlijk wel gebruikt worden.
    Groetjes,
    Akkelien

    BeantwoordenVerwijderen
  2. O ja, ik snap wel dat het heel raar voelt om garen van de Action te combineren met zulk prachtig kwaliteitsgaren! Je gaat nu wel hard met zulke dikke naalden..., ik geloof niet dat ik ooit met 10 heb gebreid.
    De overgang naar het fijne breiwerk van het vestje is groot, maar dat houdt het wel afwisselend. Je gebruikt een leuk steekje! Wel lekker dat je weet dat het een jongetje wordt... Kun je toch wat gerichter dingetjes maken!
    Groetjes, Elizabeth

    BeantwoordenVerwijderen